XXL Nutrition

'Software Apple bevat meeste lekken'.

Rhydon

Cool Novice
Waardering
4
Lengte
1m82
Massa
78kg
'Software Apple bevat meeste lekken'
AMSTERDAM – De software van Apple bevat de meeste beveiligingslekken. Microsoft staat op een derde plaats en Google bekleedt een negende positie.

m1czotxanoj4.jpg
© NU.nl

Dat blijkt uit onderzoek (pdf) van het Deense beveiligingsbedrijf Secunia.
Sinds 2005 stond Oracle elk jaar op de eerste positie wat betreft de meeste beveiligingslekken in software. In de eerste helft van 2010 krijgt Apple echter deze twijfelachtige eer. Apple staat al jaren hoog genoteerd in de lijst, consequent boven bijvoorbeeld concurrent Microsoft.

Secunia komt tot de top tien door te kijken naar de bedrijven met de meeste beveiligingslekken en dat vervolgens te vergelijken met de ranking van dit bedrijf in de afgelopen jaren.

Grotere kwetsbaarheid

Zeven van de bedrijven die in 2005 in de lijst stonden, staan er nu nog in. Bovendien nam de kwetsbaarheid van de software van deze bedrijven met 136 procent toe tussen 2005 en 2009.
Het grootste aantal kwetsbaarheden zit vaak niet in de hoofdsoftware van een bedrijf, maar in applicaties van andere ontwikkelaars omdat deze vaak niet geüpdatet worden. Bij Microsoft zaten de meeste lekken bijvoorbeeld niet in de belangrijkste software Windows, maar bijvoorbeeld in Internet Explorer (49 lekken) en Excel (30 lekken).
Mozilla Organization kende tussen juni 2009 en juni 2010 96 beveiligingslekken in de browser Firefox. Safari van Apple volgt met 84 lekken. In totaal bleef Apple het bedrijf Mozilla Organization ruimschoots voor. Laatstgenoemde staat nog maar net in de lijst op de tiende positie.

De volledige top 10:

1.) Apple
2.) Oracle
3.) Microsoft
4.) HP
5.) Adobe Systems
6.) IBM
7.) Vmware
8.) Cisco
9.) Google
10.) Mozilla Organization

Bron: Nu.nl.

Dacht altijd dat Apple zo betrouwbaar was:mad:

microsoft propaganda.

dit zal T niet leuk vinden!

Trientje, een oma van 65 is ook kwetsbaarder dan Geert Wilders. Maar er zijn meer mensen die het op Geert Wilders gemunt hebben.

De zogenaamde lekken in OS X waarover Secunia het heeft zijn zeer moeilijk te misbruiken (complex), in de praktijk vormen ze ook geen enkel probleem. Vandaar doet Apple er ook niets aan, ze weten dat het geen echt probleem vormt.

Dus spreken over hoogste kwetsbaarheid bij Apple is complete nonsens. OS X is juist het minst kwetsbaar van alle besturingssystemen. Het aantal 'lekken' is niet belangrijk, het aantal lekken dat ook echt makkelijk te misbruiken is, en ook in de praktijk misbruikt worden is wat telt. En op dat vlak is Windows de absolute koploper.

Dit bericht wordt elk jaar weer opnieuw in het nieuws gebracht, ik denk dat ze graag met Windows werken bij Secunia oid.

Vergeleken met linux is osx een gatenkaas.

Edit: Maar ik gebruik ook altijd mijn macbook voor paypal betalingen. Ook al weet ik dat mijn windows wel secure is, ergens in het achterhoofd dwaalt er nog altijd een stemmetje rond die zegt dat windows niet veilig is.

Laatst bewerkt:
Vergeleken met linux is osx een gatenkaas.
Een gatenkaas zonder beestjes dan. Ik heb sinds eind 2008 welgeteld 0 virussen, geen spyware en geen aanvallen gehad. En ik ben zeer actief op het web, zonder antivirus en zonder firewall.

