XXL Nutrition

Breaking News Peiling: meerderheid van Vlamingen willen onafhankelijkheid

die spijtig sloeg op: spijtig dat het dan wrs niet meer gaat bestaan bedoelde ik eh. Waar zit het respectloze daar dan in?
Engels is toch een gemakkelijkere taal en wordt door meer mensen gesproken, het is spijtig maar wel zo dat historisch gezien het Nederlands moet onderdoen voor het engels? Of niet soms? Het mocht ook het Nederlands zijn en zou voor iedere Nederlandstalige gemakkelijker zijn geweest maar het is nu gewoon niet zo...

• Topic Starter Topic Starter
ok, dat klinkt al heel anders. Tuurlijk is Engels veel belangrijker en handiger als taal... Maar ik vind dat niet van het frans bijvoorbeeld. Nederlands is als taal toch aanzienlijk gegroeid, Nederland en Vlaanderen en delen van Afrika... een heel klein taaltje is het ook niet meer. En taaldiversiteit is juist mooi...

Als Walen steeds weer een stukje opschuiven en weigeren nederlands te spreken als ze in Vlaamse gemeenten komen wonen dan begrijp je toch wel dat dit in Vlaanderen niet leuk gevonden wordt? Dat is toch niet zo onredelijk van Vlaanderen om te eisen dat ze de taal spreken waar ze gaan wonen? Als wij in Wallonië gaan wonen doen we dat ook, uit respect voor hun taalgebied.

Grens dicht en laat de burgeroorlog maar beginnen in Belgie. Met alle respect maar al dat gekrakeel doet wel een beetje aan als een bananenrepubliek. Als taal alleen bindt dan vraag ik me toch af hoe de Zwitsers het redden met hun 4-talige landje.

Wat dacht je van een muur? De Vlaams-Brabantse muur, die zetten we dan rond Brussel en aan de taalgrens :D

ok, dat klinkt al heel anders. Tuurlijk is Engels veel belangrijker en handiger als taal... Maar ik vind dat niet van het frans bijvoorbeeld. Nederlands is als taal toch aanzienlijk gegroeid, Nederland en Vlaanderen en delen van Afrika... een heel klein taaltje is het ook niet meer. En taaldiversiteit is juist mooi...

Als Walen steeds weer een stukje opschuiven en weigeren nederlands te spreken als ze in Vlaamse gemeenten komen wonen dan begrijp je toch wel dat dit in Vlaanderen niet leuk gevonden wordt? Dat is toch niet zo onredelijk van Vlaanderen om te eisen dat ze de taal spreken waar ze gaan wonen? Als wij in Wallonië gaan wonen doen we dat ook, uit respect voor hun taalgebied.

taaldiversiteit is indd mooi maar aan welke prijs? 1 jaar regering kwijt omdat walen geen nederlands willen leren (hoewel ik welgeteld 1 waal ken die geen nederlands kan, ze is 88 jaar oud en komt het huis niet meer uit...). Als dat echt de bron is van alle communautaire problemen dan is dat toch maar triest.
Nuja er zijn meer redenen uiteraard, maar nuja stel dat het splitst: is wallonie niet de eerst importeur van vlaanderen? Gaan walen dan echt nog veel vlaamse producten blijven kopen?

ijzeren gordijn :D

Dat taalprobleem/BHV is maar een klein deeltje van de communautaire problemen j3330, ik mag toch hopen dat jij dat ook beseft. Er is echt praktisch niets meer waar beide regio's nog in overeen komen. Ik denk dat de ideeën van Vl. beter overeen komen met die van Nl. dan met die van Wall. Totaal onlogisch om nog samen te blijven, het is net als bij een koppel waarbij alle liefde omgezet is in haat. Je moet wel gek zijn om dan een scheiding met onderlinge goedkeuring te blijven weigeren.

Het was eigenlijk min of meer grappig bedoelt...

Maar is er helemaal niets mis mee.

Oostenrijk (of toen Ostmark) was toen succesvol ingelijfd, tot grote vreugde van het Duitse en het Oostenrijkse volk.

Nu Belgie in deze ''crisis'' verkeerd en er een meerderheid zou bestaan zie ik geen enkel probleem om Belgie in te lijven.....jij wel??

Post hierboven bevestigd het!! Thanks T.

