XXL Nutrition

Spierkracht en spierconditie

Broekie101

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
Hey ik heb een vraag mbt spierkracht/ omvang en spierconditie.
Stel je bodyweight is (bv) 75KG
je traint een tijdje zonder gewichten push-ups je kan er 25 (ofzo). Je gaat hierna een aantal maandjes benchen, steeds zwaarder steeds je pr verbreken en je zit vaak rond je 1RM . Na een aantal maandjes heb je als het goed is meer massa gekregen en meer kracht. Kan je dan Minder, of meer dan die 25 keer bodyweight opdrukken? Want heb je je spierconditie nou getraind met zwaar benchen?

Meer ,kracht is toegenomen ( zeg ik zo even snel :) )

25 keer zal wel geen probleem vormen. Je bent zwaarder geworden, dus de pushups zijn moeilijker, maar je bent ook sterker. Het is moeilijk om de evolutie te voorspellen aangezien iedereen anders is (bv. spierverdeling).
Toen ik 17 was en elke dag pushups deed kon ik er 100 in een keer. Dat zou me nu niet meer lukken omdat ik de spieruithouding niet meer heb getraind. 25 pushups is iets dat iedereen die fit is wel kan.

Ik denk minder.. Bankdrukken is toch wel anders dan je eigen lichaam drukken..tenminste dat heb ik gemerkt bij mn zelf. Blijven opdrukken en bankdrukken is het beste

Over het algemeen is de regel waar je in traint daar zul je beter in worden. Train je om zwaar te benchen zal dit je niet helpen voor de meeste andere oefeningen. Push ups is wellicht een ander verhaal omdat de beweging vrijwel hetzelfde blijft.

• Topic Starter Topic Starter
ja juist omdat de beweging hetzelfde blijft ben ik benieuwd wat er gebeurt.

Wet van specificiteit:
Je traint wat je traint niets meer niets minder.
Wil je dus meerdere push-ups maken moet je het aantal pushups proberen te verbeteren. En niet op een andere oefening over gaan.

spierconditie staat niet geheel los van spierkracht, maar het is toch compleet iets anders.

Bv, dankzij intensief te bankdrukken het laatste jaar kan ik nu relatief makkelijk 7 keer opdrukken op 1 hand(dat was vroeger max 2 keer), maar mijn totaal aantal gewone push-ups is er niet op voorruitgegaan tenzij ik er specifiek op train(zoals nu).

Ook iets om niet te vergeten, opdrukken is een bw oefening, hoe zwaarder je weegt, hoe zwaarder het opdrukken zelf.
Als je 25keer kan opdrukken op 75kg, je doet wat massatraining en gaint 10kg, en je kan er terug 25 maar op 85kg kun je zeggen dat je spierconditie verbeterd is.

Terug
Naar boven