AndroidHealthClinic

Schema hulp nodig!

Celtic

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m88
Massa
98kg
Vetpercentage
20%
Beste Mede-buffels,

Ik zal me even kort voorstellen, ik ben Celtic, 18 jaar oud en op het moment weeg ik 98,2 kg met een vet percentage van om en nabij de 18%. Ik train al best een tijdje maar ben nog steeds een noobje eersteklas, dus please excuseer mij als ik blunders bega als het om trainen of schema’s gaat maar daarom ook deze post, zodat ik de echte legends eens om advies kan vragen.

Ik train nu ongeveer 4 jaar in de gym, waarvan 3 een enorme mietjesperiode was en ik 0 kennis had van training of wat dan ook. Ik deed gewoon wat me werd opgedragen door mijn rugbytrainer en merkte na die drie jaar ook dat ik weinig tot geen vooruitgang had geboekt aangezien ik één keer per week trainde, dit grotendeels uit machine oefeningen bestond en mijn intensiteit gelijk was aan dat van een pak koffie.
En nu train ik het laatste jaar een stuk serieuzer. Ik ben me gaan inlezen en heb zoveel informatie vergaard als ik maar kon. Na wat passen en meten, uittesten, op je bek gaan en weer overeind komen ben ik uitgekomen op het onderstaande schema en nu is de tijd aangekomen dat ik binnenkort moet gaan switchen (ik doe dit schema al veelstelang) en daar komen jullie als wandelende training encyclopedieën aan te pas en ik vraag dan ook of jullie mij a.u.b. willen helpen!
Dus even nog alles bij elkaar:

Hoelang je traint
Ik train al 4 jaar, waarvan 3 gerekend kunnen worden als mietjesperiode en ik het laatste jaar pas echt serieus train.

Wat je doel is
Mijn doel is om massa te verkrijgen, ik wil huuuge worden maar tegelijkertijd ook werken aan mijn kracht.

Waar je prioriteiten liggen
Mijn schouders, rug en armen vragen het meeste aandacht, gezien deze naar mijn idee uit verhouding zijn ten opzichte van mijn borst, buik, benen en bips.

Beschikbare apparatuur
Ik beschik over een gym met een groot aantal machines, een cable rack, 1000 kg aan losse schijven, barbells (waaronder de EZ) en dumbbells tot 36 kg maar het grootste mankement aan mijn gym is:

Ik heb geen squatrek. Er is gewoon helemaal niks aanwezig waar ik fatsoenlijk een barbell in kan leggen en die eruit kan pakken voor Military press, squat of wat dan ook.

Beschikbare tijd
Alle dagen behalve de zaterdag, waarvan ik op de maandag en de woensdag een dubbele training kan doen.
Het schema wat ik gedurende de afgelopen paar weken heb gevolgd ziet er als volgt uit, met de dag, spiergroep, ik heb geen specifieke oefeningen maar ik gebruik wel altijd deze herhalingen: 12-10-8-15

Maandagochtend (9u): Rug, Biceps

Maandagavond (21u): Borst, Buik

Dinsdagavond (21u): Schouders, Triceps

Woensdagavond (21u): Benen, onderrug

Donderdagavond (21u): Rug, Biceps, buik

Vrijdagochtend (9u): Borst, schouders, triceps

Ik weet het, het is niet een al te perfect schema en ik zou graag ook gewoon oefeningen willen per training zodat ik niet telkens maar een beetje ronddwaal en kijk waar ik me op dat moment goed bij voel. Alhoewel, ik moet toch eerlijk zeggen dat niet elke training hetzelfde doen mij best een goede afwisseling gaf en de gains van het afgelopen jaar waren ook best wel leuk.

Maar ik wil gewoon groot worden, ik wil gains maken zoals jullie dat doen en biggie big bigster dah big bigger worden!

So please people, help me make a schedule! En elk kritiek is welkom, alles mag gezegd worden! En alvast hartstikke bedankt voor het lezen van dit stukje en het reageren op mijn post!

Met bigger wordende groet,

Celtic

waarom 2x p/d man?