Geloof er geen zak van dat de meerderheid van de Vlamingen dat zou willen . Ik ken niemand in mijn omgeving die dat wil en ik heb best wel een uitgebreid sociaal leven en nee ik beperk me niet tot hetzelfde soort mensen . En ja Mechelen is een vrij rechtse stad . En dan nog . Kan me niet voorstellen dat ze in de Vlaanders daar van wakker liggen . Daar zeggen ze gewoon wat Mijnheer Pastoor denkt .

Dat taalprobleem/BHV is maar een klein deeltje van de communautaire problemen j3330, ik mag toch hopen dat jij dat ook beseft. Er is echt praktisch niets meer waar beide regio's nog in overeen komen. Ik denk dat de ideeën van Vl. beter overeen komen met die van Nl. dan met die van Wall. Totaal onlogisch om nog samen te blijven, het is net als bij een koppel waarbij alle liefde omgezet is in haat. Je moet wel gek zijn om dan een scheiding met onderlinge goedkeuring te blijven weigeren.

het is maar een klein deel, maar daar is het toch echt mee begonnen. Voor bhv spraken vlaams belang en misschien NVA over scheiding en tegenwoordig wil elke politieke partij een staatshervorming.
Je bekijkt het ook te emotief vind ik, zelfs al alle Vlamingen alle Walen zouden haten, dan zou het nog een fout zijn om zich hierdoor te laten leiden. Zoals ik al zei is Wallonie de grootste importeur van Vlaanderen, als Vlaanderen dat zou verliezen zou het toch wel een deuk zijn.
Er is ook meer en meer aandacht voor Wallonie in de wereld en Vlaanderen toch minder en minder, hoewel Vlaanderen toch nog steeds voor staat op Wallinie maar toch... Ik herriner mij een paar dagen geleden op tv dat de loonkosten te zwaar begonnen door te wegen en dat de instabiliteit ook negatief begon uit te draaien. In wallonie daarentegen hebben ze Google binnengehaald en is Demotte uitgenodigd geweest op een conferentie waar verschillende grote bedrijven aanwezig waren en die zeiden dat Wallonie een sterke kandidaat was.

Dan moeten ze verdomme stemmen op Het Vlaams Belang en geen aap als Leterme aan de macht helpen.
:fire::yell::headbang::splat::tomato::slap::whip::suicide::shoot::evilred::shut:

Dan moeten ze verdomme stemmen op Het Vlaams Belang en geen aap als Leterme aan de macht helpen.
:fire::yell::headbang::splat::tomato::slap::whip::suicide::shoot::evilred::shut:

inderdaad
veel mensen zijn tegen het Vlaams Belang, ah ja, want dan ben je racist eh... :rolleyes:

maar dan klagen ze wel over vanalles en nog wat, terwijl die punten op de agende van het VB staan...

Geloof er geen zak van dat de meerderheid van de Vlamingen dat zou willen . Ik ken niemand in mijn omgeving die dat wil en ik heb best wel een uitgebreid sociaal leven en nee ik beperk me niet tot hetzelfde soort mensen . En ja Mechelen is een vrij rechtse stad . En dan nog . Kan me niet voorstellen dat ze in de Vlaanders daar van wakker liggen . Daar zeggen ze gewoon wat Mijnheer Pastoor denkt .
1000 ondervraagden is nochtans vrij betrouwbaar voor een peiling, lage foutenmarge.

valt te zien vanwaar de 1000 ondervraagden komen. Vraag je het aan 1000 brusselaars zal je geen 10% uitkomen denk ik, vraag je het aan 1000 antwerpenaren zal het al wat meer zijn :)

het is maar een klein deel, maar daar is het toch echt mee begonnen.
De staatshervorming en BHV hebben totaal niets met elkaar te maken. De nood aan staatshervorming is door alle Vlaamse partijen in gang gezet na goedkeuring van de Vlaamse resoluties. Maw, iedereen vind het broodnodig om de toekomst van het land te verzekeren. Heeft totaal niets te maken met BHV of taalverschillen.

Voor bhv spraken vlaams belang en misschien NVA over scheiding en tegenwoordig wil elke politieke partij een staatshervorming.
Zie hierboven, je maakt er een soepje van. De statement klopt ook niet. Vlaams Belang en NVA hebben wel geholpen om de onafhankelijkheidsgedachte bij de Vlaming sterker te maken, maar dat heeft toch echt niets met de andere politieke partijen en hun standpunt omtrent de staatshervorming te maken.

