Fitness Seller

Piet Keizer, ongekroonde schaarkoning

marsu

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
De twee eigenzinnige balkunstenaars delibireerden lapidair over de te varen koers. Het vijftien minuten durende interbellum naderde zijn einde en de grootmeesters maakten hun ploeggenoten op niet misteverstane wijze duidelijk dat ze zich geen faux pas meer konden veroorloven.
Johan Cruijff, de ene potentaat van het koningskoppel, maande zijn roodwithemden met volle overgave ten aanval te trekken, terwijl Piet Keizer vanuit een gesloten defensie de zegekar extra wou belasten.
Cruijff zou uiteindelijk gelijk krijgen. Ajax won op deze zwoele nazomeravond in mei 1972 de Europacup door Internazionale met 2-0 op de pijnbank te leggen.

Eén van de doelpunten kwam door het koningskoppel tot stand. In een symbiose van brille en gogme deponeerde linksbuiten Piet Keizer het ronde leer feilloos op het hoofd van Cruijff. Met een gevoelige kopbal passeerde hij de Italiaanse keeper, die in een uiterste krachtsinspanning zelfs niet in de buurt van het leer kon geraken. Een oorverdovend gejuich steeg op na dit roodwitte huzarenstukje en zelfs de Zuid-Europese commentatoren zwegen geëpateerd.
Natuurlijk kreeg Johan Cruijff de meeste aandacht na de zoveelste Europese glorietocht, maar de architect van dit succes was toch echt Piet Keizer.
De sierlijke linksbuiten werd door zijn intimi tot de allergrootsten gerekend en ook binnen Ajax kon hij op veel waardering rekenen. Zonder het voorwerk van Keizer was Cruijff als een hamer zonder handvat.

Keizer bleef echter bescheiden onder zijn succes en bleef zijn taken clement uitvoeren.
De schaar werd Keizers handelsmerk. Als geen ander kon hij zijn twee krachtige benen in een vloeiende beweging rondom de bal bewegen waarna hij met een zuivere sleepbeweging zijn tegenstander te kijk zette.
Als geen ander was hij in staat loepzuivere en effectieve voorzetten af te leveren.
Johan Cruijff was de man van de belangrijke goals en de onvergetelijke momenten. Piet Keizer was de man die hem immer in stelling bracht. Hoewel Keizer al enkele jaren de agoog was van de Amsterdamse spelersgroep,
begon Cruijff zich langzamerhand op te werpen als de nieuwe leider. De sierlijke flankspeler liet hem zijn gang gaan, maar maakte zich zorgen over de ontstane situtatie.

Twee jaar later barstte de bom dan toch. De Mokumse spelersgroep ergerde zich aan de rol die Cruijff zich toe eigende en diende een motie van wantrouwen in. Kort hierna vertrok Cruijff naar FC Barcelona. Het illustere koningskoppel viel plotsklaps uit elkaar. Na het vertrek van de meester bleek dat Keizer een afmaker ontbeerde, een man die zijn feilloze voorzetten af kon maken. Helaas voor de schaarkoning was er niemand die deze dankbare taak op zich nam.
Het Amsterdamse vlaggenschip was lek en Keizers inspanningen waren niet meer toereikend voor een etherisch seizoen. Na dit teleurstellend verlopen voetbaljaar hing Keizer zijn kicksen aan de wilgen.

De oer-Ajacied had op dat moment 365 wedstrijden in het roodwit gespeeld en had miljoenen mensen in vervoering gebracht met zijn fantastische passeerbewegingen.
Hoewel vele voetballiefhebbers het niet droog konden houden na de bekendmaking van zijn vertrek, verkeerde menig rechtsback in staat van euforie. De rechterverdedigers waren jarenlang aan alle kanten voorbijgelopen door de ongekroonde schaarkoning en waren blij dat ze niet langer als joker hoefden te fungeren in het spel van Keizer.
Zelf resigneerde Keizer in het einde van zijn loopbaan en was trots dat hij als prominent deel kon uitmaken van de roemruchte geschiedenis van de Godenzonen.
En de Godenzonen waren trots dat de roemruchte schaarkoning Piet Keizer deel uit maakte van hun geschiedenis.

