1) Het gaat niet alleen over processor en grafische kaart natuurlijk. Maar mijn punt is dat ze nooit low budget hardware gebruiken.
2) Upgraden is iets voor gamers. Normale mensen upgraden niet
noem jij gamers nou niet normaal 
, die kopen gewoon een nieuwe computer na +- 6j. En zelfs voor gamers is upgraden steeds minder frequent nodig. De verschillen in nieuwe generaties hardware zijn niet zo groot dat je elk jaar moet upgraden om de nieuwste games te kunnen spelen.
Wel Overigens ben ik van mening dat een zelfbouw pc voor mensen die dagelijks gamen een betere keuze is. Fervente gamers zijn sowieso ook graag bezig met tweaken en willen vaak na een half jaar al bepaalde dingen upgraden, gewoon omdat ze het leuk vinden.
3) Duurzaamheid heeft betrekking op alle materialen, het is gewoon bekend dat Macs erg lang blijven draaien en ook wat steviger zijn.
oooh zo ik dacht qua stroomverbruik XD tja dat moet ook wel als je alleen je ram kan vervangen
4) Niet alleen RAM. Bij een Mac Pro kan je net als bij een PC alles upgraden, bij een Macbook Pro kan je HD, RAM, batterij upgraden/vernieuwen. Bij een imac kan je RAM en HD upgraden, ben niet zeker maar volgens mij kan de grafische kaart ook upgraden al moet je dan mogelijk een ander moederbord plaatsen. Of dat verstandig is weet ik verder niet. Maar het is dus zeker niet zo dat een Mac nooit een upgrade kan hebben.
(ik heb een keer een mac pro gemaakt met dezelfde hardware als mij pc gemaakt en ik kwam veel hoger uit en dan heb je nog niet eens een beeldscherm)
5) De schermen van imac en cinema displays zijn bij mijn weten van dezelfde kwaliteit. Het gaat hier om de hoogste kwaliteit LCD panels. Die zijn voor PC ook duur.