XXL Nutrition

Nieuws Plasterk zwaait den scepter: Burqa's verboden op school

builderB

Colossal Veteran
10.000 berichten 10 media-items
Waardering
99
Via godvoordommen.nl gespot:

Minister Plasterk heeft in een brief aan de kamer laten weten een verbod op gezichtsbedekkende kleding in te gaan stellen, dit om een goed educatief en veilig klimaat in en rondom scholen te bewerkstelligen. Het gaat om een verbod voor het primair, voortgezet en middelbaar onderwijs. Voor de instellingen voor hoger onderwijs gaat de regel niet gelden, maar wel voor zowel openbaar als 'speciaal' (gerelicapt) onderwijs in de drie genoemde sectoren.

op pagina vier lezen we:

Ons voorstel voor de reikwijdte van het verbod op gelaatsbedekkende kleding is als volgt.
Het verbod wordt ingesteld:
- op zowel openbare als bijzondere scholen;
- op zowel bekostigde als niet-bekostigde scholen;
- voor alle onderwijssectoren, behalve voor de sector hoger onderwijs;

- op alle plaatsen waar het onderwijsproces zich afspeelt, dat wil zeggen het gehele schoolterrein, met inbegrip van buitenterreinen;
- voor alle personen die zich bevinden op het schoolterrein, dus niet alleen voor leerlingen en onderwijspersoneel;
- gedurende de tijd dat het onderwijsproces zich afspeelt.

Verder moet worden voorzien in een algemeen geformuleerde uitzondering die erop ziet dat gelaatsbedekkende kleding tijdelijk kan worden gedragen indien en zolang dit noodzakelijk is voor de veiligheid of om medische redenen; daarnaast kunnen scholen desgewenst voorzien in een in de tijd begrensde uitzondering of ontheffingsmogelijkheid voor incidentele (culturele) gelegenheden.

Voor carnaval en het dichten van een gaslek, waarbij een gasmasker moet worden gedragen maakt men gelukkig een uitzondering. :D

De volledige brief is hier te lezen:

[Link niet meer beschikbaar]

p.s.: waarom is de lay-out van m'n bericht zo ****ed up?

Ik zie eigenlijk niet hoe het verbieden van een burqa de educatie en veiligheid bevordert? Bijkomend nadeel is dat veel mensen die een burqa dragen dat niet zullen laten als het verboden wordt en ervoor kiezen om thuis te blijven of naar een islamitische school te gaan.

By the way, men heeft het in Nederland eigenlijk over een niqaab en niet een burqa. Een burqa dragen ze bijvoorbeeld in Afghanistan. In Nederland heb ik ze nooit gezien.

5145024_2.jpg.gif

Ik zie eigenlijk niet hoe het verbieden van een burqa de educatie en veiligheid bevordert? Bijkomend nadeel is dat veel mensen die een burqa dragen dat niet zullen laten als het verboden wordt en ervoor kiezen om thuis te blijven of naar een islamitische school te gaan.

By the way, men heeft het in Nederland eigenlijk over een niqaab en niet een burqa. Een burqa dragen ze bijvoorbeeld in Afghanistan. In Nederland heb ik ze nooit gezien.

5145024_2.jpg.gif

Carozon:
Ook de Islamitische scholen dienen zich te houden aan de Nederlandse wet. De controle wordt wel wat moeilijker.

En, helaas, in Nederland heb ik al verscheidene moslimspoken zien rond lopen. Het is een macaber gezicht.

+1 voor Plassterk. :)

Ik zie eigenlijk niet hoe het verbieden van een burqa de educatie en veiligheid bevordert?

Zie de krantenkoppen al voor me, 'Persoon met burqa kidnapt kind van basisschool'..
Zo kan er een situatie ontstaan waarin vele mensen deze persoon hebben gezien, maar niemand een omschrijving kan geven, nog geeneens het geslacht van de 'kidnapper'.
Als er 1 zo'n incident kan worden voorkomen door een burqa cq. niqab verboden te stellen is de veiligheid van kinderen op basisscholen al beter.

