AndroidHealthClinic

PC loopt trager

1: Hoe minder programma's tegelijkertijd, hoe beter inderdaad.. de gebruiker geeft aan dat het probleem sinds kort ineens op treed , dat ie dus bij dezelfde werkzaamheden ineens meer traagheid ervaart, dus geen oplossing

2: Partitioneren is inderdaad handig, zorg voor continu voldoende vrije ruimte op station c: en defragmenteer deze regelmatig.. dit voorkomt dat windows noodgedwongen zijn swapfile in stukken moet gaan weg schrijven.

3: GEEN oplossing.. Windows Vista ins AANZIENlLIJK zwaarder als XP, de gebruiker in kwestie zal nog mer traagheid ervaren. Zeker als de pc minder geheugen aan boord heeft

4: Kolder... controleer eerst de schijf of laat dit doen door iemand die weet hoe met spyware en andere crap (temporary files ed) om te gaan

5: Kolder.. het probleem deed zich pas sinds kort voor terwijl er aan de pc configuratie niks is gewijzigt.

Aanvullende tips:
Opschonen van de TEMP folders:
Internethistory wissen (internetopties, geschiedenis wissen) Dt zijn teringveel kleine bestandjes die NIET auomatisch worden verwijdert, alleen als je de optie in IE aan hebt staan dat IE de cache folder moet legen na afsluiting internet explorer

C:\documents and setting\<gebruikersnaam>\local settings\temp
Alles wat in deze map staat kan zonder problemen worden verwijdert.. 1 of 2 bestanden kan windows in gebuik hebben.. de rest kan weg inclusief alle mapjes ..

C:\documents and settings\<gebruikersnaam>\local settings\temporary internetfiles\content.ie5
Alle mappn die hier in staan kunnen ook zonder problemen weg.. alleen het bestand index.dat is in gebruik en blijft dus staan

@ BadMF, is niet persoonlijk aangevallen, ik motiveer waarom de oplossingen niet werken.

Ja sommige tips van je zouden moeten werken op papier, maar niet in de praktijk. Windows XP werd bij mij altijd traag naar verloop van tijd (AMD3800, 2 Gig intern). Een format op zijn tijd werkte prima. Uiteraard maakte ik cache files regelmatig leeg en had ik niet teveel programmas in het geheugen / register. Ook spyware draaide ik en defrag op zijn tijd, maar helaas hielp dat niet.

Windows Vista heb ik dat probleem helemaal niet, en lijkt veel efficienter met geheugen om te gaan, ook als ik hem meerdere dagen aanlaat. Vista mag dan zwaarder zijn, maar hij het werkt op alle fronten beter dan XP! Qua opstarten, geheugenbeheer en ook zeker op het gebied van veiligheid. Ook als een programma vastloopt kan vista explorer binnen 3 seconden afsluiten en opnieuw laden.

Maar goed, het lijkt of ik aandelen in M$ heb, maar dat is dus niet :)

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Probleem 'trage opstart' is dus echt NIET verholpen door jushed + msn uit te vinken :(
@Henkie, graag meer info over welke getallen juist ik moet in de gaten houden bij systeemcache (geheugen) ?

Waarschijnlijk moet ie meer cardioen, of hij kan niet goed tegen de warmte net als ik.

2: Partitioneren is inderdaad handig, zorg voor continu voldoende vrije ruimte op station c: en defragmenteer deze regelmatig.. dit voorkomt dat windows noodgedwongen zijn swapfile in stukken moet gaan weg schrijven.

