Fitness Seller

oud schema nieuw schema?

Bounty91

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m78
Massa
67kg
Vetpercentage
12%
Ik zal het even uitleggen...

Stel ik doe een bepaalde oefening 6 weken, ik neem bijv de leg press. Variatie is belangrijk voor optimaal resultaat en je lichaam dus niet laten 'wennen' aan een oefening. Maar wanneer zou ik de ´oude oefening´(in dit geval dus de leg press) weer in een nieuw schema kunnen toepassen? Wanneer is je lichaam dus de leg press 'vergeten' en kan ik de oefening weer gebruiken voor optimaal resultaat?

Zo werkt het niet helemaal. Variatie kan op verschillende manieren. Denk volume (set's/rep's), intensiteit (wel/geen werkset), frequentie (hoe vaak train je) etc etc. Je lichaam 'went' aan bepaalde inspanning. Als jij die inspanning niet evenredig opvoert met je lange termijn doelen/resultaten, dan is het idd goed om veranderingen te maken (lees: afwisseling onder het motto van: "ik boek geen resultaat, dus zal ik wel iets moeten veranderen".). Maar als jij een leg press fijn vindt om te doen, by all means, blijf deze dan ook doen. Waarom denk je dat niemand ooit de grote oefeningen (squat, bench, deads, rows, OH presses) afwisselt met andere oefeningen?

• Topic Starter Topic Starter
Thanks voor reactie!

Nu ben ik sinds paar maanden weer bezig met leg press, had daarvoor blessures. Om weer even in te komen begon ik met 2*16, dat 3*12, en nu 12/10/8. Dat is genoeg variering dus? geldt dit ook voro andere oefening met de herhalingen en reps die ik hierboven meldt?

Inderdaad ;) Lagere reprange zorgt ervoor dat je een hogere load kan hanteren, en dus een nieuw prikkel. Daarnaast kan je gebruik maken van diverse intensity techniques (doe ik altijd laatste 1-2 weken van een schema voor de week rust) en van het principe progressive overload.

Terug
Naar boven