XXL Nutrition

Op de goede weg..?

Suru

Novice
Waardering
0
Op dit moment ben ik begonnen met gezond eten en sporten. Ik ben 1.70 en weeg 85 kilo. Way too much dus. Uiteraard wil ik hier verandering in brengen en daarom eet ik afwisselend tussen de 1250-1500 kcal per dag en sport ik 5 keer per week.

Een voorbeeld-voedingsschema:
Ochtend:
1 glas gekookt water

Ontbijt:
Melk met Brinta of havermout

Tussendoor:
2 stuks fruit

Lunch:
2 volkoren boterhammen
beleg is becel met magere kipfilet of 20+ kaas of pindakaas of een gekookt eitje etc.

Tussendoor:
Magere kwark of yoghurt

Diner:
Matig rijst of gekookte aardappelen, veel groenten, een stukje vlees of vis.

Na 20.00 probeer ik niets meer te eten. Heb ik een keer wel extra trek, dan neem ik meestal een stuk fruit of een glas melk. Over de hele dag verdeeld drink ik verder nog 1,5 L water. Op de dagen dat ik meer tegen de 1500 kcal aanzit, neem ik natuurlijk iets extra's, zoals eieren, salade met tonijn een klein beetje olie/azijn en zout, een extra boterham, fruit etc.

Sport:
Ik train nu 5x per week een uur in de ochtend voor het ontbijt. 2x1 uur rustig zwemmen en 3x40 min Cardio + 20 min Krachttraining. In het weekend sport ik vrijwel niet, wel heb ik wat beweging door huishoudelijke klusjes.

En.. zit ik op de goede weg? Of hebben jullie eventueel nog verbeteringen/aanpassingen/opmerkingen? :)

met sporten zit je aardig op de goede weg. Wat me opvalt is dat je wel veel koolhydraten eet. Ik zou als je af wilt vallen je koolhydraten vervangen door eiwitten en vetten. Je eet nu veel brood, aardappels, rijst, brinta en fruit. Maak hier vlees, eitjes, kwark enz van en je zult zien dat het heel hard gaat!!!

Na 20.00u niks meer eten? Waar heb je die onzin vandaan?!

Eet elke 2,5 tot 3 uur, Kcal voor de dag gelijkmatig verspreid. Dus ook gewoon 's avonds eten. Is trouwens al meer over geschreven hier op DBB. Ik adviseer wel om dan bijv. kwark te eten (evt met handje noten) en geen fruit.
Afvallen & honger = niet nodig.

Je zal je onderhoud moeten berekenen, dus wat je dagelijks binnen moet krijgen aan "Kcal" daar moet je net iets onder gaan zitten (circa 200a300Kcal) het is helemaal niet erg om na 20:00 nog te eten maar geen fruit!. Neem een stukje komkommer een tomaatje en een klein stukje kipfile
doe dit 2a3 uur naa je avond eten. Vlak voor je gaat slapen neem je een bakje magere kwark met een schutje lijnzaad olie

met sport moet je eerst krachtraining doen en daarnaa cardio, als je voor afvallen gaat houd dan je hardslag in de gaten als je te hoog zit verbrand je weinig vet of doe H.I.I.T trainning (maar let op Blesure gevoelig)

• Topic Starter Topic Starter
Uhh... jaa.. ik weet ook niet precies waar ik die 20.00 u onzin vandaan heb. Maar daar breng ik dan sowieso verandering in. ;)

Ik eet idd aardig wat koolhydraten. Vooral volkoren brood en brinta zorgen voor een vol gevoel. Maar waar zit het hem precies in dat minder koolhydraten beter zou zijn voor het afvallen als ik uiteindelijk toch 200-300 kcal onder mijn onderhoud zit? Dit is nog niet helemaal duidelijk voor mij. Ik vind het zelf namelijk nogal lastig om genoeg gezonde en gevarieerde dingen met weinig koolhydraten binnen te krijgen zodat ik uiteindelijk niet te veel onder mijn onderhoud ga zitten. :(

Voor vetverbranding begreep ik idd dat ik mijn hartslag in de gaten moest houden. Maar op dit moment zit ik nog best vrij snel hoog. In de sportschool kreeg ik het advies om juist wel gewoon door te trainen, omdat je dan in zijn totaliteit meer kcal verbrand. Hmmm...? :rolleyes:

Sommige mensen zweren bij lage KH inname, ik denk dat het weinig uitmaakt, zeker in het begin voor je. Er zijn al aardig wat discussies geweest over korte, intensieve cardio trainingen vs. langere trainingen op lage hartslag. Hiervoor verwijs ik je naar de zoekfunctie ;)
Als je maar zorgt dat je voldoende en gezond eet, en nooit te laag gaat zitten in Kcal (wat je eet -/- wat je sport) dan moet je op een gezonde manier kunnen afvallen.

Weinig calorieën hoor.

Ik doe het zo:

2 maal per dag een uur op de crosstrainer (+ indien ok, nog een andere cardioactiviteit (fietsen ofzo) + gewoon letten op de voeding. Weg met de frieten en de cola en al die andere troep ..

En ja hoor, het ver verdwijnt!

te laag in de Kcal om spiermassa (DE verbrandingsmotor vh lichaam) vast te houden. Iets meer eiwitjes en wat goede vetten toevoegen.. Iets meer KT. Je kan best om 2200 uur nog een danoontje nemen hoor ;). Persoonlijk neem ik het niet zo nauw met de kh, die kunnen best wat aan de lage kant zijn bij mij. Als je eiwitjes maar voldoende binnenkomen.

des te meer spiermassa je kan vasthouden/opbouwen, des te effectiever je cardio is.