Je bekijkt het ook te emotief vind ik, zelfs al alle Vlamingen alle Walen zouden haten, dan zou het nog een fout zijn om zich hierdoor te laten leiden.
Daar gaat het mij niet eens om, hoewel ik van mening ben dat je niet kan samenleven met iemand die je haat. Maar Walen haten ons niet allemaal, dat weet iedereen. Het probleem gaat veel verder dan dat.

Zoals ik al zei is Wallonie de grootste importeur van Vlaanderen, als Vlaanderen dat zou verliezen zou het toch wel een deuk zijn.
We kunnen Wallonië vrij goed missen, financieel zouden we er zelfs op vooruit gaan, Brussel verliezen is een ander paar mouwen natuurlijk, Brussel is voor alle regio's erg belangrijk.

Er is ook meer en meer aandacht voor Wallonie in de wereld en Vlaanderen toch minder en minder, hoewel Vlaanderen toch nog steeds voor staat op Wallinie maar toch... Ik herriner mij een paar dagen geleden op tv dat de loonkosten te zwaar begonnen door te wegen en dat de instabiliteit ook negatief begon uit te draaien. In wallonie daarentegen hebben ze Google binnengehaald en is Demotte uitgenodigd geweest op een conferentie waar verschillende grote bedrijven aanwezig waren en die zeiden dat Wallonie een sterke kandidaat was.
Op dat binnenhalen van Google en Microsoft is al wat kritiek gekomen vanuit de Vlaamse regering. Het zouden eenmalige maatregelen zijn die op lange termijn te weinig veranderen. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar denk nu niet dat ze hiermee Vlaanderen gaan inhalen.

valt te zien vanwaar de 1000 ondervraagden komen. Vraag je het aan 1000 brusselaars zal je geen 10% uitkomen denk ik, vraag je het aan 1000 antwerpenaren zal het al wat meer zijn :)
HLN zal wel heel gespreid hebben gepeild, die zijn ook niet van gisteren ;) Brusselaars kunnen het trouwens sowieso niet zijn, de peiling gaat immers over het Vlaams gewest.

De staatshervorming en BHV hebben totaal niets met elkaar te maken. De nood aan staatshervorming is door alle Vlaamse partijen in gang gezet na goedkeuring van de Vlaamse resoluties. Maw, iedereen vind het broodnodig om de toekomst van het land te verzekeren. Heeft totaal niets te maken met BHV of taalverschillen.
BHV en staatshervorming zijn allebei communautaire dossiers en hebben dus wel met staatshervorming te maken want eenzijdig splitsen lukt niet zoals geprobeerd. Het heeft niets anders gedaan dan het nog moeilijker gemaakt.
BHV oplossen kan oa door 1 nationale kieskring te maken, dit is toch wel een staatshervorming.

Zie hierboven, je maakt er een soepje van. De statement klopt ook niet. Vlaams Belang en NVA hebben wel geholpen om de onafhankelijkheidsgedachte bij de Vlaming sterker te maken, maar dat heeft toch echt niets met de andere politieke partijen en hun standpunt omtrent de staatshervorming te maken.
Nu niet over staatshervorming praten is politieke zelfmoord. Voor de laatste verkiezingen werd daar dan ook weinig over gepraat.

We kunnen Wallonië vrij goed missen, financieel zouden we er zelfs op vooruit gaan, Brussel verliezen is een ander paar mouwen natuurlijk, Brussel is voor alle regio's erg belangrijk.
Zonder Wallonie als afzetmarkt? Betwijfel ik zééér sterk.

Op dat binnenhalen van Google en Microsoft is al wat kritiek gekomen vanuit de Vlaamse regering. Het zouden eenmalige maatregelen zijn die op lange termijn te weinig veranderen. Alle beetjes helpen natuurlijk, maar denk nu niet dat ze hiermee Vlaanderen gaan inhalen.
Het zijn toch jobs, niet? En dankzij Google is er al heel wat buitenlandse interesse. Ze gaan Vlaanderen niet inhalen, zeker niet op KT, maar het is een stap vooruit.

