AndroidHealthClinic

Pols, iemand hier bekend mee??

d3nnisss

Cool Novice
Waardering
0
Wie oh wie kan mij helpen??

na een rustperiode van ongeveer 3 jaar ben ik sinds 2 weken maar weer eens aan het trainen geslagen.. Rustig aan begonnen met wat basisoefeningen om niet gelijk maar last te krijgen van overbelasting.

Nu zit het zo dat ik 3 jaar geleden op een gegeven moment last kreeg van mn pols. Na ongeveer 2,5 jaar getraind te hebben.. Ben ervoor naar de dokter geweest die zei dat het een peesontsteking was, heb ik een injectie van gehad en na enige tijd zou het over zijn zei ie. Dat was dus niet het geval en hij stuurde me door naar het ziekenhuis waar ik een MRI scan kreeg. Hieruit bleek dat mn pees in mn rechterpols te kort was (blijkbaar) Ik twijfel hier een beetje over omdat ze in 1e instantie zeiden dat ze niks konden zien. en als ik een te korte pees heb dan zou ik er toch al veel eerder last van moeten hebben en niet pas na 2,5 jaar?

Nu heb ik na 2 weekies rustig aan trainen toch weer last van mn pols. Tijdens de training heb ik nergens last van. De pijn komt meestal pas de dag erna, dit zijn n soort van vlagen waarin het lichtjes steekt aan de buitenkant (waar de pink zit) van mn pols. Uit ervaring weet ik dat het erger kan worden want ik kon toendertijd zowat niet eens meer een pannetje water voor me houden met die pols..

ik heb echt geen zin om nu weer te moeten stoppen met trainen en wou even vragen of dit bij iemand bekend in de oren klinkt want het komt niet overeen met alle onderwerpen over polsblessures die in t forum hier staan.

Thnx

Dennis

• Topic Starter Topic Starter
Net bij de fysio geweest en nu blijk ik hypermobiel te zijn :D

Mijn pezen zijn dus te soepel waardoor er irritatie onstaat door wrijving als ik met gewichten train.. Mijn polsen zijn dus te zwak en hebben te weinig spiermassa om alles goed op zn plaats te houden.

Nu moet ik elke dag met een stressbal of een speciale klei knijp oefeningen doen om de boel te verstevigen en moet mn pols verstevigen tijdens het trainen. Mag alleen nog maar met lichte gewichten trainen totdat ik er geen last meer van heb :(

Weet iemand naast het stressballetje, nog andere oefeningen waarmee ik mn pols kan verstevigen? Er mag dus geen belasting op komen dus wrist curls zijn al uitgesloten..

thnx

Mijn pezen zijn dus te soepel waardoor er irritatie onstaat door wrijving als ik met gewichten train.. Mijn polsen zijn dus te zwak en hebben te weinig spiermassa om alles goed op zn plaats te houden.

Nu moet ik elke dag met een stressbal of een speciale klei knijp oefeningen doen om de boel te verstevigen en moet mn pols verstevigen tijdens het trainen. Mag alleen nog maar met lichte gewichten trainen totdat ik er geen last meer van heb :(

Weet iemand naast het stressballetje, nog andere oefeningen waarmee ik mn pols kan verstevigen? Er mag dus geen belasting op komen dus wrist curls zijn al uitgesloten..

thnx

Om welke pezen en spieren gaat het precies?

k heb ook zwakke polsen

k heb nu grippers besteld

heb ook zwakke polsen ... is k*t !

Om welke pezen en spieren gaat het precies?

die in mn rechterpols..

Ik heb wel polsbanden liggen maar die schijnen niet goed te zijn.. Er werd me aangeraden om banden te gebruiken waar je je duim doorheen steekt en m dan om je pols bind.. Iemand enig idee waar ik die kan verkrijgen?

Gewoon in een sportwinkel als ik me niet vergis. Daar kun je die misschien wel krijgen. :D

Weet je hoeveel pezen en spieren er in en rond de pols lopen? Als je er iets meer over wil weten moet je veel preciezer bepalen welke spier / pees het om gaat. Heeft de arts / fysiopeut dat niet gezegd?

En waarom is het interessant om te weten welke pees/spier het precies is? Is het niet alleen belangrijk om te bepalen welke groep van weefsel aangedaan is (bindweefsel/spierweefsel) en bij welke functie iemand er last van heeft om zo je strategie te kunnen bepalen? Net als bij de schouder vind ik het totaal oninteressant welke spier het precies is aangezien het aangedane weefsel hetzelfde is en je dezelfde therapie strategie zult volgen.

