Zoals ik al zei, voor herstel kan ik me AS wel voorstellen, maar zeker niet voor hypertrophy. Die gasten (turners) zijn juist gebaat bij een optimale kracht per kilo lichaamsgewicht. Hypertrophie is dus absoluut niet nodig (mits je voldoende spiermassa hebt om een turnuitvoering te doen, maar dat kleine beetje krijg je echt wel van jarenlang turnen en constante overload van je spieren)
En herstellen van een turn- of zwem-trianing is heel wat anders dan herstellen van een zware krachttraining, dus daarvoor heb je nog geen AS nodig. (nogmaals, niet dat ik niet denk dat het best wel zou helpen, ik denk echter dat het niet (ok bijna niet) gedaan wordt)
Dat van dat (niet doen van) krachttraining had ik van iemand die zei:
Misschien zijn ze tot inkeer gekomen, maar dan nog zullen ze zeker niet trainen op maximale kracht of hypertrophy, maar veel eerder op voldoende kracht en vooral op kracht uithoudings vermogen.
Hier een voorbeeldje van een "krachttraining" voor turners: [Link niet meer beschikbaar]
Ik heb nog even gegoogled, maar ik kwam alleen doping gevallen tegen met diruretica, amfetamines en ... cannabis. (maar misschien heb ik niet lang genoeg gezocht hoor)
Er loopt trouwens een onderzoek over het nut van specifieke krachttraining voor zwemmers op dit moment:
http://zwemonderzoek.dse.nl/