Nike en Ronaldinho zijn bedriegers
Nike bekent. De spot met Ronaldinho, die vier keer op rij op de deklat trapt is gemanipuleerd. De Amerikaanse sportartikelengigant boet nu wel in aan geloofwaardigheid.
Staaltje manipulatietechniek
In het reclamefilmpje jongleert de Braziliaan van FC Barcelona eerst wat met de bal, neemt hem dan op de slof en trapt vanop aanzienlijke afstand, pardoes op de deklat. Niet één keer, maar vier keer op rij, zonder dat de bal de grond raakt. Een fraai staaltje traptechniek, zo lijkt het want in wezen gaat het vooral om een mooi staaltje digitale manipulatietechniek. Dat moet ook Vita Clausen, communicatieverantwoordelijke van Nike in Noord-Europa toegeven. "We hebben inderdaad digitale manipulatietechnieken gebruikt", aldus Clausen in de Noorse krant VG. "In werkelijkheid stond er een man die Ronaldinho inderdaad de bal toespeelde, maar hij kon toch twee keer na elkaar de deklat raken", beweert Clausen.