AndroidHealthClinic

Rekken/Strekken nu wel of niet?

GdfMarcel

Dutch Bodybuilder
Waardering
4
Ik lees en ik lees, en ik lees verschillende dingen.

Ik ben er nu echt niet over uit, en was eigenlijk wel benieuwd, behoorlijk benieuwd, wat het nu is.

Na de training de spieren strekken, Ja of Nee?
Ik merk wel dat bijvoorbeeld met het strekken van de biceps de pomp direct verdwijnt.
Maar ik lees ook dat dit weer meer spiergroei als gevolg heeft.

Wat is het nou?

Alvast hardstikke bedankt.

Nieuwste inzichten is niet rekken en al helemaal niet langdurig statisch rekken. Heb je een sprinter bij atletiek wel eens bewust gezien voor de wedstrijd. Hurken en kikkersprongen, kortom kort dynamisch rekken en krachtzetten VOOR de training en rustig uitlopen of fietsen erna. Na een training kan je het best ff op de hometrainer uitfietsen oid maar niet oververmoeide spieren qua lengte overspannen! Op niet trainingsdagen rekken is tegenwoordig na onderzoek ook vrij nutteloos gebleken, blijft over net voor de training NA warming up, dan zou kort dynamisch rekken kunnen eigenlijk juist om spanning op de spieren te krijgen. Dat zou kunnen, ik hurk en spring wel eens voor benentraining tussen de oefeningen in. Echt heel belangrijk is rekken niet ofzo.

Maar dit is ook heel erg een verschil in verschillende visies, sommige trainers nog heel pro rekken en strekken.

Het bevorderd zowiezo je herstel en is het goed voor je lenigheid te behouden.
Het zou ook zo zijn dat als je flink rekt je fascia om je spier oprekt wat weer spiergroei zou promoten. Er zijn hele trainingsprogramma's rondom het fascia oprekken.

Mobiliteitsoefeningen VOOR de training.

Rekken (statisch dan wel dynamisch, of liever nog PNF) NA de training. (die DC jongens hoor je met dat extreme stretching nu ook niet bepaald klagen over gebrek aan groei).

Ik ben persoonlijk vóór dynamische stretches en mobiliteitsoefeningen. Ik ondervind er iig geen nadelen aan. Statische stretches zijn rondom je training imo niet heel fijn om te doen.

Terug
Naar boven