Fitness Seller

Opnieuw beginnen

Anh

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m61
Hoi hoi,

Ik ben al een behoorlijke tijd aan het sporten en sinds eind vorig jaar ook meer krachttraining gaan doen ipv cardio.
Nu is het Maart en qua gewicht ben ik nog niks afgevallen.
Nu bleek dat ik toch te weinig kcal al die tijd heb gegeten, eigenlijk gelijk op "cut", zo rond de 1200-1400. Maar door nog meer te lezen hierover begrijp ik nu dat je juist eerst spieren moet "opbouwen"
en dan pas moet gaan cutten zodat ze zichtbaarder worden. (als ik t goed begrepen heb :rolleyes:)
Aangezien de zon er nu al behoorlijk is raak ik lichtelijk in paniek haha. :eek:
Ben alles opnieuw gaan narekenen..
Dit is er uit gekomen:

BMR: 1400
Onderhoud: 2160
Gewicht: 61 kg
Lenge: 1.61
Activiteitsfactor: 1,55
Vet%: 26% (dit is niet met een tang gemeten maar heb met een cm hals/nek/taille/heup gemeten en zo de berekening via fitnessjunk.nl gedaan)
VVM : 45,5% (Kacht McArdle)

Zouden jullie dan aanraden om eerst eens op onderhoud te gaan eten (klinkt echt heeel veel die 2160 kcal) of op het BMR? Ben bang dat ik ineens veel ga aankomen.
En zo ja hoelang zal ik dit dan doen?

Is dit de juiste verhouding?

40% eiwitten, 20% vetten, 40% Kh

Hoop van jullie te horen :)

Je heb eigenlijk zelf al aangegeven wat je ervan vindt door eerst te zeggen dat je rond de 1400 kcal geen resultaat zag. Lees vaker dat vrouwen moeite hebben met meer te eten uit angst aan te komen, dus ik zou zeggen begin eerst een tijdje op onderhoud maar zeker niet lager dan je onderhoud gaan eten.

Post anders ook je voedingsschema zodat je daar feedback op kan krijgen!

Hoi Anh,

Alweer een tijdje geleden de post van jou, maar ik zit in dezelfde situatie als hoe jij zat toen. Ik ben benieuwd naar je resultaten of bevindingen.

Mijn onderhoud is 2146 en als ik wil cutten, wat ik nu aan het doen ben, 1646. Ik kwam van 1200 kcal af... En ben ook bang dat ik zwaarder/dikker/vetter wordt. en vetter bedoel ik vet%.....
Ik zit nu dan ook op 1646 kcal.

Groetjes Joyce

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt R015! Zal m snel posten :)
Hoi joyce85, klopt k was even niet actief maar na weer een heleboel te lezen dacht k weer k post wat :)
Bij jou gaat t dus behoorlijk t zelfde als mij dus!
Hoelang ben jenu aan t opbouwen naar meer kcal?? Dan zit je nu ook rond de 1600 per dag, k nu ook! Merk al wel dat k fitter ben jij?
en waarom ga je nu gelijk cutten en niet eerst op je onderhoud proberen? Ben ook benieuwd naar jou doelen/ervaringen!

Ik wist helemaal niet dat ik te weinig at. Ik at hetzelfde als 'iedereen' omheen, totdat ik ging rekenen.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed welke kcal ik moet aanhouden, cutten of onderhoud. Maar omdat ik geleerd heb, heel lang geleden, op school dat je zoveel keer per dag moete eten en zoveel ongeveer, vind ik geestelijk gezien nog raar om toch meer te eten, en niet aan te komen.. Het lijkt mij dat ik wel moet aankomen, terwijl ik vet wil verliezen.
Maar ben dus nu 400 kcal hoger gaan zitten dan wat ik oorspronkelijk at, nu zo'n 2 weken, maar er veranderd nog niet zo heel veel. Ik word iig niet zwaarder.

Als iemand mij kan vertellen dat ik op onderhoud moet gaan zitten ga ik dat zeker proberen maar daar heb ik tot op heden nog een antwoord op gekregen ;-).
In de topics op deze forum lees ik veel over cutten.. Ik heb wel eens een post geplaatst met de vraag, daar kwam het antwoord op dat ik op 1648 kcal nu kan gaan zitten omdat ik vet wil verliezen.

Hoe lang ben jij nu bezig om naar je onderhoud te gaan, en zie je naast energie nog andere resultaten of veranderingen?
Ik kan overigens nog geen oordeel vellen over mijn resultaten. Het bleek dat ik ook nog te ligt trainde.. Ik ben nu met een instructeur bezig om alles minimaal te verdubbelen en kan dat aan. Maar ben gelijk heel moe hahahah... van dat trainen natuurlijk.

Maar mijn vriend at ook te weinig en trainde wel goed. Hij zegt dat hij nu veel meer energie heeft en 's ochtends veel beter zijn bed uit kan komen.