Ik zou echt wel met partities willen werken maar denk zonder enige ervaring dat een C:\ en een D:\ partitie actualiseren niet makkelijk is, of ben ik daar mis in?
Zoniet, met welk programma'tje is het een makkie?
En, welke getallen hou ik best eens in de gaten bij systeemcache (geheugen), want zie toch wel wat? :)

Post eens wat van je windows logboek , mischien probeert windows een service op te starten van een programma die allang verwijdert is , maar nog wel in je windows registry staat of hetgene dat windows moet opstarten.

windows logboek staat onder : start-->configuratiescherm-->systeembeheer-->logboeken

Als je dit geopent hebt klik dan op toepassing of systeem (sowiezo beide even openen ) daarna zoek je een regel op met een rood kruisje op staat. Dubbelklik even op de regel en maak dan even een screenshotje (alt+printscreen , daarna even in paint/word ctrl+v indrukken)

Er staat ook een tijd bij wanneer de fout is opgetreden , het liefst dus de fouten die met het opstarten tevoorschijn komen.

om de prefetch map te openen ga naar start-->uitvoeren en typ in prefetch. En verwijder alle bestanden

Trek je pc sportschoenen aan misschien loopt ie dan wat sneller. :D

Post eens wat van je windows logboek , mischien probeert windows een service op te starten van een programma die allang verwijdert is , maar nog wel in je windows registry staat of hetgene dat windows moet opstarten.

windows logboek staat onder : start-->configuratiescherm-->systeembeheer-->logboeken

Als je dit geopent hebt klik dan op toepassing of systeem (sowiezo beide even openen ) daarna zoek je een regel op met een rood kruisje op staat. Dubbelklik even op de regel en maak dan even een screenshotje (alt+printscreen , daarna even in paint/word ctrl+v indrukken)

Er staat ook een tijd bij wanneer de fout is opgetreden , het liefst dus de fouten die met het opstarten tevoorschijn komen.

om de prefetch map te openen ga naar start-->uitvoeren en typ in prefetch. En verwijder alle bestanden
Wooow hier heb ik dus wat aan, eerst reactie op het laatste van die prefetch map, die tip heb ik onlangs van robke78 gekregen en is dus al leeggemaakt.
Nu kijk ik onder logboeken en zie vele rode kruisjes man (23 alleen al onder toepassing), dit zou het dus wel s kunnen zijn volgens u ?

Yep zou het heel goed kunnen wezen. Je mag ook de tekst knippen en plakken die in het schermpje tevoorschijn komt.

M'n eerste fout opgetreden vandaag om 16.31 (was dus bij de opstart)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

t*ring .. .DCOM aan gort ... dat kan een lastige zijn !

Meer foutmeldingen in je logboek die slaan op DCOM?

Zijn deze meldingen allemaal exact gelijk aan de melding die je hier post? of zijn het allemaal verschillende meldingen ???

probeer START => uitvoeren ... DCOMCNFG en klik op component services ... daarna op computers ...

Als ie dan "eruit vliegt " (het programma verdwijnt van je scherm) word het tijd voor een volledige disk controle (kwam er achter hiero dat ik dat ook moet doen.. mijn XP install word ook minder zie ik ... Anyway heb ik em al 4 jaar in leven weten te houden :D dus het word haast wel tijd voor een clean install :D

Zijn deze meldingen allemaal exact gelijk aan de melding die je hier post? of zijn het allemaal verschillende meldingen ???

FF gecontroleerd, die fout meldingen DCOM zijn allemaal qua beschrijving dezelfde alleen het tijdstip durft al wel eens te verschillen.

probeer START => uitvoeren ... DCOMCNFG en klik op component services ... daarna op computers ...

Als ie dan "eruit vliegt " (het programma verdwijnt van je scherm) word het tijd voor een volledige disk controle (kwam er achter hiero dat ik dat ook moet doen.. mijn XP install word ook minder zie ik ... Anyway heb ik em al 4 jaar in leven weten te houden :D dus het word haast wel tijd voor een clean install :D

Hierna kan ik nog doorklikken op ''deze computer'' , ook dan ?
Ja ik vraag het liever zodat ik zeker niets fout uitvoer.

Hey maar ''clean install'' na mn HD crash zit die winxp er nog maar op van 7-8 weken terug hoor.