Edit: Maar ik gebruik ook altijd mijn macbook voor paypal betalingen. Ook al weet ik dat mijn windows wel secure is, ergens in het achterhoofd dwaalt er nog altijd een stemmetje rond die zegt dat windows niet veilig is.
Dat stemmetje heeft gewoon gelijk, krakers weten dat 90% van de wereldbevolking Windows gebruikt, natuurlijk gaan ze dan niet focussen op die 8% die op Mac zit.

Slordige 100GB per maand tot nu toe. Maar dat komt dan wel voor 95% van veilige server (Eweka).
dat zijn wel goede resultaten van apple moet ik zeggen zeker nu jij zegt hoeveel je download (heb je een antivirus?) alhoewel moet ik zeggen apple is niet helemaal veilig in tegenstelling tot wat de meeste mensen zeggen maar nog wel stukke veiliger dan win

[Link niet meer beschikbaar]

Dat stemmetje heeft gewoon gelijk, krakers weten dat 90% van de wereldbevolking Windows gebruikt, natuurlijk gaan ze dan niet focussen op die 8% die op Mac zit.

Ik ben echt een security freak Khad een tijdlang linux gedraaid met alle ongemakken die met zich meebrengen. Alhoewel, ik bijna 100% zeker weet dat mijn windows systeem veilig is, neem ik toch het zekere voor het onzekere. Hoe meer je erin verdiept, hoe paranoïder je wordt.

dat zijn wel goede resultaten van apple moet ik zeggen zeker nu jij zegt hoeveel je download (heb je een antivirus?) alhoewel moet ik zeggen apple is niet helemaal veilig in tegenstelling tot wat de meeste mensen zeggen maar nog wel stukke veiliger dan win

[Link niet meer beschikbaar]
Ja ik heb een AV, maar die vindt nooit wat. Ik laat 'm wel 1 keer in de maand draaien voor de zekerheid. Virussen en spyware op de Mac zijn gewoon niet relevant. Mac is immuum voor alles wat voor Windows geschreven is, en dat is ongeveer 99,999999% van de troep die er bestaat. Dat is wat men natuurlijk liever verzwijgt in dit nieuwsbericht, liever beetje bashen uit afgunst.

Ook leuk dat je je de jaarlijkse kosten bespaard van een AV (heb een gratis AV, voor Mac is die prima) en firewall, wat al snel naar de 100 euro per jaar gaat voor een totaalpakket. Windows is goedkoper zeggen ze dan :)

Ja ik heb een AV, maar die vindt nooit wat. Ik laat 'm wel 1 keer in de maand draaien voor de zekerheid. Virussen en spyware op de Mac zijn gewoon niet relevant. Mac is immuum voor alles wat voor Windows geschreven is, en dat is ongeveer 99,999999% van de troep die er bestaat. Dat is wat men natuurlijk liever verzwijgt in dit nieuwsbericht, liever beetje bashen uit afgunst.

Ook leuk dat je je de jaarlijkse kosten bespaard van een AV (heb een gratis AV, voor Mac is die prima) en firewall, wat al snel naar de 100 euro per jaar gaat voor een totaalpakket. Windows is goedkoper zeggen ze dan :)
windows ook voor wat voor mac geschreven is. maar denk je eerlijk gezegd niet dat naarmate het marktaandeel van apple stijgt er meer voor geschreven word? dit denk ik namelijk.

windows ook voor wat voor mac geschreven is.
Er is bijna niets voor Mac geschreven, geloof dat er paar virussen geweest zijn vroeger.

maar denk je eerlijk gezegd niet dat naarmate het marktaandeel van apple stijgt er meer voor geschreven word? dit denk ik namelijk.
Hoe ik het begrepen heb is ook dat MS als 'evil corporation' gezien wordt door de virusschrijvers. Vooral daarom zouden ze hun pijlen meer richten naar MS/W. Het marktaandeel van Apple groeit beetje bij beetje terwijl het aantal virussen voor OS X niet toeneemt. Ook de iphone blijft buiten schot.

Er is bijna niets voor Mac geschreven, geloof dat er paar virussen geweest zijn vroeger.

