XXL Nutrition

Slikken van vitaminepillen kan leven verkorten

Geen Animal Pak meer slikken dus? :D

nope.

verschillende onderzoeken naar vitamine-supplementatie zijn al gestopt omdat de uitval (sterfte zelfs) in de gebruikers groep groter was dan in de niet-gebruikers groep.

Heb je daar nog links van?

Ik neem al weken geen vitaminepillen (Animal Pak) meer, en tot dusverre voel ik me fit.

Ik eet dagelijks voldoende kh's, eiwitten en vetten. Verder 2 stuks fruit en 750-1000 gram groente (broccoli, spinazie of sperziebonen). Qua supplementatie neem ik visolie, groene thee, ZMA + de standaard supplementen.

Ik vraag me eigenlijk af of ik zo voldoende vitamines binnenkrijg en of het dan toch schadelijk is om bijv. Animal Pak erbij te nemen. We zijn toch sporters?

ik blijf die dinge lekker in nemen. dood gaan kan je aan zoveel dingen.

Dit is niet erg overtuigend. Waarom zetten ze niet de link neer naar de meta-analyse zelf? En waar zijn die onderzoeken waaruit blijkt dat normale vitamine supplementatie de oorzaak zou zijn van een vroegtijdige dood?

Het is al lang bekend dat de farmaceutische industrie geen goed onderzoek wilt doen naar vitaminesupplementatie omdat daar geen patenten op rusten, en er daardoor ook weinig geld aan te verdienen valt. Bovendien, als het positief effect zou hebben zou het alleen maar snijden in hun winst die ze maken met normale medicijnen. Ik denk dat niemand met zekerheid kan zeggen wat het langetermijn effect is van normale vitamine supplementatie onder een gezonde bevolking.

Opmerkingen als ''dood ga je toch'' en ''roken is ook slecht'' dragen niet echt inhoud bij trouwens...

Op ergogenics staat in dat vitox artikel dat als je selenium in je voedingssupplement hebt zitten, dat de negatieve effecten van vitaminen vrijwel nihil zijn vergeleken met voedingssupplementen zonder selenium. Dus even op letten.

Uiteraard is het beste om zoveel mogelijk vitamines binnen te krijgen door goede voeding. Een overschot aan vitamine C wordt uitgeplast. Van alle vitamines B zouden bij een overschot alleen B6 en B11 nadelige gevolgen hebben. B6=> afwijkingen aan het zenuwstelsel, lichtgevoeligheid of een verslechtering van de geheugen- en denkprocessen. Foliumzuur(B11) gaat inwerking treden bij een tekort van B12. Het gaat het tekort van B12 compenseren. Zodoende weet je lichaam niet dat je B12 tekort heb.
Vooral een teveel aan Vitamine A kan gevaarlijk zijn. Er kan namelijk vergiftiging optreden. Teveel D kan schade aan hart, nieren en bloedvatten veroorzaken. Teveel E kan de proccesen in de weefsels beinvloeden. Te veel K geen nadelige gevolgen. Zijn de bacterien in de dikke darm. Krijg je sporadisch binnen. Maar al met al. Dit gaat over grote hoeveelheden. Zelf ben ik van mening dat naast goede voeding 1 pilletje vitamine C en een multivitamine per dag een goede aanvulling is als je intensief traint.

slik 1 multi en 2 uni-liver tabletten per dag, en een visolie pil (hoogwaardige kwaliteit), verder 2 stuks fruit, groente, groene thee, thee van brandnetels (wortels, stam en blaadjes even laten trekken in kokend water, drink et in fases, maandje wel, 2 maandjes niet) en eh veel nootjes (koop van die goedkope notenmix) en veel pindakaas op brood. Daarnaast veel water drinken, dacht dat ik het zo wel goed zou doen :p

Wat zo jammer is van die visolie capsules is dat ze er vitamine E bijgooien! Overal worden vitamines toegevoegd, wordt daar niet goed van. Zelfs in je proteineshake zit dat spul al! Moet dus inderdaad oppassen dat je niet teveel binnenkrijgt van bepaalde vitamines en mineralen.

Wat zo jammer is van die visolie capsules is dat ze er vitamine E bijgooien! Overal worden vitamines toegevoegd, wordt daar niet goed van. Zelfs in je proteineshake zit dat spul al! Moet dus inderdaad oppassen dat je niet teveel binnenkrijgt van bepaalde vitamines en mineralen.

Denk je dat ze zomaar voor de lol vitamine E bij je visolie gooien? :rolleyes:

Denk je dat ze zomaar voor de lol vitamine E bij je visolie gooien? :rolleyes:

Ze doen het in ieder geval niet voor je gezondheid, maar gewoon om meer geld te kunnen vragen voor die goedkope olie. Als het duurder is is het altijd beter voor je ... weet je toch...

Het schijnt dat je aan het einde van je leven zowiezo wel dood gaat.

neem zelf geen multi meer vind onnodig, de enige vitamine die ik mss nog extra bij zou nemen is vitamine D

of multis nu altijd slecht zijn kan je over discussieren, maar echt overtuigend bewijs hoe goed het wel voor je is heb ik ook nog altijd niet gezien

Zo blijft de olie veel langer goed, anders gaat ie sneller ranzig worden. Zeker zo'n gevoelige olie als visolie.

Heel het jaar door multi's slikken lijkt me overbodig .
Ik heb hier een boek over vitamines liggen en daar wordt afgeraden om maanden
na elkaar vitamine A te nemen , zelfs in kleine doseringen deze zouden heel schadelijk kunnen zijn voor
de lever. Vitamine E kan geen kwaad

Terug
Naar boven