XXL Nutrition

**Spieren verdwijnen bij stoppen bb**?

MickG

Dutch Bodybuilder
Waardering
18
Lengte
1m73
Massa
87kg
Vetpercentage
13%
De vraag staat eigenlijk al in de titel,
In hoeverre verdwijnen je spieren als je stopt met bb/fitness etc. mits je daarnaast wel gewoon goed op je onderhoud blijft eten en hoog in de eiwit etc. zit? :D

Ligt eraan hoe gespierd je bent, het loopt niet zo'n vaart als je inderdaad "gezond" blijft leven. Als je dit niet doet en ook niet beweegt, dan wil je lichaam van deze spieren af omdat het alleen maar energie kost. Het beste kun je op onderhoud eten en trainen.

Als je een couch potato wordt, verlies je inderdaad wat. Jongens bij mij op de BJJ deden hiervoor powerlifting/mooiboy BB en hebben allemaal hun massa behouden. Eten allemaal proper en trainen ongeveer 4x/week.

Zou het bij mij er mentaal niet eens in krijgen om van 3-4x per week ineens een bank hanger te worden...

Uitgesloten dat je moet stoppen met trainen door gezondheidsproblemen, handicap o.i.d zou ik altijd minstens 1-2x per week blijven trainen indien mogelijk op lager intensiteit en goed rond onderhoud blijven eten dan moet het goed blijven.

Wat je niet gebruikt, verdwijnt. Je lichaam verkiest liever vetreserves dan energie-opslorpende spiermassa. Als je je spierenmassa dus wil, behouden zal je dus naast op onderhoud eten ook minstens 1x full body per week moeten doen.

Mocht je je lichaam niet van een trainingsprikkel voorzien, dan heeft het geen reden om extra spiermassa mee te zeulen dus breekt het die af. Bijgevolg verlaagt het onderhoudsniveau van je totale kcals. Als je toch blijft eten op je oude onderhoudsniveau, dan eet je na een poosje te veel voor je lichaam en maak je daardoor extra vetmassa aan.

Het verradelijke is dat je lichaamsgewicht hierdoor langzamer afneemt dan je spiermassa, omdat er vet bijkomt en het hierdoor kan lijken dat je je spiermassa voor een deel aan het behouden bent. (Een beetje hetzelfde dus als een persoon die te hard bulkt en denkt dat ie snel vooruitgaat, terwijl het vooral vetmassa en geen spiermassa is.)

Na een jaar lang trainen en goed op voeding letter was ik heel wat massa aangekomen.
Toen heb ik wegens omstandigheden (luihuid, andere intresses) er niks meer aangedaan, terwijl ik niet slechter ben gaan eten dan dat ik trainde. Het resultaat: je spieren vliegen eraf :( . Nu ben ik sinds 2,5 maanden weer intensief gaan trainen en ik maak nu veel sneller progessie als voorheen (spiergeheugen??)

Na een jaar lang trainen en goed op voeding letter was ik heel wat massa aangekomen.
Toen heb ik wegens omstandigheden (luihuid, andere intresses) er niks meer aangedaan, terwijl ik niet slechter ben gaan eten dan dat ik trainde. Het resultaat: je spieren vliegen eraf :( . Nu ben ik sinds 2,5 maanden weer intensief gaan trainen en ik maak nu veel sneller progessie als voorheen (spiergeheugen??)

ligt aan het spiergeheugen idd ;)

What's BJJ?

Terug
Naar boven