• Topic Starter Topic Starter

Bedankt voor niqaab vs. burqa toelichting, maar wat betreft je andere argumenten denk ik dat je er naast zit: Voor de scholen waar het verbod voor zal gelden geldt een leerplicht en zoals in de brief te lezen is (en al gepost) het geldt ook voor 'bijzonder' onderwijs.

Wat betreft verbetering van het onderwijs: als je alleen al nagaat dat een enorm deel van onze communicatie via nonverbale signalen plaatsvindt, komt het verbod in een ander daglicht te staan. School is meer dan een fabriek waarin men kennis in je propt...

Een tijdje geleden vond ik het burqa verbod maar onzin, maar de uitlatingen van Enait hebben me over de situatie doen nadenken en andere belangrijke aspecten doen inzien, zoals de werkelijke reden van het dragen van een burqa, zoals die ook naar voren komt in het weigeren handen te schudden met een vrouw. Grof gezegd vind ik het kanker in het lichaam van een verlichte maatschapij, waarin het zwaartepunt van verantwoordelijkheid ligt bij de persoon zelf. Niet de ander. Het verschuilen achter 'maar god wil het zo' lijkt me een volslagen non-argument. Dergelijke ideeën moeten van een religieuze lading ontdaan worden en gezien voor wat ze werkelijk zijn: VOLSLAGEN IDIOOT.

Het wegstoppen van mensen die een gevaar voor hun omgeving zijn is in Nederland al geregeld in de wet BOPZ, daar hebben we geen niqaab voor nodig.

Jongens: de regering toont ruggegraat!

Stormlopen doet het niet... Of zeiken we liever, zodat we tenminste de schuld aan iets kunnen geven?

en nu maar hopen dat Plassterk sterk blijft en die ruggegraadloze rest er achter gaaat staan:klink:

en nu maar hopen dat Plassterk sterk blijft en die ruggegraadloze rest er achter gaaat staan:klink:
Yupz. Het is btw Plasterk. Met één S. (en ruggegraat, maar goed...) :D

Vraag me af of dit nog consternatie gaat opleveren op de scholen of dat de moslima's blij zijn hun gewaden af te werpen.

Kan me voorstellen dat het vergelijkbaar is met de christelijke groeperingen in Nederland, waar het dragen van rokken door vrouwen verplicht is. Veel van de jongedame's in die kringen zien dat ook als een kwelling. En terecht.

Niet meer dan normaal.

Jongens: de regering toont ruggegraat!

Stormlopen doet het niet... Of zeiken we liever, zodat we tenminste de schuld aan iets kunnen geven?

Wat dacht je dan? Die linkse hond doet vanzelf wel iets fout en dan openen we een thread over het eeuwig slechte beleid van links!!

Gehhe..idd ja.

Altijd de schuld van links..bla bla. ''biedt meteen zijn excuses aan Arnoldfan, Cutler

Bedankt voor niqaab vs. burqa toelichting, maar wat betreft je andere argumenten denk ik dat je er naast zit: Voor de scholen waar het verbod voor zal gelden geldt een leerplicht en zoals in de brief te lezen is (en al gepost) het geldt ook voor 'bijzonder' onderwijs.

Wat betreft verbetering van het onderwijs: als je alleen al nagaat dat een enorm deel van onze communicatie via nonverbale signalen plaatsvindt, komt het verbod in een ander daglicht te staan. School is meer dan een fabriek waarin men kennis in je propt...

Een tijdje geleden vond ik het burqa verbod maar onzin, maar de uitlatingen van Enait hebben me over de situatie doen nadenken en andere belangrijke aspecten doen inzien, zoals de werkelijke reden van het dragen van een burqa, zoals die ook naar voren komt in het weigeren handen te schudden met een vrouw. Grof gezegd vind ik het kanker in het lichaam van een verlichte maatschapij, waarin het zwaartepunt van verantwoordelijkheid ligt bij de persoon zelf. Niet de ander. Het verschuilen achter 'maar god wil het zo' lijkt me een volslagen non-argument. Dergelijke ideeën moeten van een religieuze lading ontdaan worden en gezien voor wat ze werkelijk zijn: VOLSLAGEN IDIOOT.

