het WAS.. zijn geld waar. Iphone was tot nu toe altijd al een stapje voor qua innovatie in de gsmwereld. "Helaas", zit de concurrentie niet stil en dat zullen ze met google op hun schenen geweten hebben. Terwijl google en apple vroeger netjes naast mekaar leefden is er in het afgelopen jaar veel veranderd. Apple voelt de druk hoog oplopen en probeert te redden wat er te redden valt. Zo hebben ze onlangs de zoekmachine google vervangen door "bing" op de iphone en nog meer van die onbenulligheden en is steve jobs vorige week nog flink tekeer gegaan over google waarbij hij zei dat ze het niet zullen toestaan dat google de iphone van de markt verdringd. Ook zit android op sommige puntjes nu al verder dan het iphone besturingssysteem en dat vind steve jobs natuurlijk niet kunnen. Zo ondersteunt android wel flash en de iphone officieel niet en is steve jobs boos op adobe omdat ze google betere service verlenen dan hen maar nog geen halve minuut later zegt hij dat ze geen flash ondersteunen omdat flash vol fouten zit waardoor alles vastloopt en de wereld binnenkort toch op html5 overstapt. Dan moet hij ook niet zagen natuurlijk.
Android is meer en meer een toptelefoonbesturingssysteem aan het worden, dat je kan tunen naar je eigen wensen. Als je dan toch zoveel van de iphone interface houdt, dan zet je er gewoon een iphone interface op en klaar is kees. Pak daarnaast nog eens dat er meer en meer toestellen aan het uitkomen zijn en dat de appmarket van android sneller groeit dan die van apple. Als je dan even de optelsom maakt weet je dat android veel marktaandeel van de iphone zal afsnoepen. Als je een androidphone koopt dan betaal je voor de telefoon die het meest bij jou past. Heb je geen 32 GB geheugen nodig? Geen probleem, dan koop je gewoon een androidphone zonder 32 GB geheugen en bespaar je daarop geld. Neem je geen genoegen met een 3 MP camera? Geen probleem, dan koop je gewoon een androidphone die een betere camera heeft.
Als je dan weet dat androidgsms nog niet eens een jaar bestaan, dan staat apple nog een zware strijd te wachten in de toekomst. Ze komen in een positie van hevige concurrentie en dat zijn ze al een tijdje niet meer gewend.
En uit dit verhaal maak jij op dat de iphone zijn geld niet meer waar is? Vreemde conclusie.
Dat Bing als standaard zoekmachine op iphone staat, daar heb ik alvast niets van gemerkt. Youtube staat er als icoon in elk geval gewoon op. Dus ruzie tussen Google en iphone? Ik denk dat je concurrentie niet moet zien als ruzie.
Ook even vergeten dat iphone net onder Nokia het grootste markaandeel heeft in de smartphones. Gezien het innovatieve karakter van Apple en hun drang om dat marktaandeel niet kwijt te spelen zal dat nog wel even zo blijven, de verkoop van iphones is nog gestegen dit jaar...
Dat Jobs niet van Flash moet weten is wellicht het gevolg van een goed uitgewerkte marketingstrategie en dat doet hij dus niet zomaar. Flash gaat eruit, het is al jaren achterhaald om websites mee te bouwen en er staan betere technologieën aan de deur. Wie nu nog in Flash gaat investeren, investeert niet in de toekomst maar in het verleden.
Wat apps betreft zit Apple op dit moment nog steeds aan de top zowel qua kwantiteit als kwaliteit. Of dat zo zal blijven valt af te wachten. In elk geval zal dat nog een hele tijd zo blijven. Android vormt vooral een gevaar voor de Blackberry volgens analisten.
Verder wat de flexibiliteit betreft, dat is het eeuwige Apple vs anderen verhaal. Apple kiest voor eenvoudige apparaten die altijd werken, makkelijk in gebruik zijn, maar waar iets minder mee geprutst kan worden. Wat eigenlijk niet hoeft, want bijna iedereen wil graag standaard ruimte op zijn smartphone, en een camera. Zeker als je meer dan 500 euro betaalt.
Elke telefoon heeft een klepje voor z'n batterij, behalve de iPhone, omdat die zogenaamd een mooi design heeft. Ik vind het design van een iPhone niet mooier dan een HTC Touch Duo bijvoorbeeld. Een Mac heeft een mooi design wat zich onderscheid van de rest, een iPhone heeft dat veel minder vind ik. De voorkant is redelijk standaard voor een smartphone, namelijk een groot scherm en 1 centrale knop onderaan, en de achterkant is een gekleurd vlak met een Apple logo erop, en een lelijk rondje bovenin voor de camera. Ik vind hem op gebied van design juist niet een echt Apple product, hij onderscheid zich niet dermate van andere smartphones dat ik hem puur voor het design zou kopen.
Hier ben ik het dan helemaal niet mee eens. Het is een prachtige phone, kan er niets slechts over zeggen wat design betreft. Ook hoe hij in de hand ligt is perfect. Ik vind dit echt heel vreemd als argument. Een iphone heeft juist alle typische Apple kenmerken. De rondingen, de glans, de afwerking, de stevigheid, de goed doordacht geplaatste poorten, knoppen en camera. Mijn verstand kan er niet bij hoe dit als argument kan gebruikt worden. Maar goed, smaken verschillen gelukkig.
Ik heb er zelf geen, maar dat had je al door. Een goede vriend van mij wel, en heb er daardoor wel veel ervaring mee. Ik heb hem uitgebreid getest en bestudeerd, mede omdat ik zelf ook nog interesse in een iPhone had toen ik een nieuwe telefoon ging kopen. Het werkt allemaal prima, dat ontken ik ook zeker niet, maar ik zie en voel de extra €300,- er niet van af. Als je die prijs ziet, heb je echt zoiets van "Wow!", maar als je hem dan gebruikt vind ik dat een iPhone zichzelf niet dermate onderscheid van andere smartphones, wat de prijs wat mij betreft dus onredelijk hoog maakt.
De ervaring die je kan opdoen door even vastnemen is in elk geval onvoldoende. Als het echt om uitgebreid testen gaat dan is het wat anders. Nogmaals, de prijs is niet onredelijk, gezien de voordelen die er zijn die je bij anderen niet terugvindt. Voordelen die vooral gesitueerd zijn op vlak van software (OS & apps) en design.
De HTC HD2 is rond de €500,-, de rest van de HTC modellen zijn een stuk goedkoper. De iPhones 3GS is zelfs met een redelijk abonnement (€27,- per maand) nog ruim €460,-. Een HTC HD2 is met hetzelfde abonnement €200 goedkoper.
Ik heb zelf niet zoveel tegen de iPhone, maar de prijs die ze aan het product hebben gehangen vind ik niet in verhouding staan tot wat je krijgt.
De rest van de HTC modellen moet je ook niet vergelijken met de iphone. Want die zijn simpelweg niet vergelijkbaar.
Dan verschillen we daar van mening. Apple is altijd duurder, maar dat is niet zonder goede reden. Wie het tegendeel beweert heeft zich naar mijn mening toch onvoldoende verdiept.