@TS: heb je klachten bij alle bewegingen onder weerstand of voornamelijk bij asdruk (press oefeningen). De pols, indien echt hypermobiel, is een zeer moeilijk aktief te stabiliseren gewricht. Indien je een gewricht sterker wilt maken moet je er weerstand op zetten, dus juist wristcurls en niet knijpen in een bonkie klei (aangezien je daar ook veel korte handmusculatuur mee aanspreekt).

Succes!

En waarom is het interessant om te weten welke pees/spier het precies is? Is het niet alleen belangrijk om te bepalen welke groep van weefsel aangedaan is (bindweefsel/spierweefsel) en bij welke functie iemand er last van heeft om zo je strategie te kunnen bepalen? Net als bij de schouder vind ik het totaal oninteressant welke spier het precies is aangezien het aangedane weefsel hetzelfde is en je dezelfde therapie strategie zult volgen.

Dat scheelt nogal bij welk oefeningen je wel/niet kan/moet doen, en wat voor steunmiddel je kan gebruiken. "Pols verstevigen" is te vaag: gaat het bv. om de strekkers of de buigers van de pols? Of de lange pezen die naar de vingers gaan? Of misschien toch de zenuwen?

De arts en de fysiotherapeut zullen dat moeten weten, anders kunnen ze nooit een goede therapie geven. Dus vind ik het vreemd dat de OP niet weet welke spieren/pezen het zijn.

Weet je hoeveel pezen en spieren er in en rond de pols lopen? Als je er iets meer over wil weten moet je veel preciezer bepalen welke spier / pees het om gaat. Heeft de arts / fysiopeut dat niet gezegd?
Nee vertel eens :D

Hij heeft verder niks gezegt alleen dat ik die oefeningen moet gaan doen om het boeltje daar te verstevigen..

@ theNose: Het komt voornamelijk voor bij press oefeningen. Bij bankdrukken heb ik er het meeste last van. Althans de dag erna..

Ik heb toevallig hetzelfde gehad denk ik.
Na een tamelijke training van mijn biceps met de dumbbells, kreeg ik een paar uur later ook in vlagen pijn. Een soort krampjes in je arm. Echte pijn vlagen die zich door de hele onderarm/pols/hand verspreiden. Zelfs als ik gewoon in mijn bed lag en NIKS deed met die arm. Dit heeft paar daagjes geduurd. Het was echt een pijn als een soort golven/bonken.
Ik hoor wel vaker van die knakjes tijdens de oefeningen...

Ook mijn polsen zijn erg fijn gebouwd. Of ik nou hetzelfde heb gehad kan ik uiteraard niet zo beoordelen, maar het lijkt er wel op. Tevens kan ik mijn duim tegen mijn arm duwen, heb ik dan ook te soepele pezen?

In ieder geval, ik ga nu mijn onderarmen en voorarmen iets meer trainen. En bij trainingen voor de biceps heb ik het gewicht iets lager gedaan. Hopelijk helpt het. Ik zal later laten weten of het helpt of als ik iets anders ontdek wat handig is.

Laatst bewerkt:
Dat scheelt nogal bij welk oefeningen je wel/niet kan/moet doen, en wat voor steunmiddel je kan gebruiken. "Pols verstevigen" is te vaag: gaat het bv. om de strekkers of de buigers van de pols? Of de lange pezen die naar de vingers gaan? Of misschien toch de zenuwen?

De arts en de fysiotherapeut zullen dat moeten weten, anders kunnen ze nooit een goede therapie geven. Dus vind ik het vreemd dat de OP niet weet welke spieren/pezen het zijn.

Je bent veel teveel met microdiagnostiek bezig. Of het de buigers of strekkers zijn zou al voldoende zijn en in het geval van een hypermobiliteit maakt het al helemaal geen **** uit aangezien je dan de pols als geheel moet verstevigen.

Ik weet niet hoeveel mensen met polsklachten je inmiddels al zelf behandeld hebt, maar gezien de 1991 in je naam zullen het er waarschijnlijk niet zoveel zijn als ik de laatste 7 jaar met succes heb behandeld. ;)

Nee vertel eens :D

Hij heeft verder niks gezegt alleen dat ik die oefeningen moet gaan doen om het boeltje daar te verstevigen..

@ theNose: Het komt voornamelijk voor bij press oefeningen. Bij bankdrukken heb ik er het meeste last van. Althans de dag erna..

