XXL Nutrition

'Sony verliest honderden dollars per verkochte PS3'

Guest

verwijderd
10.000 berichten
Waardering
3
Uitgegeven: 16 november 2006 13:00
Laatst gewijzigd: 16 november 2006 13:45

EL SEGUNDO - De nieuwe spelcomputer Playstation 3 (PS3) wordt ver beneden de kostprijs verkocht. De fabrikant Sony verliest per verkocht apparaat ruim 300 dollar. Dat heeft het onderzoeksbureau iSupply berekend.

De PS3 is onder vuur komen te liggen wegens de hoge prijs. De uitgeklede versie kost in de Verenigde Staten, waar hij vanaf dit weekeinde in de winkels ligt, 499 dollar. De kostprijs is echter ruim 805 dollar, liet iSupply donderdag weten.

Spelletjes

Het is gebruikelijk dat spelcomputerfabrikanten hun apparaten verliesgevend in de markt zetten. Ze behalen juist de winst uit de verkoop van spelletjes. Het verlies dat Sony echter boekt, is volgens iSupply opmerkelijk te noemen.

De hoge kosten hangen volgens de onderzoekers samen met de dure onderdelen die zijn gebruikt. Zo zit er een speler in van 125 dollar die geschikt is voor de nieuwe dvd-standaard blu-ray. Ook de processor is aan de prijzige kant.

Xbox

De grote concurrent van de PS3, de Xbox 360 van Microsoft, is nu winstgevend, aldus iSupply. De Xbox 360 met harde schijf kost in de winkels 399 dollar, maar wordt gemaakt voor 75,70 dollar minder.

Toen Microsoft zijn spelcomputer echter vorig jaar introduceerde, verloor het concern nog 125 dollar per verkocht apparaat. De PS3 kwam afgelopen weekeinde in Japan in de verkoop. Nederland en de rest van Europa volgen volgend jaar maart.

Bron

Damn, ook al in de VS:janken: Wanneer is hij nu in Nederland??

Verder lijkt het me sterk dat ze 300 dollar p/s verlies lijden.

mooi, ik hoop dat sony ten onder gaat:)

omdat ik de ps3 niks vind :) ze gaan de strijd verliezen:)

Dom gelul hier. Dit is bijna altijd het geval bij de release van nieuwe consoles. Winsten halen ze weer terug door verkoop en licentie van games. Was bij de Xbox ook het geval en veel van Nintendo's aparaten die over het algemeen voor hele lage prijzen op de markt worden gegooid.

omdat ik de ps3 niks vind :) ze gaan de strijd verliezen:)

console vs console gelul is toch wel zo infantiel. Geloof mij nou dat het heel goed is voor de gamers in het algemeen als er een aantal verschillende consoles zijn die met elkaar kunnen concurreren in plaats van 1 aparaat in een monopoliesituatie.

zou de gemiddelde klant voor 300 pure winst aan spelletjes en rommel opleveren?

kan toch nooit???

console vs console gelul is toch wel zo infantiel. Geloof mij nou dat het heel goed is voor de gamers in het algemeen als er een aantal verschillende consoles zijn die met elkaar kunnen concurreren in plaats van 1 aparaat in een monopoliesituatie.
Precies! Jij snapt het bro.
mooi, ik hoop dat sony ten onder gaat:)
Bij deze doop ik jouw om tot domste DBB'er van het moment, enjoy!:thumbs:

dankje pk:)

zou de gemiddelde klant voor 300 pure winst aan spelletjes en rommel opleveren?

ja

en daarbij, simpele economie:

hoe meer apparaten je maakt hoe goedkoper het wordt om het te produceren. dus die 800 dollar zal steeds minder worden

Sony zal het uiteindelijk toch winnen voor het marktaandeel, populariteit ligt daar net altijd iets hoger dan bij de concurentie. Bovendien is de PS3 een zeer kwalitatief product (vandaar de hoge kost).

Sony zal het uiteindelijk toch winnen voor het marktaandeel, populariteit ligt daar net altijd iets hoger dan bij de concurentie. Bovendien is de PS3 een zeer kwalitatief product (vandaar de hoge kost).
Zal nu wel meevallen, ze hebben op het laatste moment nog een hoop dingen vervangen voor goedkopere versies.

Heb jij al een ps3 dan? Wacht met dat soort uitspraken eerst een jaar of 2

En welke strijd heb je het over? Kom op man je bent 23 :rolleyes:

Haha inderdaad. PS2 zou ook 1 grote flop worden omdat de spellen moeilijk te programmeren waren . Hoeveel zijn er van verkocht ? juist ja : meer dan 100 miljoen.

Winnen of verliezen... ik denk dat daar niet echt sprake van is. Als beide consoles goed verkopen en er worden flink wat games verkocht blijft het voor zowel nintendo als microsoft interessant om in de business te blijven. Xbox 360 werkt nu goed, spellen worden volop verkocht en xbox live werkt lekker dus in principe is de xbox, in mijn ogen als consument, al een succes.

Het is ook interessanter als beide bedrijven naast elkaar blijven bestaan omdat er zo harder geconcurreerd wordt en dit zal uiteindelijk alleen maar leiden tot lagere prijzen en betere diensten/producten.

Misschien dat er uiteindelijk wel een winnaar uit de bus komt als straks de strijd losbarst tussen blue ray en hd dvd.. maar microsoft kan er ook een blue ray bakkie naast zetten dus we zullen het wel zien.

ja

en daarbij, simpele economie:

hoe meer apparaten je maakt hoe goedkoper het wordt om het te produceren. dus die 800 dollar zal steeds minder worden

dat hangt ervan af op hoeveel exemplaren die 800 berekent is. Als ze hun verkoopsvooruitzichten niet halen ligt hun kost per stuk nog hoger.
Maar dat zal wel niet.

Maar toch 300 euro winst per klant, dan kopen die kinderen allemaal voor 1000 euro aan spelletjes ofzo???

Over een aantal jaren he, en er zullen klanten zijn die veel meer kopen ook. Het jaar dat hun console verkocht wordt maken ze er meer verlies op dan wat anders, maar het is een investering voor de 5-... jaren die er op volgen en die dan wel gaan renderen. Een bedrijf als Sony kan zo'n tijdelijk verlies makkelijk hebben.

Terug
Naar boven