XXL Nutrition

Nieuws Starre houding banken maakt 125.000 huizen onverkoopbaar

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
ROTTERDAM - Een nieuw drama op de toch al problematische Nederlandse woningmarkt. Nederlandse banken weigeren sinds een jaar hypotheken te verstrekken op huizen die op de grond van een andere particulier staan.

Wie in een huis woont met deze particuliere erfpacht krijgt het nooit meer verkocht. In totaal gaat het daarbij in Nederland om 125.000 woningen. Het gaat dan bijvoorbeeld om verkochte huizen van woningbouwverenigingen die grote hoeveelheden woningen verkochten, maar de grond in eigendom hielden.

Een huis kan dan niet verkocht worden, en blijft noodgedwongen leeg staan of wordt verhuurd. In Amsterdam nemen makelaars woningen die op particuliere erfpacht staan niet eens meer in de verkoop.
Tienduizenden huishoudens in Nederland zitten daarom voor de rest van hun leven vast in hun huidige woning.

Gedupeerden en Vereniging Eigen Huis zijn al lange tijd in gesprek met de banken, maar die weigeren toe te geven. Dit blijkt uit een reportage van EenVandaag. (EBO)

http://www.ad.nl/ad/nl/1004/Economi...000-woningen-onverkoopbaar-in-Nederland.dhtml

Daar zit je dan in je woning met particuliere erfpacht, zolang de banken niet toegeven zit je vast aan je woning.

Das mooi k*t voor die mensen dan

Wat is de reden dat de banken daar moeilijk om doen?

• Topic Starter Topic Starter
Wat is de reden dat de banken daar moeilijk om doen?

Molensteen om de nek van de koper, erfpacht wordt na verloop van tijd opgevoerd tot behoorlijk hoge bedragen. Dat maakt ten eerste het pand tegen die tijd onverkoopbaar en zadelt verder de koper op met torenhoge lasten. De kredietwaardigheid van een potentiele koper wordt dus nadelig beinvloed door erfpacht.

Afkopen erfpacht kan rendabel zijn maar dat bieden particuliere huizenbezitters meestal niet aan. Gemeenten wel.

toch mooi, he , ons systeem? als de banken en masse failliet gaan mogen wij dat 3x betalen en dit soorrt zaken moet je gewoon slikken want de overheid laat je stikken;

Ja hallo, die bonussen moeten ergens van betaald worden. Niet zo zeuren he.

Het was ook niet heel erg slim om een huis met erfpacht te kopen natuurlijk, maar je kan dit de gemiddelde koper nauwelijks kwalijk nemen. Het zijn vooral de hypotheekverkopers geweest die deze mensen erin geluisd hebben en een mooie provisie hebben opgestreken.

Dit wereldje is door en door verrot. De banken maken dikken winsten, de tussenpersonen strijken dikke provisies op, de makelaars doen er vrolijk aan mee. Het is allemaal onderlinge handjeklap.

Ik moest vorig jaar mijn tussenpersoon, de 'Hypotheekshop' een administratieve handeling laten verrichten waar ze hooguit een middag mee bezig zijn geweest. Kosten: 800 euro. Toen ik het huis kocht destijds wist de makelaar nog wel een goedkope taxateur: 500 euro maar. Na 10 minuten op internet gezocht te hebben vond ik een prima taxateur voor € 225. En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Het was ook niet heel erg slim om een huis met erfpacht te kopen natuurlijk, maar je kan dit de gemiddelde koper nauwelijks kwalijk nemen. Het zijn vooral de hypotheekverkopers geweest die deze mensen erin geluisd hebben en een mooie provisie hebben opgestreken.

Dit wereldje is door en door verrot. De banken maken dikken winsten, de tussenpersonen strijken dikke provisies op, de makelaars doen er vrolijk aan mee. Het is allemaal onderlinge handjeklap.

Ik moest vorig jaar mijn tussenpersoon, de 'Hypotheekshop' een administratieve handeling laten verrichten waar ze hooguit een middag mee bezig zijn geweest. Kosten: 800 euro. Toen ik het huis kocht destijds wist de makelaar nog wel een goedkope taxateur: 500 euro maar. Na 10 minuten op internet gezocht te hebben vond ik een prima taxateur voor € 225. En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

We hebben het hier veelal over homogene producten het is toch logisch dat er prijsverschillen zijn. Het is aan jou de taak om het juiste product of dienst te kiezen. Je vraagt zelf niet van te voren aan je tussenpersoon wat bepaalde diensten kosten. Bovendien geef je zelf al aan zoals bij het voorbeeld van de taxateur hoe het ook kan.

Het handjesklaptijdperk is wel voorbij door de vernieuwde wetgeving in deze branche. Ik vraag mij af wat jij bedoelt met oplichting? De afsluitprovisies op hypotheken zijn niet zo hoog en de meeste particulieren hebben nog steeds een aflossingsvrije hypotheek. Binnenkort stapt de gehele levensverzekeringenbranche , weliswaar verplicht, over op een uurtarief. Provisie over deze verzekeringen in combinatie met hypotheken zijn dus ook verleden tijd.

Laatst bewerkt:
We hebben het hier veelal over homogene producten het is toch logisch dat er prijsverschillen zijn. Het is aan jou de taak om het juiste product of dienst te kiezen. Je vraagt zelf niet van te voren aan je tussenpersoon wat bepaalde diensten kosten. Bovendien geef je zelf al aan zoals bij het voorbeeld van de taxateur hoe het ook kan.

Het handjesklaptijdperk is wel voorbij door de vernieuwde wetgeving in deze branche. Ik vraag mij af wat jij bedoelt met oplichting? De afsluitprovisies op hypotheken zijn niet zo hoog en de meeste particulieren hebben nog steeds een aflossingsvrije hypotheek. Binnenkort stapt de gehele levensverzekeringenbranche , weliswaar verplicht, over op een uurtarief. Provisie over deze verzekeringen in combinatie met hypotheken zijn dus ook verleden tijd.

Jij werkt zeker in de sector. :)

Nee, ik heb niet zo lang geleden een hypotheek afgesloten en mij goed laten informeren.

Terug
Naar boven