Je hebt geen bewegingsbeperking? Bij axiale druk zou het nog het driehoekig kraakbeencomplex kunnen zijn dat aan je pink zijde van de pols ligt.
Knikt of kraakt de pols weleens? Ben je er in het verleden weleens op gevallen?

Je bent veel teveel met microdiagnostiek bezig. Of het de buigers of strekkers zijn zou al voldoende zijn en in het geval van een hypermobiliteit maakt het al helemaal geen **** uit aangezien je dan de pols als geheel moet verstevigen.

Ik weet niet hoeveel mensen met polsklachten je inmiddels al zelf behandeld hebt, maar gezien de 1991 in je naam zullen het er waarschijnlijk niet zoveel zijn als ik de laatste 7 jaar met succes heb behandeld. ;)

Ik ben allergisch voor verhalen zonder relevante details. Na fatsoenlijk onderzoek zou dat bekend moeten zijn en zou de patient dat moeten weten.

Hey Dennis, ik heb net iets gehad wat denk ik redelijk hetzelfde is als wat jij hier beschrijft. Ik kreeg opeens ontzettend last van mijn linkerpols en onderarm, ben hier ook mee naar de huisarts gestapt. Een polsontsteking en eveneens 'lakse' gewrichtsbanden.

De reden dat ik een ontstoken pols had was dat ik te gretig met de handgrippertjes bezig ben gegaan, en aangezien ik al losse gewrichtsbanden heb is dit misschien iets te veel geweest voor mijn pols. Ik werd 's nachts wakker door een soort stekende, 'bonkende' pijn in mijn onderarm, die mensen ook vaak hebben in hun hoofd wanneer het om een 'mannetje dat met een hamer tegen mijn kop aan blijft slaan' gaat.

Ik heb het advies gekregen om 3x per dag 10 dagen lang ontstekingsremmers te slikken, en dit heeft erg goed geholpen. :) Voordat ik de pillen kreeg werkte het verwarmen van mijn onderarm en pols als tijdelijke verdoving, door bijvoorbeeld een warme handdoek of hotpack erop te leggen. Ook kan je denken aan de wastafel vol te laten lopen met warm water, maar dan zit je ook meteen aan de wastafel vast.

Ik ben niet van plan om te stoppen met de handgrippertjes, ben er alleen achter gekomen dat het echt voor alles geld wanneer men zegt dat je genoeg rust moet nemen.

Je hebt geen bewegingsbeperking? Bij axiale druk zou het nog het driehoekig kraakbeencomplex kunnen zijn dat aan je pink zijde van de pols ligt.
Knikt of kraakt de pols weleens? Ben je er in het verleden weleens op gevallen?

Nee heb absoluut geen bewegingsbeperking.. zoals ik al zei, verder zijn er geen problemen.. Als ik niet train kan ik er alles mee doen en laten. Pas na de training krijg ik er last van wat volgens de fysio dus een soort van irritatie van mn pezen is.

Mn pols kraakt of knikt ook niet en ben er nog nooit op gevallen..

Hey Dennis, ik heb net iets gehad wat denk ik redelijk hetzelfde is als wat jij hier beschrijft. Ik kreeg opeens ontzettend last van mijn linkerpols en onderarm, ben hier ook mee naar de huisarts gestapt. Een polsontsteking en eveneens 'lakse' gewrichtsbanden.

De reden dat ik een ontstoken pols had was dat ik te gretig met de handgrippertjes bezig ben gegaan, en aangezien ik al losse gewrichtsbanden heb is dit misschien iets te veel geweest voor mijn pols. Ik werd 's nachts wakker door een soort stekende, 'bonkende' pijn in mijn onderarm, die mensen ook vaak hebben in hun hoofd wanneer het om een 'mannetje dat met een hamer tegen mijn kop aan blijft slaan' gaat.

Ik heb het advies gekregen om 3x per dag 10 dagen lang ontstekingsremmers te slikken, en dit heeft erg goed geholpen. :) Voordat ik de pillen kreeg werkte het verwarmen van mijn onderarm en pols als tijdelijke verdoving, door bijvoorbeeld een warme handdoek of hotpack erop te leggen. Ook kan je denken aan de wastafel vol te laten lopen met warm water, maar dan zit je ook meteen aan de wastafel vast.

Ik ben niet van plan om te stoppen met de handgrippertjes, ben er alleen achter gekomen dat het echt voor alles geld wanneer men zegt dat je genoeg rust moet nemen.

Ik heb bijna 3 jaar rust gehad dus aan de rust zal t niet leggen denk ik ;) :D

Terug
Naar boven