Het is imo onhoudbaar omdat (uit m'n hoofd) circa 20% van de bevolking 80% van deze fiscale voorziening toekomt. Dit is volstrekt in strijd met het progressieve (loon)belasting karakter dat ons land kent. Dit kost de staat tientallen miljarden die naar de rijkste inwoners gaan. Nu kan ik uit eigenbelang pleiten dat het gehandhaafd moet blijven, zodat ik in de toekomst ook een hypotheek tot het nok van mijn huis kan nemen, om hier vervolgens mee op de beurs te gaan speculeren. Bijzonder lucratief.
Probleem met de transitie zijn met name de gevolgen voor de huizenmarkt, deze prijzen zijn mede gebasseerd op het huidige fiscale klimaat. Wat er gebeurt met jou huisje waar je zojuist een flinke hypotheek op hebt genomen zodra deze fiscale voorziening verdwijnt kun je dan wel raden.
Wat je zegt dat je deze transitie geleidelijk wilt laten verlopen is opzich niet verkeerd verzonnen, maar de huizenmarkt als zodanig zal zich direct aanpassen aan de voorhanden kennis en dus zal het weinig effect hebben.
Een hoogleraar fiscale economie, ook in de politiek actief als beleidsadviseur, pleitte voor een beperking van deze voorziening door een hypotheek tot E250.000 afttrekbaar te laten. Zodat met name het boxoverschrijdende gevaar van deze aftrekpost beperkt wordt.