AndroidHealthClinic

raar gevoel tijdens deadlift

thedestroyer

Novice
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
70kg
Vetpercentage
3%
hallo, ik ben een onervaren krachtsporter (2 jaar jaar trainen/veel tussenpauzes/weiniggegeten/weinig resultaat) sinds de zomer ben ik in mijn ogen, er serieuzer tegen aan gegaan, en heb gekozen voor een vrij basic 3 daagse(sommige weken 2 dagen ivm school/stage) .. die bestaan uit de volgende 3 oefeningen

dag 1.
squat
benchpress
deadlift
* crunches/plank/knieheffen

dag 2.

deadlift
squat
benchpress

dag 3.

benchpress
squat
deadlift

elke week/ dag wissel ik de oefeningen gewoon door en wissel ik het aantal sets/herhalingen ook per dag/ oefening/ week dus vind ik zelf vrij afwisselend.

Nu gaat dit vrij goed, en begin al aardig in kracht vooruit te gaan met de oefeningen, alleen met deadlift ben ik recent begonnen met 75kg en als ik de oefening dan doen en dan voorname als ik de stang in de lucht trek, heb ik t gevoel dat bij mijn rechterbeen, aan de achterzijde bij de knie een soort steek, knelling voel. net alsof 2 spieren pezen over elkaar heen wrijfen die in een kronkel liggen, echter het gewicht kan ik makkelijk hebben, ook heb ik telkens begleiding gevraagd om te kijken of de oefening correct uitgevoerd word, en volgens de mensen hier zit dat wel goed, als ik minder gewicht neem heb ik dit gevoel niet, maar dan merk ik het amper ?? iemand enig idee wat er hier fout gaat. ??

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon even met minder gewicht door trainen totdat je meer gewend bent aan de deadlift, dan pas zwaarder gaan proberen. Als je dat gevoel dan nog steeds hebt zou ik een deskundige raadplegen.

goed opwarmen voordat je begint, 7min roeien ofzo en een beetje losjes rekken... en ik zou deadlift maar 1 keer in de week doen... ken powerlifters die hem maar één keer in de drie weken doen. Je kunt wel bijvoorbeeld een platform deadlift of een rack pull toevoegen

Deadlift 3 keer in de week gaat best als je beginner bent. Probeer visolie, 1 van de beste supplementen om gewrichtslast tegen te gaan. Ik had bij deadlift ook zo een raar gevoel in mijn rechterknie en da's nu over.

Misschien is het inderdaad te veel van het goeie en is 3 keer deadlift te veel. Rack Pulls, Good mornings, RDL's en back extensions zijn goede vervangers.

je kunt ook proberen sumo deadlifts te doen

Ik zou zeggen, ga rippetoe volgen. Heeft niks met je blessure te maken, maar het is iets meer variatie dan wat je nu hebt, en je pakt beter shouders en boven rug.
Beetje googlen doet wonderen, maar omdat ik zo aardig ben heb je hier een linkje: http://www.bodybuilding.com/fun/wotw52.htm

Ik zou 2 upper en 2 lowerbody trianingen per week of 9 dagen doen en dan meer varieren in de oefeningen sowieso.

Ik snap best dat je last krijgt.. je traint alles 3 keer per week.. met precies dezelfde maar 3 oefeningen...
Lijkt helemaal nergens op!
Ten eerste is 3 oefeningen erg mager.
Ten tweede is rust heel belangrijk voor de groei, dus wanneer jij 3 keer per week hetzelfde doet krijgen die spieren niet voldoende rust (grote kan op blessures).
Ten derde je doet maar 4 verschillende oefeningen... kortom: totaal geen variatie...
Je spieren groeien het beste wanneer je af en toe andere oefeningen doet, puur door de nieuwe prikkels.
Ten vierde ben je alleen maar zware (belangrijke compound oefeningen aan het doen met een stang.
Hierdoor mis je een heleboel omliggende spieren die ook belangrijk zijn voor je kracht..
Je kan je wel voorstellen dat als je bijvoorbeeld borst traint, je ook je schouders gebruikt?
Nou die train jij dus amper...

Conclusie: slechte training + slechte gains + slechte variatie + slechte rusttijden + blessures.

Ik hoop dat je een forumtrol bent en dit maar een grapje van je was.

Tsja ik zou dat schema ook niet doen, maar het is maar wat je doelen zijn. Als je echt puur op kracht wil trainen en sterk wil worden op de grote drie... Maar 3x per week deadliften lijkt me sowieso echt teveel. Maar je zegt dat je dus een beginner ben. Is rippetoe of dat 5x5 schema niet beter voor jou om mee te beginnen? Search er eens naar.

Andere schema + stiff leg deadlift

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Oke, naar aanleiding van de reacties hierboven(sorry voor mijn late reactie, niet zoveel tijd om te antwoorden) ga ik dus beginnen met een andere schema, maakt het ook uit om gewoon full-body te doen? of toch maar een split schema ?? trouwens ik heb nog een fout ontdekt tijdens het deadliften en dat is het op slot zetten van m'n knieën , dit kan welliswaar de oorzaak zijn van de steken achter in de knie.. maar goed, ik merk dat jullie vrij negatief over mijn schema zijn terwijl ik wel dacht dat dit genoeg was, mijn bedoeling is dan ook meer in kracht te groeien dan met me lichaam(a hoewel een mooi gevormd lichaam altijd mooi meegenomen is) wil ik mijn focus toch meer leggen op kracht, simpel weg om dat dit mooier trainen is qua resultaat(tenzij ik dit verkeerd heb) mijn doel is om 15 kg te groeien (massa+spier) maar voornamelijk dus om veel kracht te krijgen, tips zijn altijd welkom, en natuurlijk zal ik zelf ook het een en ander gaan zoeken en onderzoeken .. iedereen toch bedankt voor de reacties (posi+nega ;) )

Terug
Naar boven