Hoe ik het begrepen heb is ook dat MS als 'evil corporation' gezien wordt door de virusschrijvers. Vooral daarom zouden ze hun pijlen meer richten naar MS/W. Het marktaandeel van Apple groeit beetje bij beetje terwijl het aantal virussen voor OS X niet toeneemt. Ook de iphone blijft buiten schot.
http://www.iantivirus.com/threats/

zijn er ook 'beestjes' voor de mobiel dan?

en dat laatste ben ik niet echt met je eens. waarom zouden de schrijvers de consumenten pakken omdat ms een slechte corporatie is? ms heeft er namelijk weinig last van en de consument veel

http://www.iantivirus.com/threats/

zijn er ook 'beestjes' voor de mobiel dan?

en dat laatste ben ik niet echt met je eens. waarom zouden de schrijvers de consumenten pakken omdat ms een slechte corporatie is? ms heeft er namelijk weinig last van en de consument veel
Tja als je een lijst gaat maken van alles wat ooit geschreven is lijkt het altijd veel, maar die vormen geen gevaar meer met een up-to-date Mac.

Schrijvers pakken niet de consumenten, de consumenten moeten maar een AV installeren. De schrijvers hopen wel dat het imago van Windows slechter wordt door al die troep en de consument zo overschakelt op ander OS, op die manier hopen ze MS te schaden.

Tja als je een lijst gaat maken van alles wat ooit geschreven is lijkt het altijd veel, maar die vormen geen gevaar meer met een up-to-date Mac.

Schrijvers pakken niet de consumenten, de consumenten moeten maar een AV installeren. De schrijvers hopen wel dat het imago van Windows slechter wordt door al die troep en de consument zo overschakelt op ander OS, op die manier hopen ze MS te schaden.
tja ik denk eerder dat het aan het marktaandeel ligt + het feit dat het vol gaten zit. want hoe geweldig zou een schrijver het vinden dat zijn virus bekend is over heel de wereld? lijkt mij dat daar meer potentie voor is dan voor een een of andere onbekende OS te schrijven waarna een paar computers maar besmet raken. (nu even een groot verschil maar dat is om even mijn mening te onderbouwen :p) maarja mijn bedje wacht op mij.....ik ga slapie doen

lol... hacken en malware verspreiden is big business, tuurlijk zullen er altijd wel wat idealisten tussen zitten, maar het merendeel is uit op je surfgedrag (indirekt leid dit tot meer inkomsten) en je geld.

tja ik denk eerder dat het aan het marktaandeel ligt + het feit dat het vol gaten zit. want hoe geweldig zou een schrijver het vinden dat zijn virus bekend is over heel de wereld? lijkt mij dat daar meer potentie voor is dan voor een een of andere onbekende OS te schrijven waarna een paar computers maar besmet raken. (nu even een groot verschil maar dat is om even mijn mening te onderbouwen :p) maarja mijn bedje wacht op mij.....ik ga slapie doen
Marktaandeel speelt mee, maar het is maar de vraag of Apple in dezelfde mate bestookt zou worden als MS. Ik weet uit goede bron dat de motivatie van schrijvers ook te maken heeft met de reputatie van MS zelf.

lol... hacken en malware verspreiden is big business, tuurlijk zullen er altijd wel wat idealisten tussen zitten, maar het merendeel is uit op je surfgedrag (indirekt leid dit tot meer inkomsten) en je geld.
Grote AV bedrijven nemen zeker niet het risico om zelf personen in te schakelen die troep gaan verspreiden als je dat wil insinueren. Dus dan blijft er inderdaad alleen idealisme over.

Klopt wel dat er kleine 'bedrijfjes' zijn die opzettelijk malware verspreiden om vervolgens de oplossing aan te bieden op het web, maar zij vormen natuurlijk maar een relatief klein deel.

Je begrijpt me verkeerd. Ik heb het niet over bedrijven, ik heb het gewoon over (groepen) mensen (hackers of je ze ook wilt noemen) die dit soort dingen doen. En niet om een AV te promoten, maar gewoon echt om geld te verdienen via je persoonlijke gegevens.

En dan heb je nog een hoop gekke hobbyisten die het internet zien als een middeleeuws battleground.

Ten slotte heb je idealisten. Die zijn veruit in de minderheid.

Terug
Naar boven