AndroidHealthClinic

Post je kerstmenu V2?

Hoezo uren mee bezig geweest? Je gooit het in de pan en hebt er amper omkijken naar? Of ga je op een kruk ernaar zitten kijken de hele tijd?

Beef Wellington is iets bewerkelijker. Net als Kalfswang, dat je echt nog goed moet ontdoen van vliezen en overtollig vet, maar het heet dan ook niet voor niets werkvlees. Voorbereidingen zijn maximaal een uur voor een kg en daarna kun je het 20u laten sudderen zonder ernaar om te kijken.

• Haha
Waarderingen: Xrp
  • Wow
Waarderingen: Vonk
Enlighten me, ik lust geen haas dus ook nog nooit peper gemaakt :p
Nja, het lijkt niet zo veel werk, maar stiekem was ik er nog even mee bezig. De haas was al ontvliesd etc, dus dat scheelt inderdaad wel tijd.

Uien en wortel snijden en in een pan doen. Fles wijn erbij (ben voor goeie primitivo gegaan), knoflookje persen. Framboosazijn erbij. Diverse kruiden en specerijen (jeneverbessen en zwarte peper kneuzen, kruidnagel, laurier, tijm, peterselie) erbij. Hazenbouten schoonmaken (zat nog veel bloed aan) en in de marine doen. 20 uur laten marineren.

Haasbouten uit de marinade halen en droogdeppen en kruiden met peper en zout. Marine zeven en vocht aan de kook brengen --> schuim verwijderen.

Boter verhitten in braadpan. Gekruide bouten rondom bruin braden (ik had 6 bouten en kon er 2 tegelijk braden). Vuur omlaag en spekjes toevoegen aan braadvet totdat ze knapperig zijn. Uitgelekte groenten toevoegen en even bakken.

100 ml cognac toevoegen (ik had geen zin cognac te kopen aangezien in het toch niet drink, maar had nog Vieux staan (Parade)). Marinadevocht en pot wildfond toevoegen. Hazenbouten erbij doen. Aan de kook brengen en laten stoven minstens 2 uur (daar hoef je inderdaad niet bij te blijven).

Bouten eruit halen, iets af laten koelen en al het vlees van het bot plukken.

Ontbijtkoek verkruimelen en oplossen in de saus. Beurre manié maken (boter en bloem mengen) en in kleine stukjes al roerend toevoegen zodat de saus kan binden tot gewenste dikte. Dan het hazenvlees toevoegen, samen met kleine sjalotten en mini-champignons (Parijse). Dan nog even doorgaren.

Lijkt mee te vallen, maar stiekem toch wat uurtjes in de keuken gestaan.

Laatst bewerkt:
  • Heart
Waarderingen: Vonk
Klinkt wel lekker :thumbs:

• Like
Waarderingen: BB_
Oja, kerstontbijt 2.0
IMG_0773.jpeg

• Topic Starter Topic Starter
4 uur in de keuken, 20 minuten weg, maar het was heerlijk 🤣

Bijlagen

• 20231226_194426.jpg
    20231226_194426.jpg
    152,2 KB · Weergaven: 77
  • 20231226_183459.jpg
    20231226_183459.jpg
    233,8 KB · Weergaven: 70
  • 20231226_183456.jpg
    20231226_183456.jpg
    166,8 KB · Weergaven: 68
  • 20231226_183453.jpg
    20231226_183453.jpg
    177 KB · Weergaven: 72
Gisteren kreeg ik voorgeschoteld:

Voor
Bouillon met boterzacht rundvlees

Hoofd
Kalkoen met vulling
Gekookte en daarna in roomboter gebakken krieltjes met rozemarijn
Spruiten
Cranberry compote

Na
Geen tijd, moest ook nog de trein halen, blijkbaar, u kunt het zich wsl niet voorstellen, teveel en te lang zitten praten tijdens het eten.

Aangezien hun bezoek van de dag ervoor wegens ziekte wat kleiner uitviel was de kalkoen over en hoefde er niet zoveel te gebeuren en was mijn bijdrage weinig anders dan kookvragen beantwoorden vanaf de bank met een aanhankelijke kat naast me.

• Like
Waarderingen: Loca
kerstavond:
Vooraf; bruschetta
Hoofd; aardappelkroketjes, gegrilde haricots vers met spekjes en tomatendressing, kiprollade
Na; vienetta(met veel slagroom)

1e KD:
Vooraf: kippensoep
Hoofd: aardappelkroketjes, ovengroenten, rund/varkensrollade
Na: 2 soorten ijs met een stoofpeertje, kletskop, slagroom afgetopt met caramel saus.

2e KD: restjes opeten

7957DBAC-C805-4113-B651-D5A1BF7153F3.jpeg

Soortgelijke topics

Terug
Naar boven