Het wegstoppen van mensen die een gevaar voor hun omgeving zijn is in Nederland al geregeld in de wet BOPZ, daar hebben we geen niqaab voor nodig.

:clap::bow2::bow::thumbs::thumb::suckit::eyebrow:

Nog ff en ik word ook links.......:eek:

Maaruhh... jullie weten wel dat er niet eens een straf hierop staat he?
Dus als iemand het TOCH doet, ook al is het verboden, kan er hoogstens gezegd worden 'Hey dat mag niet he!'

:clap::bow2::bow::thumbs::thumb::suckit::eyebrow:

Nog ff en ik word ook links.......:eek:

De wonderen zijn de wereld nog niet uit :D
Natuurlijk is het aan deze kant wel heel gezellig: een fijne knuffelallochtoon naast je onder het genot van een knisperend brandende deur in een kraakpand terwijl je een fijne jonko doorgepast krijgt van het stuk werkschuw langharig tuig naast je!

Life is on the left side :D

Dus als iemand het TOCH doet, ook al is het verboden, kan er hoogstens gezegd worden 'Hey dat mag niet he!'

Dat lijkt me bezijden de waarheid. Waarop baseer je dit?

weg met die onzin. het ziet er niet uit, zo'n kopdoek is al lelijk en dit al helemaal. erg lachwekkend dat wel zo'n wandelende vuilniszak.

daarbij kan iedereen zo'n ding aan en dan overvallen plegen of andere misdaden omdat je dus zo over straat mag onherkenbaar.

zo'n vorm van extreme vrouwenonderdrukking past ook helemaal niet in een land als nederland. ik snap uberhaupt niet waarom dit gedragen wordt?? veel moslims dragen dit niet, waarom bepaalde dan wel?

Waar haal je dat vandaan, dit lijkt me onzin. Een regel kan nooit bindend zijn als er geen sanctie staat op het overtreden van het verbod. In dat geval heeft zo'n regel dus geen zin en ís het in feite geen verbod, eerder een advies.

weg met die onzin. het ziet er niet uit, zo'n kopdoek is al lelijk en dit al helemaal. erg lachwekkend dat wel zo'n wandelende vuilniszak.

Sommige moslima's weten hun hoofddoek erg esthetisch verantwoord te dragen. Dat het er niet uit ziet is natuurlijk een argument dat een komkommer nog niet waardig is.

daarbij kan iedereen zo'n ding aan en dan overvallen plegen of andere misdaden omdat je dus zo over straat mag onherkenbaar.

Cutler is bang. En angst is een slechte raadgever. Hoeveel criminaliteit is er begaan in een niqaab?

zo'n vorm van extreme vrouwenonderdrukking past ook helemaal niet in een land als nederland. ik snap uberhaupt niet waarom dit gedragen wordt?? veel moslims dragen dit niet, waarom bepaalde dan wel?

Vanuit de islamitisch optiek is het eerder te zien als een vorm van 'mannenonderdrukking' imo. Niettemin past juist dat niet in ons 'bestel'. Vrouwenonderdrukking is iets van alle culturen ben ik bang, ook in Nederland is de vrouw op bepaalde gebieden nog 'onderdrukt'. Minder managementberoepen, gemiddeld lager betaald en mishandeling binnen het huwelijk. Dat laatste is natuurlijk strafbaar, maar dat het voorkomt is een feit.
Dat je niet snapt waarom het gedragen wordt is natuurlijk belachelijk als je er zulke hoge woorden over hebt.

Nee ik verbaasde me er ook over. Zat te luisteren naar de radio op mn werk en toen hadden ze het er over.
Zei die gast van, ze kunnen er wel op geattendeerd worden maar NIET bestraft ondanks dat het eigenlijk niet mag.

Terug
Naar boven