Rhydon
Cool Novice
- Waardering
- 4
- Lengte
- 1m82
- Massa
- 78kg
AMSTERDAM – De software van Apple bevat de meeste beveiligingslekken. Microsoft staat op een derde plaats en Google bekleedt een negende positie.
© NU.nl![]()
Dat blijkt uit onderzoek (pdf) van het Deense beveiligingsbedrijf Secunia.
Sinds 2005 stond Oracle elk jaar op de eerste positie wat betreft de meeste beveiligingslekken in software. In de eerste helft van 2010 krijgt Apple echter deze twijfelachtige eer. Apple staat al jaren hoog genoteerd in de lijst, consequent boven bijvoorbeeld concurrent Microsoft.
Secunia komt tot de top tien door te kijken naar de bedrijven met de meeste beveiligingslekken en dat vervolgens te vergelijken met de ranking van dit bedrijf in de afgelopen jaren.
Grotere kwetsbaarheid
Zeven van de bedrijven die in 2005 in de lijst stonden, staan er nu nog in. Bovendien nam de kwetsbaarheid van de software van deze bedrijven met 136 procent toe tussen 2005 en 2009.
Het grootste aantal kwetsbaarheden zit vaak niet in de hoofdsoftware van een bedrijf, maar in applicaties van andere ontwikkelaars omdat deze vaak niet geüpdatet worden. Bij Microsoft zaten de meeste lekken bijvoorbeeld niet in de belangrijkste software Windows, maar bijvoorbeeld in Internet Explorer (49 lekken) en Excel (30 lekken).
Mozilla Organization kende tussen juni 2009 en juni 2010 96 beveiligingslekken in de browser Firefox. Safari van Apple volgt met 84 lekken. In totaal bleef Apple het bedrijf Mozilla Organization ruimschoots voor. Laatstgenoemde staat nog maar net in de lijst op de tiende positie.
De volledige top 10:
1.) Apple
2.) Oracle
3.) Microsoft
4.) HP
5.) Adobe Systems
6.) IBM
7.) Vmware
8.) Cisco
9.) Google
10.) Mozilla Organization
Bron: Nu.nl.