Damn wat een schema:eek:

Heb je geen last van overtraining?

-Ik zou geen spiergroepen vaker gaan trainen dan anderen. Als ze achter lopen zullen ze vanzelf wel mee gaan lopen. Misschien voor die spiergroepen een oefening extra?
- Misschien kan je een 5-daagse split doen zodat je nog steeds vaak kan gaan trainen, maar dat je je spieren wel genoeg rust gunt.
Bijv:
- Borst
- Rug
- Schouders / Buik
- Biceps / Triceps
- Benen

Succes :thumbup:

• Topic Starter Topic Starter

Ik heb wel het gevoel dat ik het aankan, en voor de rest heb ik toch geen ruk te doen de hele dag dus wat dat betrefd komt het wel mooi uit toch. Er zijn toch verder geen gevaren aan gebonden?

Thanks voor je reactie trouwens!

Damn wat een schema:eek:

Heb je geen last van overtraining?

-Ik zou geen spiergroepen vaker gaan trainen dan anderen. Als ze achter lopen zullen ze vanzelf wel mee gaan lopen. Misschien voor die spiergroepen een oefening extra?
- Misschien kan je een 5-daagse split doen zodat je nog steeds vaak kan gaan trainen, maar dat je je spieren wel genoeg rust gunt.
Bijv:
- Borst
- Rug
- Schouders / Buik
- Biceps / Triceps
- Benen

Succes :thumbup:

Thanks voor je reactie! Maar persoonlijk heb ik geen idee wat overtraining is en of ik er aan lijd. Ik maak nog steeds progressie en het vake trainen van de spiergroepen voelt beter dan ze een gehele week rust geven, dat voelt gewoon alsof ik trainingen tekort kom... En aangezien je een routine post hier dan nog een schematje waar ik vanmiddag aan geknutseld heb, de reprange moet je lezen als eerst 4 setjes met 6 tot 8 herhalingen en vervolgens nog een setje met 15 herhalingen om het "vol te gooien". Wat vind je van het schema?

Maandagochtend: Rug, Biceps

Rug
Bent Over Row: 4 x (6-8) , 1 x 15
Dumbbell Row: 4 x (6-8) , 1 x 15
Close Grip Pulldown: 4 x (6-8) , 1 x 15
Wide Grip Pulldown: 4 x (6-8) , 1 x 15
Machine Row: 5 x 12

Biceps
Incline Dumbbell Curl: 4 x (6-8) , 1 x 15
Seated Dumbbell Hammer Curl: 4 x (6-8) , 1 x 15
Machine Preacher Curl: 5 x 12

Maandagavond: Borst, Buik

Borst
Barbell Flat Bench Press: 4 x (6-8) , 1 x 15
Incline Machine Press: 4 x (6-8) , 1 x 15
Reverse Grip Bench Press: 4 x (6-8) , 1 x 15
Incline Cable Flies: 5 x 12

Buik
Decline Sit Ups: 5 x Failure
Russian Twists: 4 x (6-8) , 1 x 15
Leg Raise: 3 x 20

Dinsdagavond: Benen, Onderrug

Onderrug
Deadlift: 4 x (6-8) , 1 x 15

Benen
Leg Press: 4 x (6-8) , 1 x 15
Leg Extensions: 4 x (6-8) , 1 x 15
Calve Raise: 4 x (6-8) , 1 x 15
Squat: 5 x 12

Woensdagavond: Schouders, Triceps

Schouders
Dumbbell Press: 4 x (6-8) , 1 x 15
Arnold Press: 4 x (6-8) , 1 x 15
Cable Lateral Extensions: 4 x (6-8) , 1 x 15
Leaning Dumbbell Side Raise: 5 x 12

Triceps
Close Grip Bench Press: 4 x (6-8) , 1 x 15
Lying Dumbbell Tricep Extensions: 4 x (6-8) , 1 x 15
Cable Push Downs: 5 x 12

Donderdagavond: Rug, Biceps, Buik

Rug

Biceps

Buik

Vrijdagochtend: Borst, Schouders, Triceps

Borst

Schouders

Triceps

Laatst bewerkt:
voor iemand met een natuurlijk herstel is dit een overkill. tenzij je traint als een p*ssy, zal je hier vroeg of laat wel last van ondervinden

