MuscleMeat

Scheenbeenvliesonsteking?

moenniel

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
81kg
Als ik een afstand loop begin ik vanaf 3 km stekende pijn te krijgen in mijn onderbeen, en de laterale kant van het onderbeen (de buitenkant dus), tussen de buitenenkel en het midden van m'n onderbeen. De pijn gaat niet weg, het is alsof er een pees of spiertje op ontploffen staat. Ik heb wat rongevraagd en kom steeds op scheenbeenvliesontsteking of shin-splits terug.

Maar na opzoeken zie ik dat scheenbeenvliesontsteking zich meestal vooraan en aan de binnenkant van het scheenbeen zich voordoet. Ik heb voor deze pijn al eens een triggerpoint therapie gedaan, 9 beurten, maanden gerust en nu na een weekje lopen staan we even ver. ( al van bij de 1ste keer)

Ik heb verschillende schoenen gedragen, leg er ijs op maar het gaat niet weg.

Iemand enige idee wat het zou kunnen zijn, en evt wat kan helpen? Het is vrij pijnlijk en zorgt ervoor dat ik me moet beperken in m'n cardio

Laatst bewerkt:
Misschien etalagebenen?

Als ik een afstand loop begin ik vanaf 3 km stekende pijn te krijgen in mijn onderbeen, en de laterale kant van het onderbeen (de buitenkant dus), tussen de buitenenkel en het midden van m'n onderbeen. De pijn gaat niet weg, het is alsof er een pees of spiertje op ontploffen staat. Ik heb wat rongevraagd en kom steeds op scheenbeenvliesontsteking of shin-splits terug.

Maar na opzoeken zie ik dat scheenbeenvliesontsteking zich meestal vooraan en aan de binnenkant van het scheenbeen zich voordoet. Ik heb voor deze pijn al eens een triggerpoint therapie gedaan, 9 beurten, maanden gerust en nu na een weekje lopen staan we even ver. ( al van bij de 1ste keer)

Ik heb verschillende schoenen gedragen, leg er ijs op maar het gaat niet weg.

Iemand enige idee wat het zou kunnen zijn, en evt wat kan helpen? Het is vrij pijnlijk en zorgt ervoor dat ik me moet beperken in m'n cardio

meestal...

2004MUS74_02.gif

Bij anterolaterale scheenpijn zijn de spieren aan de voorkant (anterior) en buitenkant (lateraal) van het scheenbeen betrokken. Dit type blessure komt voort uit een natuurlijke onbalans in de werking van elkaar tegenwerkende spieren. Steeds wanneer de hiel tijdens het wandelen of hardlopen de grond raakt, trekken de scheenbeenspieren de voet omhoog, terwijl de grotere en sterkere kuitspieren de voet naar beneden trekken. De kuitspieren oefenen zoveel kracht uit dat ze een blessure kunnen veroorzaken in de scheenbeenspieren.

Het voornaamste symptoom van de anterolaterale vorm is pijn aan de voor- en buitenkant van het scheenbeen. Eerst voelt men alleen pijn direct nadat de hiel de grond raakt tijdens het hardlopen, wandelen, skiën of een vergelijkbare vorm van lichaamsbeweging. Als men doorgaat met hardlopen, blijft de pijn gedurende de gehele pas aanwezig en wordt uiteindelijk constant. Tegen de tijd dat iemand een arts bezoekt, doet het scheenbeen meestal bij aanraking al pijn.

Om deze vorm van scheenpijn de gelegenheid te geven te genezen, moet tijdelijk met hardlopen worden gestopt en een vervangende training worden gekozen. Oefeningen waarbij de kuitspieren worden gerekt, zijn zinvol. Wanneer de scheenbeenspieren eenmaal beginnen te genezen, kan men om de dag oefeningen doen om deze spieren te versterken, zoals de ‘emmerhandvatoefening', in drie series van tien.

http://www.merckmanual.nl/mmhenl/print/sec05/ch075/ch075c.html

Meestal de binnenkant, zelden de buitenkant maar het is mogelijk. Loop je met goede schoenen? Voldoende corrigerend en zachte demping? Laat je voetstatiek nakijken, laat je peroneï nakijken en stretch je kuiten. Correcte looptechniek verder?

• Topic Starter Topic Starter
Meestal de binnenkant, zelden de buitenkant maar het is mogelijk. Loop je met goede schoenen? Voldoende corrigerend en zachte demping? Laat je voetstatiek nakijken, laat je peroneï nakijken en stretch je kuiten. Correcte looptechniek verder?