HLN zal wel heel gespreid hebben gepeild, die zijn ook niet van gisteren ;) Brusselaars kunnen het trouwens sowieso niet zijn, de peiling gaat immers over het Vlaams gewest.
Ja gd, het was maar een vb.

BHV en staatshervorming zijn allebei communautaire dossiers en hebben dus wel met staatshervorming te maken want eenzijdig splitsen lukt niet zoals geprobeerd. Het heeft niets anders gedaan dan het nog moeilijker gemaakt.
BHV oplossen kan oa door 1 nationale kieskring te maken, dit is toch wel een staatshervorming.
Ik ben het in die zin met je eens dat je sowieso over BHV zal moeten praten als je de rest wilt oplossen.

Wat ik bedoelde is dat in principe, het twee verschillende dossiers waren, en eigenlijk niet aan elkaar verbonden hoefden te worden. Helaas is dat in een land als België blijkbaar niet mogelijk.

Nu niet over staatshervorming praten is politieke zelfmoord. Voor de laatste verkiezingen werd daar dan ook weinig over gepraat.
Ik denk dat wat je ook doet nu als politicus , het bijna altijd wel slecht zal zijn voor je kiezers. Men denkt nu vooral aan de volgende verkiezingen en dat is natuurlijk heel slecht om partijen dichter bij elkaar te brengen.

Zonder Wallonie als afzetmarkt? Betwijfel ik zééér sterk.
Je mag ook niet denken dat als we twee verschillende landen zijn, dat we dan helemaal niets meer aan elkaar zouden hebben. Vlaanderen en Wall. zouden denk ik betere vrienden zijn als ze elk onafhankelijk zouden leven, en dan hebben ze heel waarschijnlijk zelfs veel meer aan elkaar dan nu het geval is.

Het zijn toch jobs, niet? En dankzij Google is er al heel wat buitenlandse interesse. Ze gaan Vlaanderen niet inhalen, zeker niet op KT, maar het is een stap vooruit.
We zullen zien, maar alles is beter dan stilstand inderdaad.

Wat ik bedoelde is dat in principe, het twee verschillende dossiers waren, en eigenlijk niet aan elkaar verbonden hoefden te worden. Helaas is dat in een land als België blijkbaar niet mogelijk.
theoretisch niet, de praktijk is anders. Maar uiteindelijk, gesplitst of niet geplitst: ik ga er niet slechter/beter van slapen, ik ga er niet minder/meer door verdienen en meer algemeen gaat het niets veranderen daar ik al op Vlamingen stem (ik woon in een zgn faciliteitengemeente).

Ik denk dat wat je ook doet nu als politicus , het bijna altijd wel slecht zal zijn voor je kiezers. Men denkt nu vooral aan de volgende verkiezingen en dat is natuurlijk heel slecht om partijen dichter bij elkaar te brengen.
De eerste die zijn verantwoodelijkheden neemt en daadwerkelijk iets gaat veranderen en de zaak concreet vooruit gaat helpen zal de jackpot winnen.
Niet alleen voor Vlaanderen maar ook Wallonie, het resultaat zal miss iets minder zijn dan de oorspronkelijke ambities van Vlaanderen maar belangrijkste zal vooruitgang boeken zijn.

Je mag ook niet denken dat als we twee verschillende landen zijn, dat we dan helemaal niets meer aan elkaar zouden hebben. Vlaanderen en Wall. zouden denk ik betere vrienden zijn als ze elk onafhankelijk zouden leven, en dan hebben ze heel waarschijnlijk zelfs veel meer aan elkaar dan nu het geval is.
Neen maar er mag denk ik een antwoord te verwachten zijn van wallonie als we onafhankelijk worden. Al is het maar van al de walen die in vlaamse bedrijven werken + dan nog investeerders die niet meer gaan komen door de onrust en er zouden nog andere negatieve gevolgden kunnen zijn

Vlaanderen dan toch niet geradicaliseerd

Bijna de helft van de kiesgerechtigde Vlamingen is voor het behoud van de federale staat, maar vindt wel dat de gemeenschappen en gewesten moeten worden versterkt. Slechts een kleine minderheid wil een splitsing van België. Dat blijkt uit een postelectoraal verkiezingsonderzoek van het Instituut voor Sociaal en Politiek Opinieonderzoek (ISPO) van de KU Leuven.