Ga gewoon 5x p/w trainen...en als je perse 2x p/d wil, gebruik dat dan voor benen ofzo
ma 1 Quads
ma 2 Hams en kuiten
di borst
wo rug
do schouders
vr armen

zelfs nu ik dit typ kan ik niets anders denken dan overkill...je traint vier dagen op rij UB, dat is al niet heel verstandig...je herstel trekt dat niet man

voor iemand met een natuurlijk herstel is dit een overkill. tenzij je traint als een p*ssy, zal je hier vroeg of laat wel last van ondervinden

Ga gewoon 5x p/w trainen...en als je perse 2x p/d wil, gebruik dat dan voor benen ofzo
ma 1 Quads
ma 2 Hams en kuiten
di borst
wo rug
do schouders
vr armen

zelfs nu ik dit typ kan ik niets anders denken dan overkill...je traint vier dagen op rij UB, dat is al niet heel verstandig...je herstel trekt dat niet man

Thanks voor je reactie! Maar is het niet zo dat als ik rug train ik de dag erop dan gewoon borst kan trainen? Elke spiergroep krijgt dan sowieso 48 uur rust tussen de trainingen, is dat niet genoeg?

Denk dat je per 36 uur in principe wel een nieuwe training kan inlassen, mits je weet wat je doet. Dat houdt dus in dat je zeker niet tot je max gaat maar je lichaam genoeg motiveerd tot groei maar niet uitput.

Dit zou wel kunnen als je voor massa gaat. Voor kracht lijkt me het zeker geen optie. Je zou eventueel wel kunnen trainen aan de hand van low/heavy trainingen en een UB/LB-achtig schema. Maar ik denk dat zo'n manier van trainen alleen kan als je niet let op dagen, dus bv 2 dagen trainen en 1 dag niet. Maar dan ook echt altijd, dus soms train je ook op zaterdag en/of zondag. Als je dan echt zoveel wilt trainen dan moet dat ook in het weekend kunnen lijkt me.

Maar om eerlijk te zijn, als je het voor de lol doet, doe het niet;)

Denk dat je per 36 uur in principe wel een nieuwe training kan inlassen, mits je weet wat je doet. Dat houdt dus in dat je zeker niet tot je max gaat maar je lichaam genoeg motiveerd tot groei maar niet uitput.

Maar om eerlijk te zijn, als je het voor de lol doet, doe het niet;)

Het probleem is dat ik in dusverre weinig ervaring heb dat ik niet kan zeggen wanneer ik mijn lichaam uitput, of wanneer ik juist net onder de grens zit van muscles stimuleren tot groei. Maargoed, als ik je raad ten harte zou nemen, lijkt dit dan wat beter?

Rug

Biceps

Maandagavond: Buik

Buik

Cardio

Onderrug

Benen

Woensdagavond: Schouders, Biceps

Schouders

Biceps

Cardio

Donderdagavond: Borst, Triceps, Buik

Borst

Triceps

Buik

Laatst bewerkt:
Thanks voor je reactie! Maar is het niet zo dat als ik rug train ik de dag erop dan gewoon borst kan trainen? Elke spiergroep krijgt dan sowieso 48 uur rust tussen de trainingen, is dat niet genoeg?
weet je wat jij moet doen...jezelf afvragen wat je nou precies wilt.

is dat A. zoveel mogelijk trainen of B. effectief massa gainen?

als je voor A gaat dan hoor je mij niet meer, maar als je B kiest moet je echt een andere aanpak kiezen.

meer is niet per definitie beter, al helemaal niet bij trainen

weet je wat jij moet doen...jezelf afvragen wat je nou precies wilt.

is dat A. zoveel mogelijk trainen of B. effectief massa gainen?

als je voor A gaat dan hoor je mij niet meer, maar als je B kiest moet je echt een andere aanpak kiezen.

