XXL Nutrition

Shocking News Opwarming aarde sneller dan verwacht

Er is één probleem: We weten nog steeds niet zeker of wij verantwoordelijk zijn voor de klimaatverandering.

Vulkanen, bosbranden en rottend plantmateriaal zijn verantwoordelijk voor het overgrote deel van de totale CO2 uitstoot.

Ik hoop dat de aarde snel vergaat. Ik hoop ook dat het spectaculair gebeurt, zodat ik nog wat actie zie voordat ik er aan ga.

Nou, volgens Big-T mogen we ons hier in de Lage Landen met een beetje geluk verwachten aan dergelijke taferelen :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

:D:o

Nee serieus, het zou ooit weleens flink blank kunnen komen te staan ja.

Laat half nederland maar onder water lopen. Dan is de haven van Antwerpen nog beter bereikbaar.

"Noordpool is al over tien jaar open zee tijdens zomer"

Binnen amper tien jaar zal de Noordpool tijdens de zomer open zee worden. Dat blijkt uit gegevens van een team dat drie maanden lang de Noordpool ging verkennen. Ze onderzochten de dikte van het ijs in het noordelijke deel van de Beaufortzee en hun conclusies waren heel verontrustend.

Kwetsbaar
Het meeste ijs is slechts één jaar oud en nog geen twee meter diep. Dat betekent dat dit ijs tijdens de volgende zomer waarschijnlijk zal smelten. Dikker ijs, dat meerdere jaren had om te groeien, zal niet zo snel smelten. "Maar nu een groter deel van de Noordpool over éénjarig ijs beschikt, is het gebied veel kwetsbaarder geworden", legt professor Peter Wadhams van de universiteit van Cambridge uit aan FoxNews. "Het ziet er steeds meer naar uit dat het gebied elke zomer open water zal worden. Daardoor moeten we ook de datum vervroegen waarop het ijs tijdens de zomer volledig weg zal zijn."

Overstromingen
Het smelten van dat ijs kan voor een groot deel van de wereld zware gevolgen hebben. Volgens Martin Sommerkorn van WWF heeft de zee rond de Noordpool een centrale positie in het klimaatsysteem van onze planeet. "Er kunnen overstromingen ontstaan die een kwart van de wereld zullen treffen, de CO2-uitstoot zal toenemen en het weer zal wereldwijd extreem veranderen." De verontrustende cijfers moeten een stimulans zijn voor de onderhandelaars die in Kopenhagen op de VN-klimaatconferentie een opvolger voor Kyoto moeten zoeken.
Scheepvaart
Niet iedereen vindt het smelten van het Noordpoolijs een slechte zaak. De strijd om de Noordpool zal de komende jaren mogelijk nog feller uitgevochten worden. Als het ijs verdwijnt, kan er weldra bijvoorbeeld een scheepsroute komen die de Stille en de Atlantische oceaan met elkaar verbindt. (gb)

http://hln.be/hln/nl/5096/Kopenhage...l-over-tien-jaar-open-zee-tijdens-zomer.dhtml

Terug
Naar boven