Na de verkiezingen van 2007, de moeizame regeringsonderhandelingen en communautaire perikelen is het beeld gevormd van een sterk geradicaliseerd Vlaanderen. Onterecht, zo blijkt uit een onderzoek van ISPO.
Ga naar de toegankelijk versie van de content die nu volgt.

Sinds 1991 is het aantal mensen dat de Vlaamse onafhankelijkheid nastreeft, niet significant gestegen (9,6%). Eenzelfde continuïteit is merkbaar aan de andere kant van het spectrum, bij hen die vinden dat het unitaire België moet worden hersteld (11,7%).

Bijna de helft van de Vlamingen (46%) vindt dat de gewesten en gemeenschappen meer bevoegdheden moeten krijgen, maar dan wel binnen een federaal kader. Een minderheid (11,2%) vindt dat de federale staat versterkt moet worden.

Een vijfde van de ondervraagden (20,6%) vindt dat er niets moet worden veranderd.

Belgicisten en separatisten in evenwicht

Meer dan de helft (53%) van zij die voor Vlaamse onafhankelijkheid kiezen, stemde op 10 juni 2007 voor Vlaams Belang. Slechts 14,8% van hen koos voor CD&V/N-VA.

De unitaristen vinden we voornamelijk bij de drie traditionele partijen: CD&V/N-VA (18,3%), SP.A-Spirit (21,4%) en Open VLD (19,5%), maar ook bij Vlaams Belang (17%).

Opvallend is dat - met uitzondering van Vlaams Belang - het aantal separatisten binnen een partij nooit significant groter is dan het aantal unitaristen.

Binnen SP.A-Spirit is de groep unitaristen zelfs 4,3 keer groter dan de groep separatisten. Binnen Open VLD zijn er 3 unitaristen tegenover 1 separatist en bij CD&V/N-VA is de verhouding 1,5 unitarist tegenover 1 onafhankelijke.

Desondanks is er voor de groep belgicisten geen politiek onderdak. Geen enkele partij heeft immers een duidelijke pro-Belgische lijn. De (even grote) groep Vlaamsgezinden daarentegen heeft keuze te over.

Beslissingsmacht bij Vlaanderen of België?

Op de vraag waar de beslissingsmacht in ons land moet liggen, in Vlaanderen of bij België, opteert 42,3% voor Vlaanderen en 40,6% voor België.

Daarmee is sinds 2003 een lichte tendenswijziging zichtbaar. Sinds 1991 was het aantal mensen dat voor België koos als machtcentrum iets groter (50%) dan het aantal mensen die richting Vlaanderen kijken voor beslissingen (33%). Sinds 2003 is de verhouding gekanteld naar 40 - 40%.

Dezelfde cijfers zien we terugkeren als we polsen naar de mogelijke splitsing van de sociale zekerheid. 42% is voor de splitsing, 41,2% wil de sociale zekerheid op federaal niveau behouden.

Opvallend, er is minder solidariteit wat betreft tewerkstelling en arbeid. Meer mensen (53%) zijn gewonnen voor de regionalisering van deze materie. Slechts 27% vindt dat een slecht idee.

Staatshervorming is geen prioriteit

Opmerkelijk is dat bij slechts 19% van diegenen die vinden dat ons land gesplitst moet worden, de staatshervorming ook degelijk een rol heeft gespeeld in het stemhokje.

Uiteindelijk is de splitsing van België dus maar doorslaggevend voor zo'n 3,9 procent van het Vlaamse electoraat , een gelijkaardig cijfer als bij de verkiezingen van 1991.

De staatshervorming komt ook maar op de 11e plaats als mensen een rangorde wordt gevraagd van 3 thema's die hun stemgedrag richting geven. Op de eerste plaats staat werkgelegenheid en tewerkstelling.

38,7% van de ondervraagden duidt werk aan als thema waar hij rekening mee hield toen hij zijn stem uitbracht. Gezondheidszorg en pensioenen volgen met respectievelijk 36% en 34,1%.

De inzet van de verkiezingen van 2007 bleek dus veeleer sociaal-economisch dan communautair geïnspireerd.

Bron: deredactie.be

Zou dit onderzoek vanuit linkse kant komen of hoe zit dat?

Terug
Naar boven