Heel veel succes iig. En ik ga je volgen. Het is leuk om onze resultaten te bekijken ;-)

Nee ik wist dat nu dus ook pas, vandaar dat k moe was al die tijd.
Ik zou aanraden om op onderhoud te gaan eten.. ik heb toevallig deze zelfde vraag ook gesteld onder het kopje "voeding", daar zeer duidelijke uitleg gehad, misschien ook even nalezen?
En als je het goed berekend heb zou je als het goed is niet aankomen.. maar ik ben hier deze week mee begonnen, merk nu alleen dat ik fitter ben, ben nog niet aangekomen :)
In welk voedingsschema hou jij alles bij ? Of doe je het via een app?

---------- Toegevoegd om 12:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:41 ----------

Oja en als je je voedingsschema heb ingevuld en ein-de-lijk alle juiste verhoudingen heb ingevuld, gebruik je deze dan bijv. maandag dinsd woens met hetzelfde eten of wissel je dagelijks? Want dan lijkt het me behoorlijk veel werk, zeker voor mij als beginneling haha..
En heb je dat voedingsschema van dit forum? Want k kan alleen "ingevulde" voorbeelden vinden.

Ik heb zelf een voedingsschema gemaakt adv voorbeelden van dit forum. En ja mijn dagelijkse eten is bijna elke dag hetzelfde behalve het avondeten. Ik heb besloten om het als volgt te verdelen; 1 gram vet per kilo lichaamsgewicht en 2,5 gram eiwit per kg lichaamsgewicht en de rest koolhydraten.
Wat ik begrijp is dat de meeste mensen hier deze verhoudingen beter vinden dan bijv % van alles.
En ik vind het ook makkelijker bijhouden, het is zijn vaste eenheden
daarnaast gebruik ik ook een app om de eenheden te berekenen. Maar dit weekend ga ik adv de zakken en potten rekenen.. is toch wat preciezer.

Ik heb ook vandaag besloten om op te hogen naar onderhoud, elke week 100 kcal erbij. Maar dat wordt zeker puzzelen en creatief denken wat ik nog meer ga eten hhh.

Vandaag zei ik trouwens dat ik niks merkte maar dat is niet helemaal waar. Ik heb een chronische darmziekte en ik merk wel dat ik mij heel gezond voel en dat mijn darmen niet meer ergens op reageren, ook mijn immuunsysteem is beter. Dus daar merk ik het zeker aan.

Ik kan niet wachten tot de resultaten.

Ik heb zelf een voedingsschema gemaakt adv voorbeelden van dit forum. En ja mijn dagelijkse eten is bijna elke dag hetzelfde behalve het avondeten. Ik heb besloten om het als volgt te verdelen; 1 gram vet per kilo lichaamsgewicht en 2,5 gram eiwit per kg lichaamsgewicht en de rest koolhydraten.
Wat ik begrijp is dat de meeste mensen hier deze verhoudingen beter vinden dan bijv % van alles.
En ik vind het ook makkelijker bijhouden, het is zijn vaste eenheden
daarnaast gebruik ik ook een app om de eenheden te berekenen. Maar dit weekend ga ik adv de zakken en potten rekenen.. is toch wat preciezer.

Ik heb ook vandaag besloten om op te hogen naar onderhoud, elke week 100 kcal erbij. Maar dat wordt zeker puzzelen en creatief denken wat ik nog meer ga eten hhh.

Vandaag zei ik trouwens dat ik niks merkte maar dat is niet helemaal waar. Ik heb een chronische darmziekte en ik merk wel dat ik mij heel gezond voel en dat mijn darmen niet meer ergens op reageren, ook mijn immuunsysteem is beter. Dus daar merk ik het zeker aan.

Ik kan niet wachten tot de resultaten.

Oke nou dat is al positief toch :)
Het is toch zo dat zowel je grammen als je verhoudingen, dus je vet %,kh,eiwit% gelijk moet zijn?
dus totaal 2100 kcal (onderhoud) EN je macro's goed? wat zijn jouw verhoudingen daar in?
K ga t nu proberen op kh 50% eiw 30 en vetten 20%.. ben ook zwaar benieuwd!! :D

Oke nou dat is al positief toch :)
Het is toch zo dat zowel je grammen als je verhoudingen, dus je vet %,kh,eiwit% gelijk moet zijn?
dus totaal 2100 kcal (onderhoud) EN je macro's goed? wat zijn jouw verhoudingen daar in?
K ga t nu proberen op kh 50% eiw 30 en vetten 20%.. ben ook zwaar benieuwd!! :D

Klopt de verhoudingen moet goed zijn. ik zit op 63 gram vet, 137 gram eiwitten en de rest koolhydraten; 112 gram. Als je dat terug rekent naar kcal, kom ik uit op 1648 kcal, wat ik nu nog eet.
Maar in percentages kan ook bijv. 50/30/20. Maar ik vond bovenstaande wel ideaal omdat het makkelijk is om te berekenen, te onthouden en door te rekenen.:D

Ik vind het nu vooral belangrijk dat ik op de juiste kcal kom te zitten en dat ik verschil ga merken. daarna ga ik kijken of de verhoudingen bij mij op een ander manier misschien beter werkt. Tenzij iemand natuurlijk zegt dat ik het absoluut niet goed doe ;-)
Maar er zijn meerdere manieren om je macro's te berekenen.
Leuk leuk leuk he hahaha..

