Enlighten me, ik lust geen haas dus ook nog nooit peper gemaakt
Nja, het lijkt niet zo veel werk, maar stiekem was ik er nog even mee bezig. De haas was al ontvliesd etc, dus dat scheelt inderdaad wel tijd.
Uien en wortel snijden en in een pan doen. Fles wijn erbij (ben voor goeie primitivo gegaan), knoflookje persen. Framboosazijn erbij. Diverse kruiden en specerijen (jeneverbessen en zwarte peper kneuzen, kruidnagel, laurier, tijm, peterselie) erbij. Hazenbouten schoonmaken (zat nog veel bloed aan) en in de marine doen. 20 uur laten marineren.
Haasbouten uit de marinade halen en droogdeppen en kruiden met peper en zout. Marine zeven en vocht aan de kook brengen --> schuim verwijderen.
Boter verhitten in braadpan. Gekruide bouten rondom bruin braden (ik had 6 bouten en kon er 2 tegelijk braden). Vuur omlaag en spekjes toevoegen aan braadvet totdat ze knapperig zijn. Uitgelekte groenten toevoegen en even bakken.
100 ml cognac toevoegen (ik had geen zin cognac te kopen aangezien in het toch niet drink, maar had nog Vieux staan (Parade)). Marinadevocht en pot wildfond toevoegen. Hazenbouten erbij doen. Aan de kook brengen en laten stoven minstens 2 uur (daar hoef je inderdaad niet bij te blijven).
Bouten eruit halen, iets af laten koelen en al het vlees van het bot plukken.
Ontbijtkoek verkruimelen en oplossen in de saus. Beurre manié maken (boter en bloem mengen) en in kleine stukjes al roerend toevoegen zodat de saus kan binden tot gewenste dikte. Dan het hazenvlees toevoegen, samen met kleine sjalotten en mini-champignons (Parijse). Dan nog even doorgaren.
Lijkt mee te vallen, maar stiekem toch wat uurtjes in de keuken gestaan.