Het valt op zich best mee hoeveel je eet, je eet in mijn ogen best weinig :rolleyes:. Het minder eten kan ook averechts werken. Je kunt beter zoals sommige al zeiden rond je onderhoud zitten qua kcal. Hoe minder je eet hoe langzamer je stofwisseling word en je lichaam kan als je te weinig eet ook in een "overlevingsmode" gaan zitten. In dit laatste geval zal je wel veel kunnen sporten maar weinig merken omdat je lichaam veel vasthoudt uit voorzorg.

In iedere geval is het goed dat je ritme hebt qua eten. Persoonlijk zelf ben ik niet van sporten op een nuchtere maag, omdat jou lichaam dan als jij in dit geval na 20:00 niks meer eet... TOT AAN JE ONTBIJT...geen voeding heeft gehad en jij wel flink gaat sporten. Dit betekend dat je lijf voeding nodig heeft...carbs&proteïne en dit voornamelijk uit je spiermassa gaat halen! Spiermassa verbrand je dus..en dat is zonde!

Ik zou je aanraden om voor het sporten wel wat te eten..wat complexe koolhydraten + snelle eiwitten. Bijv. gekookt water + brinta + schep whey + eventueel beetje honing voor de smaak.

Na je training een stuk fruit en daarna je 2e maaltijd.

Vervang je melk even voor gekookt water, lijkt vies maar is best lekker. Eet zelf glutenvrij en vind bambix met gekookt water + whey + honing ook erg lekker :cool:.

Eet in de middag naast je 2 volkoren boterhammen, lekker wat groentes! Vult lekker en zijn vooral negatieve kcal's (kost je meer kcal om te verbranden dan wat het oplevert).

Tussendoortje in de middag..vervang de zuivel voor een handje ongebrande/ongezouten nootjes of bijv. boterham met pindakaas

Avondeten; eet lekker veel groene, minder zetmeel (aardappels/rijst/pasta..etc.) maar dat deed je al en eet een goed stuk vis of vlees (niet te vet). Vette vis is goed voor je, dus dat moet je zeker paar keer per week proberen te eten voor de goede vetjes ;).

Eet rond 21:00 lekker een halve bak magere kwark :), goed voor je langzame eiwitjes voor de nacht :).

Nogmaals, vind het goed van je dat je ondanks dat je te zwaar bent wel goed gemotiveerd bent ook qua eten.

Ik weet niet of ik het goed begrijp, maar je doet trouwens 2x per week zwemmen en 3x 40min cardio + kt..bij dit laatste...zou ik zeggen KT eerst en DAARNA cardio. Probeer bij kt tot het uiterste te gaan.

Suc6! :D

Wat is de gedachte achter het koken van water?

Uhh... jaa.. ik weet ook niet precies waar ik die 20.00 u onzin vandaan heb. Maar daar breng ik dan sowieso verandering in. ;)

Je hoort het vaker, maar je goed en gezond eet en niet te veel onzin in de avond moet je je geen zorgen maken. Je mag heus wel wat goede eiwitjes eten voor je gaat slapen. Dit verteerd je lichaam nog wel en kan het goed gebruiken voor groei&herstel van je spieren. Je moet je natuurlijk niet gaan volproppen met slechte koolhydraten en vetten, daar heeft je lijf dan weinig aan...

Ik eet idd aardig wat koolhydraten. Vooral volkoren brood en brinta zorgen voor een vol gevoel. Maar waar zit het hem precies in dat minder koolhydraten beter zou zijn voor het afvallen als ik uiteindelijk toch 200-300 kcal onder mijn onderhoud zit? Dit is nog niet helemaal duidelijk voor mij. Ik vind het zelf namelijk nogal lastig om genoeg gezonde en gevarieerde dingen met weinig koolhydraten binnen te krijgen zodat ik uiteindelijk niet te veel onder mijn onderhoud ga zitten. :(

Voor vetverbranding begreep ik idd dat ik mijn hartslag in de gaten moest houden. Maar op dit moment zit ik nog best vrij snel hoog. In de sportschool kreeg ik het advies om juist wel gewoon door te trainen, omdat je dan in zijn totaliteit meer kcal verbrand. Hmmm...? :rolleyes:

Over het laatste, meningen hierover zijn erg verdeeld. Het is ook zo dat op een lager hartslag (rond 80% van je hartslag) je op je vetverbranding zit, maar ja hoe harder je traint hoe meer je ook verbrand. En bijv. van interval word je stofwisseling ook sneller, het verschilt gewoon heel erg. Ik denk dat alle soorten cardio wel zin heeft als je maar kijkt naar hoe JIJ er als individueel op reageerd. Als je geen verschil merkt dan eventueel na een tijdje even wat anders proberen!

Wat is de gedachte achter het koken van water?

Mijn bambix ontbijt bijv. vind ik persoonlijk lekkerder met gekookte water dan koud.. maar water is water ;) dus what you like. Warm eten in de ochtend werkt ook goed voor mijn spijsvertering merk ik, en dat kan ik goed gebruiken :rolleyes:

Okee, puur een kwestie van smaak dus. Makes sense.

@Suru : ik zou idd eens proberen iets meer te gaan eten, best kans dat je stofwisseling dan optimaal gaat werken. ;)

Terug
Naar boven