Klopt de verhoudingen moet goed zijn. ik zit op 63 gram vet, 137 gram eiwitten en de rest koolhydraten; 112 gram. Als je dat terug rekent naar kcal, kom ik uit op 1648 kcal, wat ik nu nog eet.
Maar in percentages kan ook bijv. 50/30/20. Maar ik vond bovenstaande wel ideaal omdat het makkelijk is om te berekenen, te onthouden en door te rekenen.:D

Ik vind het nu vooral belangrijk dat ik op de juiste kcal kom te zitten en dat ik verschil ga merken. daarna ga ik kijken of de verhoudingen bij mij op een ander manier misschien beter werkt. Tenzij iemand natuurlijk zegt dat ik het absoluut niet goed doe ;-)
Maar er zijn meerdere manieren om je macro's te berekenen.
Leuk leuk leuk he hahaha..

Pfffff haha wattt ingewikkeld vind ik het! :eek:
K heb eerst ook gekeken naar die grammen maar dan kwam k op veeeel te weinig kcal uit!! Dan moet t toch allebei kloppen?

Pfffff haha wattt ingewikkeld vind ik het! :eek:
K heb eerst ook gekeken naar die grammen maar dan kwam k op veeeel te weinig kcal uit!! Dan moet t toch allebei kloppen?

Goedemorgen.

Berekening is zo (ik neem ff die van mij): 1gram vet per kilo (63*1= 63 gram) omrekenen naar kcal= 63 *9 = 567 kcal
2.5 gram eiwit per kilo ( 2.5*63 = 157.5 gram) / 157.5*4 = 630 kcal
koolhydraten= kcal 1648 - 567 - 630= 451 kcal. terug rekenen naar grammen = 451 / 4= 112.75

hoe hoger je kcal hoe hoger je koolhydraten bij deze berekening. Daarom vind ik deze nu fijn bij het verhogen naar 2100 kcal zodat ik op onderhoud zit. Daarna ga ik kijken of ik het misschien naar 40/30/30 ga doen.
Uiteindelijk maakt het volgens mij niet zoveel uit hoe je de berekening maakt, adv grammen of %, uitkomst zal het zelfde zijn; juiste verdeling.

Goedemorgen.

Berekening is zo (ik neem ff die van mij): 1gram vet per kilo (63*1= 63 gram) omrekenen naar kcal= 63 *9 = 567 kcal
2.5 gram eiwit per kilo ( 2.5*63 = 157.5 gram) / 157.5*4 = 630 kcal
koolhydraten= kcal 1648 - 567 - 630= 451 kcal. terug rekenen naar grammen = 451 / 4= 112.75

hoe hoger je kcal hoe hoger je koolhydraten bij deze berekening. Daarom vind ik deze nu fijn bij het verhogen naar 2100 kcal zodat ik op onderhoud zit. Daarna ga ik kijken of ik het misschien naar 40/30/30 ga doen.
Uiteindelijk maakt het volgens mij niet zoveel uit hoe je de berekening maakt, adv grammen of %, uitkomst zal het zelfde zijn; juiste verdeling.

Oke!! k heb deze berekening via fitnessjunk.nl gedaan, (dat zou dan mijn onderhoud zijn, dat ga k nu eerst even doen) daar kwam dit uit als ik deze verhouding zou nemen: eiwit 40%, kh 40% vet 20%
Eiwit : 840 kcal per dag = 40%, 210 gram per dag.
Kh : 840 kcal per dag = 40%, 210 gram per dag
Vet: 420 kcal per dag = 64 gram per dag.

Dus ben ik mn schema aan het maken met de juiste procenten en het juiste kcal.. klopt dat dan wel?
Als k dan zie wat jou aantal kcal per dag is, is dat de helft!! :eek:

Oke!! k heb deze berekening via fitnessjunk.nl gedaan, (dat zou dan mijn onderhoud zijn, dat ga k nu eerst even doen) daar kwam dit uit als ik deze verhouding zou nemen: eiwit 40%, kh 40% vet 20%
Eiwit : 840 kcal per dag = 40%, 210 gram per dag.
Kh : 840 kcal per dag = 40%, 210 gram per dag
Vet: 420 kcal per dag = 64 gram per dag.

Dus ben ik mn schema aan het maken met de juiste procenten en het juiste kcal.. klopt dat dan wel?
Als k dan zie wat jou aantal kcal per dag is, is dat de helft!! :eek:

Ja klopt hoor. Want ik zit nog te laag in kcal. ik ga elke week 100 kcal er bij doen zodat ik zometeen op onderhoud zit; 2148. zit nu nog op 1640 cal.

Ja klopt hoor. Want ik zit nog te laag in kcal. ik ga elke week 100 kcal er bij doen zodat ik zometeen op onderhoud zit; 2148. zit nu nog op 1640 cal.

Ojaa tuurlijk jij zit nog lager! Sorry. Nou ben benieuwd naar je ervaringen! Ga je zeker volgen :):)

Terug
Naar boven