Laatst bewerkt:
leuk stuk!

ps
je mag iedere ajax-speler vereren door je column aan hem te wijden behalve ibrahimovic. dit is de meest onsymphatieke, onsportieve voetballer allertijde.

zeekip zei:
leuk stuk!

ps
je mag iedere ajax-speler vereren door je column aan hem te wijden behalve ibrahimovic. dit is de meest onsymphatieke, onsportieve voetballer allertijde.

wat is er mis met die zweed?

Mooi stuk weer Marsu. mijn dank.

@zeekip: wat een crap zeg, wees blij dat ajax een voetballer als Ibra. heeft gehad. Hij is nu de man bij Juve, als ze bij ajax zelf niet al te arrogant zouden zijn hadden ze en we wat langer plezier aan hem beleefd.

@marsu; leuk gedaan en wanneer komt ibra;)

• Topic Starter Topic Starter
Danny zijn tactische meesterplan mist zijn uitwerking niet. Na 2 minuten staan de Godenzonen al op een comfortabele 1-0 voorsprong.

leuk stukje. wat betekent lapidair?
btw je woordgebruik is fabelachtig
heb je een beetje goede stem?
ansders kun je eventueel bij talpa als commentator werken

klempic zei:
leuk stukje. wat betekent lapidair?
btw je woordgebruik is fabelachtig
heb je een beetje goede stem?
ansders kun je eventueel bij talpa als commentator werken

Wellicht vinden ze me bij Talpa niet objectief genoeg. :D

En lapidair= kort, maar krachtig

NAC door oog van de naald

Van een onzer correspondenten

AMSTERDAM- AFC Ajax heeft vandaag geen goede zaken gedaan in de strijd om de play-offs. De Amsterdammers verschenen scherp aan de start, maar verlieten de ArenA uiteindelijk met een fikse kater.
Ajax-coach Danny Blind had weer te kampen met een enorm arsenaal aan blessures. Ondanks dit nadeel, wist de meestercoach een representatief elftal op de been te brengen. Met een uitgekiende tactiek kreeg NAC gedurende de eerste helft geen poot aan de grond. Door uitstekend positiespel werden de Bredanaars van het kastje naar de muur getikt en mochten ze blij zijn dat de Amsterdamse spitsen verzuimden de score naar de dubbele cijfers te tillen.
Na het uitvallen van Hedwiges Maduro was de verdienstelijk spelende nummer 4 Olaf Lindenbergh niet meer bij machte het Bredase middenveld zijn wil op te leggen. Ondanks tientallen geslaagde ingrepen, kon hij niet voorkomen dat ex-Ajacied Mendes geheel tegen de verhoudingen in de 1-1 op het scorebord zette. Het tactische meesterbrein Blind reageerde meteen en bracht Angelos Charisteas in voor de zwak spelende Ryan Babel.
De geniale wissel miste zijn uitwerking niet. De kansen stapelden zich op en het was wachten op de logische treffer. Deze bleef echter om onbegrijpelijke redenen uit waardoor NAC Breda met een zeer onterecht punt de ArenA kon verlaten.
Trainer Danny Blind liet weten niet onder de indruk te zijn van het puntverlies. "Dit is domme pech. Daar probeer je de jongens van te voren wel tegen te wapenen, maar dit keer viel het dubbeltje de verkeerde kant uit. Dat is duidelijk. Toch kan ik tevreden zijn met het uitstekende veldspel en wil ik de groep complimenteren met de fantastische inzet. Het zou me niet verbazen wanneer we volgend jaar ongeslagen de Wereldbeker in de wacht slepen", aldus een realistische Blind.
Door het onverdiende puntverlies tegen de Zuiderlingen zakken de Godenzonen naar een vijfde stek. Naaste belagers Heerenveen en Groningen volgen respectievelijk op twee en drie punten.