Onder deze computer staan 4 objecten:
COM+toepassingen, D-COM config, Distributed Transaction, Actieve processen.
Als ik dubbelklik op het tweede, ben ik DCOM dan kwijt ?
Wat is DCOM juist ?

DCOM = Distributed Component Object Model , dit is een soort protocol dat er voor zorgt dat software componenten direct over het netwerk kunnen communiceren. Volgens mij gebruiken sommige internetprotocollen dit ook.

Zal zo even een kleine oplossingen posten , probeer het eerst ff op een virtuele pc.

EDIT : na even wat getest te hebben kun je dit even proberen:
Schoon eerst even je logboek op , dit dmv op een logboekbestand (bijv toepassing of systeem) te klikken met rechts en dan te kiezen voor ''alle gebeurtenissen wissen". Als dit gebeurt is voer je dit uit:

-Ga naar 'Start', klik op 'Uitvoeren'
-Type in het uitvoerscherm 'dcomcnfg.exe' en klik op 'OK'.
-Ga In het venster 'Component Services' en dubbelklik erop. Dubbelklik op de map 'Computers'. Klik met de rechtermuisknop op 'Mijn Computer' en kies voor 'Eigenschappen'
-Ga naar het tabblad 'Standaard eigenschappen' en haal het vinkje weg bij 'Distributed COM inschakelen op deze computer' .Klik op 'OK'.

Start dan even je pc opnieuw op en bekijk je logboek eens of er nog fouten in zitten.

Laatst bewerkt:
Mmm je krijgt verder op zich geen rare foutmeldingen ... das bij mij anders hehe ... tijd voor een volgende reparatie dus ...

Het lijkt duys vooralsnog niet zo zeer in je DCOM te zitten !

DCOM = Distributed Component Object Model , dit is een soort protocol dat er voor zorgt dat software componenten direct over het netwerk kunnen communiceren. Volgens mij gebruiken sommige internetprotocollen dit ook.

Zal zo even een kleine oplossingen posten , probeer het eerst ff op een virtuele pc.

EDIT : na even wat getest te hebben kun je dit even proberen:
Schoon eerst even je logboek op , dit dmv op een logboekbestand (bijv toepassing of systeem) te klikken met rechts en dan te kiezen voor ''alle gebeurtenissen wissen". Als dit gebeurt is voer je dit uit:

-Ga naar 'Start', klik op 'Uitvoeren'
-Type in het uitvoerscherm 'dcomcnfg.exe' en klik op 'OK'.
-Ga In het venster 'Component Services' en dubbelklik erop. Dubbelklik op de map 'Computers'. Klik met de rechtermuisknop op 'Mijn Computer' en kies voor 'Eigenschappen'
-Ga naar het tabblad 'Standaard eigenschappen' en haal het vinkje weg bij 'Distributed COM inschakelen op deze computer' .Klik op 'OK'.

Start dan even je pc opnieuw op en bekijk je logboek eens of er nog fouten in zitten.

Logboek leeggehaald (volledig onder 'toepassing & systeem')
Het vinkje is ook weggehaald onder standaard eigenschappen 'DCOM'
Pc heropgestart, zit uiteraard nu géén DCOM meer in logboek :rolleyes:
maar de opstart is nog steeds niet sneller zodus toch iets anders ?

@ Hiekie, ik had wel nog andere foutmeldingen buiten DCOM é maar de beschrijving van bij al de DCOM fouten waren exact dezelfde, na logboek gewist te hebben weet ik nu dus ni meteen wat die andere bronnen waren.

Probeer eens een keer in veilige modus op te starten. Ben benieuwd of ie dan wat sneller gaat.

In veilige modus opstarten doe je als volgt :

Druk tijdens het opstarten meerdere malen op F8 en kies hierna voor veilige modus

En probeer eens alleen op te starten met alleen je toetsenbord/muis/monitor aangesloten op de pc.
Dus alle usb apparaten eruit trekken , netwerkstekker enz

Je heb nu in ieder geval weer een schoon logboek :p

Terug
Naar boven