XXL Nutrition

photoshop vraagje

SHUTTERSPEED

Enormous Athlete
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
279
een doodsimpel vraagje moet het zijn, nu werk ik niet zo lang met cs3 maar ik krijg de achtergrondkleur op een nieuw blad niet zoals ik het wens.
Elke keer komt er een gradient tevoorschijn in plaats van 1 kleur die ik aanklik.
Hoe krijg ik gewoon 1 kleur als achtergrond?

als je nieuw document heb aangemaakt

- druk a
- dan ctrl a (selecteerd de hele ruimte)
- dan rechtermuisklik en fill klikken...

dan kan je een kleurtje uitzoeken..

Andere opties zijn:

Bij het maken van een nieuw document (CTRL+N) kiezen bij "Background Contents" voor "Background Color". Dan neemt Photoshop de kleur die je op dat moment ingesteld hebt als 2e/ background kleur om het in te vullen.

Je kan ook een achtergrond kleur maken in een document dat je al geopend hebt. Kies dan voor "Create new layer" (icoontje helemaal rechtsonderin, links naast prullenbakje). Selecteer deze layer vervolgens. Klik dan op het icoontje 2 links van het "Create new layer icoontje", deze heet "Create new fill or adjustment layer". Met de bovenste optie vul je het hele vlak met een volle kleur (Solid color). Met de andere opties kan je het op verschillende andere manieren vullen.

Succes. Gefeliciteerd nog!

• Topic Starter Topic Starter
hm nee lukt niet. bij de lijst onder rechtermuisknop kan ik niets aanklikken :S

Ik krijg soms wel 1 kleur te pakken maar die kan ik dan niet meer wijzigen

@t neonak: bedankt :) en zal even kijken of dat lukt.

Je kunt toch gewoon de bucket tool gebruiken? Die zit onder de gradient in je toolbar.

Ja...dit was wel een monstervraag :D

Veel succes met PS!
Kun je veel leuks mee maken!

hm toch lukt het nog steeds niet. :scratch: Een paar keer kan ik de kleur wel veranderen maar dan springt de achtergrond op lock en kan ik niets meer wijzigen. Pff wel vaag zo zeg :D
En telkens werkt die bucket tool niet :dunno:

Dit soort problemen zijn vaak te wijten aan het onbekend zijn met de "layers". In Photoshop is een document dus opgebouwd uit verschillende lagen/layers die elk een deel kunnen bevatten van de gehele afbeelding of anders gezegd verschillende bewerkingen aan de afbeelding.

Je maakt best eerst een transparante "background" en daarop maak je dan nieuwe layers aan. De layers palette staat gewoonlijk rechts onderin in beeld.

Dit soort problemen zijn vaak te wijten aan het onbekend zijn met de "layers". In Photoshop is een document dus opgebouwd uit verschillende lagen/layers die elk een deel kunnen bevatten van de gehele afbeelding of anders gezegd verschillende bewerkingen aan de afbeelding.

Je maakt best eerst een transparante "background" en daarop maak je dan nieuwe layers aan. De layers palette staat gewoonlijk rechts onderin in beeld.

+1 inderdaad, en anders ff op F7 drukken.
Ik weet nog wel toen ik met PS begon. begreep er helemaal niets van met die layers maar na het volgen van enkele tutorials werd het me snel duidelijk.

Laatst bewerkt:
hm toch lukt het nog steeds niet. :scratch: Een paar keer kan ik de kleur wel veranderen maar dan springt de achtergrond op lock en kan ik niets meer wijzigen. Pff wel vaag zo zeg :D
En telkens werkt die bucket tool niet :dunno:

Als je n slotje hebt op een layer dupliceer je hem, verwijder je diegene met het slotje en dan kan je alles doen met het duplicaat.

Het lukt nu goed.
Als de layer op slot gaat dan kan ik met dupliceer idd weer verder
thx :)

Vroeger had je nog fotosoep.nl met tutorials. Hahaha, al die websites met dezelfde effecten in hun graphics. Geweldig was dat altijd.

Terug
Naar boven