MuscleMeat

nóg een Rippetoe vraag.

TheElijah

Cool Novice
Waardering
7
Lengte
1m72
Massa
77kg
Vetpercentage
10%
ik train nu 1 jaartje serieus, en wil graag rippetoe doen.
nu zie ik op veel sites dat er op de een 5x5 staat, en de andere 3x5.
welke is best om mee te beginnen? 3x5 lijkt me namelijk erg weinig.

Wat zijn je krachtstats?

Er zijn heeel veel verschillende manieren om 5x5 en 3x5 in te vullen en welke het beste geschikt is verschilt per persoon en hoeveelheid trainingservaring.

Als je echt van nul begint rippetoe, maar als je al wat trainingservaring hebt kan je wel beginnen met stronglifts.

Als je echt van nul begint rippetoe, maar als je al wat trainingservaring hebt kan je wel beginnen met stronglifts.
Waarop basseer jij je? Rippetoe en stronglifts zijn 2 nagenoeg identieke schema's. Uiteindelijk zijn de reps en sets bij stronglifts hetzelfde als bij rippetoe.

Waarop basseer jij je? Rippetoe en stronglifts zijn 2 nagenoeg identieke schema's. Uiteindelijk zijn de reps en sets bij stronglifts hetzelfde als bij rippetoe.

Ik deel gewoon m'n eigen ervaring mee, ik twijfelde ook met wat te beginnen en ben dan met SS begonnen en daarna SL. Dit voelde beter aan qua techniek en concentratie.

ik train nu 1 jaartje serieus, en wil graag rippetoe doen.
nu zie ik op veel sites dat er op de een 5x5 staat, en de andere 3x5.
welke is best om mee te beginnen? 3x5 lijkt me namelijk erg weinig.
Het starting strength schema van Rippetoe is 3x5.

Die 3x5 slaat eigelijk op 5x5= 2x5 opwarmsets en 3x5 werksets met hetzelfde gewicht. Dus op zich is het ook 5x5 maar niet alle 5 sets met werkgewicht

^oh ja dat kan best hoor, 2 is gewoon een goed minimum

• Topic Starter Topic Starter
Wat zijn je krachtstats?

Er zijn heeel veel verschillende manieren om 5x5 en 3x5 in te vullen en welke het beste geschikt is verschilt per persoon en hoeveelheid trainingservaring.

heb nog nooit een 1RM gekeken, maar dit is waar ik nu ongeveer mee train, en dan normaal 3x12, gewoon voor massa.
bp 50
dl 60
sq 65

(deed eerst squat op een machine, maar ben sinds kort overgegaan op los gewicht. merkte wel dat er van die gewichts aanduiding op de machine geen reet klopte)

---------- Post added 17 February 2012 at 14:32 ----------

moet trouwens zeggen dat ik squat en dead lift erg heb verwaarloosd, aangezien ik nu een jaar serieus train en deze twee oefeningen ongeveer een maandje doe.

Voordeel van 3x5 in plaats van 5x5 (met elke set hetzelfde gewicht) is dat je 3x5 tot zwaarder gewicht zult kunnen volhouden, dus langer progressie maakt. Met 5x5 betekend dat dat je voor die tijd je aanpak iets moet veranderen, bijvoorbeeld door de sets met oplopend gewicht te doen en dat kan dan weer langer volgehouden worden dan 3x5.

Het zijn beiden prima opties, dus pak lekker wat je fijn vind/lijkt, of probeer het een en ander. :)

het stronglifts programma raad 5x5 aan zolang je de progressie vol kunt houden, mocht het stagneren (5x5 niet vol kunnen houden) probeer je het eerst nog een training, daarna deload, en na (uit mn hoofd 2) deloads wordt aangeraden over te stappen naar 3x5...
maar zolang 5x5 vol te houden is zou dit meer vorderingen op kunnen leveren in theorie (is iig het verhaal)

Vraagje tussendoor als je dus 5x5 volhoud dus dan moet je eerst 5 setjes opwarmen dan nog 5 setjes met hetzelfde ( zware ) gewicht? ( dit lijkt mij het beste ) of moet je in piramide zoals meestal in split schema's enzo gedaan word? ( dus omhoog bouwen met gewicht )

Eerst opwarmen. Het aantal sets hangt af van je werk gewicht:)
Ik begin altijd 1 of 2 setjes met de lege baar, gewoon om mijn bloed te laten stromen, daarna verhoog ik min met 10kg en max met 20kg tot ik aan mijn werk gewicht zit.
Dus zit ik aan 60kg doe ik: 2x5x20, 5x35, 5x50 en dan mijn werksets met 60kg.
Ieder zal wel zo zijn eigen methode hebben.
Zorg er gewoon voor dat je niet teveel sets doet in je warm up want dan ben je al vermoeid voor je work out, maar natuurlijk ook niet te weinig want dan ben je niet genoeg opgewarmd:)

Terug
Naar boven