meer is niet per definitie beter, al helemaal niet bij trainen

Thanks voor je reactie weer! En natuurlijk ga ik voor B, ik denk dat wij tegelijk postte in mijn topic dus gelieve nog een keer te kijken naar het schema boven jouw post of dat wat meer redelijk is? Alvast bedankt!

wat vind je hier dan zelf van:
30 sets rug p/w (incl Deadlift)
15 sets borst p/w
20 sets schouders p/w (de dag voor borst...sowieso niet doen, herstel = k*t)
15 sets benen p/w (kuiten moet je niet meetellen met die sets)
15 sets triceps p/w
en als klap op de vuurpijl:
30 sets biceps per week

Kerel, no offence natuurlijk - maar dat slaat helemaal nergens op. VEEEEL teveel

wat vind je hier dan zelf van:
30 sets rug p/w (incl Deadlift)
15 sets borst p/w
20 sets schouders p/w (de dag voor borst...sowieso niet doen, herstel = k*t)
15 sets benen p/w (kuiten moet je niet meetellen met die sets)
15 sets triceps p/w
en als klap op de vuurpijl:
30 sets biceps per week

Kerel, no offence natuurlijk - maar dat slaat helemaal nergens op. VEEEEL teveel

Te veel? Moet ik dan misschien per oefening 3 x (6-8), 1 x 15 doen, is dat dan wel genoeg? Want naar mijn idee ziet het er nu al uit als best weinig aangezien ik altijd gewend ben om een spiergroep twee keer per week te trainen.

En echt bedankt voor je uitleg en je reacties hele tijd!

Het probleem is dat ik in dusverre weinig ervaring heb dat ik niet kan zeggen wanneer ik mijn lichaam uitput, of wanneer ik juist net onder de grens zit van muscles stimuleren tot groei. Maargoed, als ik je raad ten harte zou nemen, lijkt dit dan wat beter?

Rug

Biceps

Maandagavond: Buik

Buik

Cardio

Onderrug

Benen

Woensdagavond: Schouders, Biceps

Schouders

Biceps

Cardio

Donderdagavond: Borst, Triceps, Buik

Borst

Triceps

Buik
Je hebt geluk dat ik je niet ken want anders had ik dit wel aangeraden om zelf wat plezier te hebben.

Ik zou je aanraden om de stickies nogeens te lezen en als je het niet snapt daar iets over te vragen want dit schema is bar slecht.

Kijk goed naar de intensiviteit van oefeningen maar ook naar de synergisten van oefeningen. Want op dit moment voldoet je schema aan geen van tweeen.

ik ga je niet proberen te overtuigen dat je minder moet doen...neem het maar gewoon van me aan. het is nou eenmaal zo, dat deze hoeveelheid sets die ook nog eens volledig uit verhouding zijn, jou echt niet het optimale resultaat gaan geven.

Plus het feit dat je elke oefening afsluit met een setje 1x15...ook nergens voor nodig man. Als je een goede pomp wil moet je gewoon in je werkset kei en keihard knallen. Ik heb nu ff geen trek om een schema idee te typen voor je, maar ik zal even een voorzetje geven op het gebied van hoeveelheid sets per spiergroep - zo zou ik het zelf doen en geloof me het werkt, want jouw fout ben ik ooit ook begaan

aantal werksets:
benen 15-20
rug 12-16
borst 10-14
schouders 10-12
biceps 9-12
triceps 9-12

als je dit per week doet en gewoon zorgt dat een werkset ook een echte werkset is heb je meer dan voldoende

Je hebt geluk dat ik je niet ken want anders had ik dit wel aangeraden om zelf wat plezier te hebben.

Ik zou je aanraden om de stickies nogeens te lezen en als je het niet snapt daar iets over te vragen want dit schema is bar slecht.

Kijk goed naar de intensiviteit van oefeningen maar ook naar de synergisten van oefeningen. Want op dit moment voldoet je schema aan geen van tweeen.

Oké erg bedankt voor je reactie, ik zal de stickys over trainingschemas nogmaals doorlezen zodat ik er zeker van ben dat ik ze begrijp, en daarna zal ik terugkomen met nog een schema wat wel voldoet aan de door jou genoemde eisen.

