de turners die meedoen op dat niveau trainen heel de dag. zijn minstens 6 uur per dag bezig. er zijn zwemmers die ook 4 a 6 uur per dag in het water liggen, maar ik neem dat als je veel talent hebt, met drie uur per dag kan toekomen. atletiek idem. dat je in het zwemmen zonder doping meekan, zou ik nog kunnen aannemen. ik heb met 4 uur per week te trainen op twee jaar tijd ook nog 27 sec op 50m vrije slag gezwommen. ik zat bijlange ook nog niet aan mijn plafond. had ik nog een jaartje doorgetraind zat ik ook onder de minuut op 100m vrije slag. en ik was begonnen op mijn zestien, ik ging uit tijdens het weekend en ik rookte zelf sigaretten. maar ja, ik ken ook gasten die van kleinsaf 1 a 2 uur per dag trainden en nooit onder de minuut geraakt zijn. het hangt ook allemaal een beetje van je talent af. ik zal ook nooit heel dikke spieren hebben terwijl ik ook hard met gewichten train en er veel voor doe. waarom? omdat dit allemaal genetisch bepaald is. daar zijn dan de mensen met korte dikke spieren weer bevoordeeld. dus dat pieter van de hoogenband zuiver zou zijn. kan wel, maar er zullen er ook zijn die dat niet zijn. ik denk dat de belgische 100m loopster kim gevaert ook zuiver loopt, maar je ziet dan ook dat ze geen kans heeft en waarschijnlijk ook nooit onder de 11 sec zal lopen. maar over de amerikaanse lopers daar twijfel ik niet aan. daar is niemand zuiver.

, da's wat anders dan een paar uur lang zwemmen, fietsen, hardlopen... niet te vergelijken.
..om zijn toekomstige pupilen te begeleiden