Wie kan mij exact vertellen hoe iemand zich voelt als ie overtraint is?
En dan ook onderbouwd met argumenten.
En dan ook onderbouwd met argumenten.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Yup. Ik voelde me leeg, overspannen, moe, prikkelbaar. Eigenlijk een overall gevoel van erdoorheen zitten en niets meer kunnen hebben, zowel lichamelijk als mentaal 'op' zijn.SAHR zei:Thx
Ook nog iemand met eigen ervaringen?
En wat is er aan te doen? Zodat het weer weggaat.
Inslaapprobs zijn vaak het eerst teken.Behomont zei:Slapeloosheid ,allehoewel zelf nog niet meegemaakt,/Normaal slaap je als een roos.
Verhoogde hartslag, ook zelf nog nooit herkent of meegemaakt..
Daster zei:[Afbeelding niet meer beschikbaar]
bron: Mel C. Siff - Supertraining
Hier ben ik het niet geheel mee eens. Blessures zijn vaak het gevolg van overtraining.Imo word de term overtraining vaak misbruikt. toch is er ook nog veel onduidelijk over overtraining. Overtraint raakt men naar mijn mening nauwelijks. Wil je dat bereiken dan zul je consequent gedurende een lange periode moeten overreachen. dit is niet iets wat gebeurt in een week of 2. Hier gaan maanden overheen laat je niet misleiden het lichaam is erg veerkrachtig. Is men dan eenmaal overtraint dan is het foute boel en zal het herstel wel even duren. De meeste mensen hebben dus overreached en zullen hier ook weer snel van herstellen.
Hier ben ik het niet geheel mee eens. Blessures zijn vaak het gevolg van overtraining.
Het begint vaak met kleine signaaltjes van je lichaam als pijn scheuten in spieren, pezen en/of gewrichten.
Ik heb wel eens na een intensieve trainingsperiode van 4 weken dat deze kleine signaaltjes groter worden en echte problemen kunnen worden. Het moeilijke hieraan is deze signalen op te pikken en te herkennen. Dat laatste gaat met veel ervaring gemoeid.
Does overtraining exist? An analysis of overreaching and overtraining research.Halson SL, Jeukendrup AE.
Human Performance Laboratory, School of Sport and Exercise Sciences, University of Birmingham, Edgbaston, UKDepartment of Physiology, Australian Institute of Sport, Belconnen, ACT, Australia.
Athletes experience minor fatigue and acute reductions in performance as a consequence of the normal training process. When the balance between training stress and recovery is disproportionate, it is thought that overreaching and possibly overtraining may develop. However, the majority of research that has been conducted in this area has investigated overreached and not overtrained athletes. Overreaching occurs as a result of intensified training and is often considered a normal outcome for elite athletes due to the relatively short time needed for recovery (approximately 2 weeks) and the possibility of a supercompensatory effect. As the time needed to recover from the overtraining syndrome is considered to be much longer (months to years), it may not be appropriate to compare the two states. It is presently not possible to discern acute fatigue and decreased performance experienced from isolated training sessions, from the states of overreaching and overtraining. This is partially the result of a lack of diagnostic tools, variability of results of research studies, a lack of well controlled studies and individual responses to training.The general lack of research in the area in combination with very few well controlled investigations means that it is very difficult to gain insight into the incidence, markers and possible causes of overtraining. There is currently no evidence aside from anecdotal information to suggest that overreaching precedes overtraining and that symptoms of overtraining are more severe than overreaching. It is indeed possible that the two states show different defining characteristics and the overtraining continuum may be an oversimplification. Critical analysis of relevant research suggests that overreaching and overtraining investigations should be interpreted with caution before recommendations for markers of overreaching and overtraining can be proposed. Systematically controlled and monitored studies are needed to determine if overtraining is distinguishable from overreaching, what the best indicators of these states are and the underlying mechanisms that cause fatigue and performance decrements. The available scientific and anecdotal evidence supports the existence of the overtraining syndrome; however, more research is required to state with certainty that the syndrome exists.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15571428
Dacht wel dat dat je argument zou zijn. Maar ik kan je verzekeren dat het niet aan een verkeerde techniek ligt.Blessures zijn vaak het gebruik van verkeerde techniek al dan niet toegedaan door vermoeidheid.
Anyhow:
BUMP, als je overtraind bent moet je dan stoppen met krachttraining en cardio of kan je nog wel gewoon cardio doen?
Dacht wel dat dat je argument zou zijn. Maar ik kan je verzekeren dat het niet aan een verkeerde techniek ligt.
Vaak is het ook toe te wijden aan een het ontbreken van balans in je lichaam. Mijn rug is bijvoorbeeld zo sterk dat ik bij zware pull ups problemen met mijn bicep kan krijgen. Bij lichtere gewichten heb ik daar geen last van.
Ben een tijd mijn biceps zwaarder gaan trainen en toen was het probleem opgelost. Is dus toch een duidelijk voorbeeld dat de biceps overbelast werd door de training en niet een verkeerde techniek.
Als ik de spier rust moet geven om te herstellen mag je dit niet als overtraining noemen? Waarom heeft een bepaalde spier dan rust nodig?Maar dan is het geen overtraining. Maar een gevolg verkeerde verhoudingen. Wil je overtraint raken dan zal je CZS meer dan een flinke opdonder moeten krijgen over een langere periode.
Als ik de spier rust moet geven om te herstellen mag je dit niet als overtraining noemen? Waarom heeft een bepaalde spier dan rust nodig?
IMO staat overtraining/overbelasting los van CZS. Als je maar steeds één spier traint zal deze uiteindelijk overbelast raken en daardoor overtraind zijn.