Grotesjaak, ook erg bedankt voor je tips! Ik neem ze zeker ten harte als ik mijn nieuwe schema in elkaar ga draaien!

Met groter wordende groet,

Celtic

Beste,

Ik heb gepuzzeld om mijn schema meer synergist te maken en ben op het volgende uitgekomen, ook heb ik het aantal reps aangepast naar de aanwijzingen van grotesjaak, hopelijk is het al wat beter dan voorgaand geposte schema's!

Rug
Bent Over Row: 3 x (6-8)
Close Grip Pulldown: 3 x (6-8)
Wide Grip Pulldown: 3 x (6-8)
Machine Row: 3 x 12

Biceps
Incline Dumbbell Curl: 3 x (6-8)
Seated DB Hammer Curl: 3 x (6-8)
Machine Preacher Curl: 3 x 12

Maandagavond: Buik, onderarmen

Buik
Russian Twists: 3 x (6-8)

Onderarmen
Wrist Curl: 3 x (6-8)
Forearm Twist: 3 x (6-8)

Dinsdagavond: Borst, Triceps

Borst
Barbell Flat Bench Press: 3 x (6-8)
Reverse Grip Bench Press: 3 x (6-8)
Incline Smith Machine Press: 3 x (6-8)
Incline Cable Flies: 3 x 12

Triceps
Close Grip Bench Press: 3 x (6-8)
Lying DB Tricep Extensions: 3 x (6-8)
Cable Push Downs: 3 x 12

Woensdagavond: Benen, Onderrug

Onderrug
Deadlift: 3 x (6-8)

Benen
Leg Press: 3 x (6-8)
Leg Extensions: 3 x (6-8)
Calve Raise: 3 x (6-8)
Squat: 3 x 12

Buik
Russian Twists: 3 x (6-8)

Donderdagavond: Schouders, Biceps, Onderarmen

Schouders
Dumbbell Press: 3 x (6-8)
Arnold Press: 3 x (6-8)
Cable Lateral Extensions: 3 x (6-8)
Leaning Dumbbell Side Raise: 3 x 12

Biceps
Incline Dumbbell Curl: 3 x (6-8)
Seated Dumbbell Hammer Curl: 3 x (6-8)
Machine Preacher Curl: 3 x 12

Onderarmen
Wrist Curl: 3 x (6-8)
Forearm Twist: 3 x (6-8)

Zoals je kunt zien heb ik de deadlift bij benen geplaatst om een onderrug oefening apart toe te voegen, ik weet niet of ik deze niet beter naar de rug groep kan plaatsen maar hij voelt best goed voorafgaand aan de legtraining. De deadlift op de woensdag is ook niet helemaal synergist met de achterste schouderkoppen op de donderdagavond maar dat neem ik denk ik maar voor lief.

Samengevat zijn voor elke spiergroep de setjes per week:

Rug, 15 Setjes (deadlift inc.)
Biceps, 18 Setjes (een beetje teveel maar het voelt goed, dus vandaar.)
Buik, 22 Setjes (vrijwel geen gewichtoefeningen, daarom ook de hoeveelheid setjes)
Onderarmen, 12 Setjes
Borst, 12 Setjes
Benen, 12 Setjes
Schouders, 12 Setjes

Ik weet het, het aantal setjes ligt een beetje tegen de max aan maar tot dusverre is het al een enorme stap terug voor mij. Ik denk daarom dat ik dankzij de tegemoetkoming aan rust ook wel een flink aantal gains zal maken de komende tijd!

Alle kritiek is meer dan welkom!

Met groeten,

Celtic

elke dag trainen is slecht als je werkt kun je beter om de dag trainen

Errr, nouja, als jij het lekker vindt om deadlifts en squats op 1 dag te doen. Ik probeer er zelfs 3 dagen tussen te laten maar goed.

Ik zou buik toch wat minder trainen en/of intensiever. Je gebruikt je buik ook al met squats en dergelijke.

Biceps... waarom train je die nou weer zoveel man:eek:

Terug
Naar boven