Ik loop met speciaal aangekochte loopschoenen, het rare is dat m'n linkerbeen pijnloos is. Ik heb een training gehad op mijn looptechniek daar zou het ook niet moeten aanliggen. Ik moet binnekort mij medisch laten keuren voor defensie misschien kijken ze er daar wel eens naar m'n voetstatiek.

Alvast bedankt! :)

---------- Post toegevoegd 3 July 2013 om 19:50 ----------

Dankjewel voor de informatie, alles wijst hier eigenlijk op aan.!

Laatst bewerkt:
Ik zie bij dit soort klachten waar Dry Needling niet werkt vaak een instabiliteit van de enkel als oorzaak van het probleem idd.

Ik loop met speciaal aangekochte loopschoenen, het rare is dat m'n linkerbeen pijnloos is. Ik heb een training gehad op mijn looptechniek daar zou het ook niet moeten aanliggen. Ik moet binnekort mij medisch laten keuren voor defensie misschien kijken ze er daar wel eens naar m'n voetstatiek.

Alvast bedankt! :)

---------- Post toegevoegd 3 July 2013 om 19:50 ----------

Dankjewel voor de informatie, alles wijst hier eigenlijk op aan.!

Meestal is het simpelweg een kwestie van te snel, te veel, te lang willen lopen (en soms gebeurt het als je continu loopt aan 1 kant van de weg met iets te veel afschot) "speciale schoenen" hebben maar beperkt nut (sterker nog, ze stellen je vaak in staat om je benen nog veel meer te mishandelen dan met niet speciale schoenen)

Te lang, te veel, te snel is zeker een mogelijkheid maar als je maanden rust (zoals de TS) en het begint steeds opnieuw heb je ergens een probleem. Met 'speciale' schoenen bedoelt hij waarschijnlijk schoenen die aangepast zijn aan zijn eigen voeten. Dat heb je nodig als je regelmatig loopt dus het heeft zeker zijn nut. Bij de goede loopschoen centra loop je op een band terwijl er een hele voetanalyse wordt gemaakt. Deze resultaten zijn bepalend voor welk type van schoen je nodig hebt.

Ik blijf echt verbaasd hoeveel triggerpunt therapeuten worden opgezocht. Het lijkt de nieuwe mode wel. Ik kan niet geloven dat dit op verwijzing van een arts is? Je gaat beter even naar een gewone kinesist of manueel therapeut. Die kijkt waarschijnlijk meer dingen na. Heeft je triggerpunt therapeut in die 9 keren dingen nagekeken of is hij gewoon gaan prikken?

Laten nakijken: voetstatiek, mobiliteit (achter)voet, lengte en kracht onderbeenspieren, schoeisel, looppatroon, stabiliteit enkel. Als daar alles normaal is kan je achter TP gaan zoeken.

• Topic Starter Topic Starter
Te lang, te veel, te snel is zeker een mogelijkheid maar als je maanden rust (zoals de TS) en het begint steeds opnieuw heb je ergens een probleem. Met 'speciale' schoenen bedoelt hij waarschijnlijk schoenen die aangepast zijn aan zijn eigen voeten. Dat heb je nodig als je regelmatig loopt dus het heeft zeker zijn nut. Bij de goede loopschoen centra loop je op een band terwijl er een hele voetanalyse wordt gemaakt. Deze resultaten zijn bepalend voor welk type van schoen je nodig hebt.

Ik blijf echt verbaasd hoeveel triggerpunt therapeuten worden opgezocht. Het lijkt de nieuwe mode wel. Ik kan niet geloven dat dit op verwijzing van een arts is? Je gaat beter even naar een gewone kinesist of manueel therapeut. Die kijkt waarschijnlijk meer dingen na. Heeft je triggerpunt therapeut in die 9 keren dingen nagekeken of is hij gewoon gaan prikken?

Laten nakijken: voetstatiek, mobiliteit (achter)voet, lengte en kracht onderbeenspieren, schoeisel, looppatroon, stabiliteit enkel. Als daar alles normaal is kan je achter TP gaan zoeken.

Hij is gwn beginnen prikken, 3 naaldjes aan de laterale kant van het scheenbeen, daarop electriciteit & gedurende 10 minuten schokken laten doorgaan.

Bedankt voor het advies ik zal naar de arts gaan

Mvg Niels

Hij is gwn beginnen prikken, 3 naaldjes aan de laterale kant van het scheenbeen, daarop electriciteit & gedurende 10 minuten schokken laten doorgaan.

Bedankt voor het advies ik zal naar de arts gaan

Mvg Niels
Dat is geen dry needling.

Terug
Naar boven