marsu zei:
NAC door oog van de naald

Van een onzer correspondenten

AMSTERDAM- AFC Ajax heeft vandaag geen goede zaken gedaan in de strijd om de play-offs. De Amsterdammers verschenen scherp aan de start, maar verlieten de ArenA uiteindelijk met een fikse kater.
Ajax-coach Danny Blind had weer te kampen met een enorm arsenaal aan blessures. Ondanks dit nadeel, wist de meestercoach een representatief elftal op de been te brengen. Met een uitgekiende tactiek kreeg NAC gedurende de eerste helft geen poot aan de grond. Door uitstekend positiespel werden de Bredanaars van het kastje naar de muur getikt en mochten ze blij zijn dat de Amsterdamse spitsen verzuimden de score naar de dubbele cijfers te tillen.
Na het uitvallen van Hedwiges Maduro was de verdienstelijk spelende nummer 4 Olaf Lindenbergh niet meer bij machte het Bredase middenveld zijn wil op te leggen. Ondanks tientallen geslaagde ingrepen, kon hij niet voorkomen dat ex-Ajacied Mendes geheel tegen de verhoudingen in de 1-1 op het scorebord zette. Het tactische meesterbrein Blind reageerde meteen en bracht Angelos Charisteas in voor de zwak spelende Ryan Babel.
De geniale wissel miste zijn uitwerking niet. De kansen stapelden zich op en het was wachten op de logische treffer. Deze bleef echter om onbegrijpelijke redenen uit waardoor NAC Breda met een zeer onterecht punt de ArenA kon verlaten.
Trainer Danny Blind liet weten niet onder de indruk te zijn van het puntverlies. "Dit is domme pech. Daar probeer je de jongens van te voren wel tegen te wapenen, maar dit keer viel het dubbeltje de verkeerde kant uit. Dat is duidelijk. Toch kan ik tevreden zijn met het uitstekende veldspel en wil ik de groep complimenteren met de fantastische inzet. Het zou me niet verbazen wanneer we volgend jaar ongeslagen de Wereldbeker in de wacht slepen", aldus een realistische Blind.
Door het onverdiende puntverlies tegen de Zuiderlingen zakken de Godenzonen naar een vijfde stek. Naaste belagers Heerenveen en Groningen volgen respectievelijk op twee en drie punten.

hahahahahahaah

ik hoef niet meer een uurte wachten om het op talpa te zien vanavond.

maar goed als de stand zo blijft spelen we gezellig tegen de kaasjes voor de play-offs, stukken beter dan tegen die kakerlaken

Yzord zei:

wat hebben de kakerlaken ook al weer gedaan?

het was idd 1-1, erg jammer als niet alles er in gaat. maar dan had het ook net zo goed gelijk kunnen zijn.

jullie zijn echt 1 grote grap.. dat ajakkes presteerd zwaar k*t voor hun doen dit seizoen en dan zit dr hier zn mong**l die over ze lult alsof ze een wereld team hebben ???

kerel wees is reeel !!

ik kan zeggen dat mijn cluppie het toch wel boven verwachtingen hebt gedaan dit seizoen , nieuw team nieuwe trainer en dan toch nog zn tijd bij psv blijven, tuurlijk spelen ze nou niet meer voluit, kalou begon niet eens in de basis? dan is het volgens mij wel duidelijk, en ze speelden nou ook niet echt om te winnen, die gasten weten toch ook allang dat het geen **** meer uitmaakt of je 2de of 5de wordt , zolang ze dr maar staan in die play-offs en gewoon die CL haalt.

matige pot, te veel kansen gemist van ajax' kant.

Yep, we hebben een verloren jaar...........het enige pluspunt is de komst van The Hunter. Ook al ben ik in hart en ziel een Ajax fan, ik blijf respect hebben voor het werkvoetbal van de mannen uit R'dam.

confiance zei:
pluspunt is de komst van The Hunter. Ook al ben ik in hart en ziel een Ajax fan, ik blijf respect hebben voor het werkvoetbal van de mannen uit R'dam.
True, prachtige stad en iets minder prachtige maar evengoed mooie club Feyenoord. (Sparta is toch wel de club van Rdam)

Terug
Naar boven