MuscleMeat

stomme vraag

Angelus

Gargantuan Beast
Waardering
3.499
Lengte
1m86
Massa
100kg
Vetpercentage
8%
Zoals de titel het al zegt, het is misschien een stomme vraag, maar heb ik het verkeerd voor, of is het toch mogelijk om vet te verbranden en tegelijk spiermassa te bekomen?
Ik lees namelijk overal, je moet boven je onderhoud eten en hard trainen om spiermassa te bekomen, en onder je onderhoud eten en cardio doen om af te vallen.
Maar wat gebeurt er dan als je boven je onderhoud eet + aan krachttraining doet, en na je KT een wheyshake drinkt (zodat je geen spiermassa verliest) en de training direct opvolgt door 20 minuutjes HIIT cardio. Breek je dan theoretisch gezien geen vet af tijdens je HIIT? en bouw je terug spiermassa op doordat je boven je onderhoud eet.
Ben benieuwd wat jullie hiervan te zeggen hebben:)

zolang je meer calorien binnenkrijgt voor je onderhoud+krachttraning+cardio dan dat je nodig hebt zal je spiermassa winnen maar niet in vetpercentage dalen

• Topic Starter Topic Starter
maar tijdens je HIIT moet je lichaam toch aan energie komen om te blijven functioneren. En aangezien je tijdens je KT (bijna) alle koolhydraten hebt opgebruikt, dacht ik dat daarna de vetten voornamelijk werden aangesproken?

maar tijdens je HIIT moet je lichaam toch aan energie komen om te blijven functioneren. En aangezien je tijdens je KT (bijna) alle koolhydraten hebt opgebruikt, dacht ik dat daarna de vetten voornamelijk werden aangesproken?

Je verbrandt vetten op een lage hartslag, ong. 60% tot 70% van je maximale hartslag zou hiervoor het meest gunstig zijn. Alleen als dat natuurlijk de bedoeling is.
Met HIIT verbrandt je uiteindelijk veel meer kcal vanwege de hoge hartslag(zeg 85 tot 95%), maar meer uit koolhydraten e.a. bronnen.
Mocht je glycogeenvoorraad bij HIIT op zijn zal je dus eerder eiwitten verbranden dan vetten.

Je verbrandt vetten op een lage hartslag, ong. 60% tot 70% van je maximale hartslag zou hiervoor het meest gunstig zijn. Alleen als dat natuurlijk de bedoeling is.
Met HIIT verbrandt je uiteindelijk veel meer kcal vanwege de hoge hartslag(zeg 85 tot 95%), maar meer uit koolhydraten e.a. bronnen.
Mocht je glycogeenvoorraad bij HIIT op zijn zal je dus eerder eiwitten verbranden dan vetten.

oke, stel dan dat je cardio doet op 60-70% van je max hartslag nadat je KT hebt gedaan. Dan verbrand je dus vet. En als je boven onderhoud blijft eten maak je spiermassa aan, of hoe werkt dat dan precies:D?
Of hangt het vetverbranden tijdens de cardio misschien af van hoeveel je op een dag eet? want nu weet ik het helemaal niet meer:p

Jerney hoe kom je aan de berekening voor je max hartslag?

Maximale hartslag is toch 220-(je leeftijd) ?

Maar dat geldt niet voor iedereen, want ik heb bijv. in rust al een hartslag van 110 en met 60% (120) weet ik zeker dat ik niks verbrand... ;)

Dus voor mij 175 slagen dan ga ik kapot man. heb toevallig gisteren even gefietst hartslag op 112 30 minuten en 10 liter zweet kwijt, was al trots dat ik het volhield. klopt dit wel?

Aangezien dat ik niet het antwoord vind dat ik zoek, zal ik mijn vraag eens anders formuleren (in 2 delen:p)
1: Waarom verbrand je tijdens de cardio (na KT) wel vet in de cut, en niet in de bulk?
2: Is cardio(hiit) doen na de KT in de bulk nadelig voor spiermassa bij te kweken?

alvast bedankt

oke, stel dan dat je cardio doet op 60-70% van je max hartslag nadat je KT hebt gedaan. Dan verbrand je dus vet. En als je boven onderhoud blijft eten maak je spiermassa aan, of hoe werkt dat dan precies:D?
Of hangt het vetverbranden tijdens de cardio misschien af van hoeveel je op een dag eet? want nu weet ik het helemaal niet meer:p

Sowieso is het vet dat je verbrand ontzettend weinig als je het gaat berekenen( 1 gram vet = 9 kcal).
Ga maar kijken hoelang je een cardioapparaat moet gebruiken om een beetje vet te verbranden, als je op 60 - 70% zit.
Dan denk ik dat het er ook aan ligt, hoeveel je aan kcal boven je onderhoud eet.
Stel nu dat je 400 tot 500 kcal boven je onderhoud zit.
Dat is waarschijnlijk ook wat je met HIIT verbrand, kom je nog steeds op onderhoud.
Natuurlijk verbrand je met kt ook maar wel weer in mindere mate.
Als je gewoon op onderhoud zou eten zal je door het verschil wel droger worden, maar zeer waarschijnlijk geen massa bouwen.
Schijnt wel zo te zijn dat als je net met kt bent begonnen, je wel meer massa kunt bouwen en tegelijkertijd droger worden.

Misschien ben jij wel een gezegende mesomorph, dan kun je bijna alles;)

Dus voor mij 175 slagen dan ga ik kapot man. heb toevallig gisteren even gefietst hartslag op 112 30 minuten en 10 liter zweet kwijt, was al trots dat ik het volhield. klopt dit wel?

Dan zit je echt puur op vetverbranding met 112 slagen.
Maar misschien doe je nog niet zolang cardiotraining of niet intensief?

Dan zit je echt puur op vetverbranding met 112 slagen.
Maar misschien doe je nog niet zolang cardiotraining of niet intensief?
Klopt ik haat het, joggen deed ik wel maar ben er gewoon te zwaar voor ben nu 115 kg krijg er pijn in mijn knieen van. Maar ik ga wel fietsen hoor! dus die 112 slagen is wel goed?

Aangezien dat ik niet het antwoord vind dat ik zoek, zal ik mijn vraag eens anders formuleren (in 2 delen:p)
1: Waarom verbrand je tijdens de cardio (na KT) wel vet in de cut, en niet in de bulk?
2: Is cardio(hiit) doen na de KT in de bulk nadelig voor spiermassa bij te kweken?

alvast bedankt

1: Bij beide verbrand je vet, maar omdat je boven onderhoud eet in de bulk
krijg je alsnog te veel kcal binnen.
2: Denk ik niet omdat wanneer je bulkt, je hoogstwaarschijnlijk genoeg
energie hebt om te verbranden.
Wel zal het altijd beter zijn voor massa om je cardio gescheiden te houden.

1: Bij beide verbrand je vet, maar omdat je boven onderhoud eet in de bulk
krijg je alsnog te veel kcal binnen.
2: Denk ik niet omdat wanneer je bulkt, je hoogstwaarschijnlijk genoeg
energie hebt om te verbranden.
Wel zal het altijd beter zijn voor massa om je cardio gescheiden te houden.

Bedankt:) dit was het soort antwoord dat ik zocht:D
nog een klein vraagje, wat bedoel je precies met mijn cardio gescheiden te houden? bv cardio in de ochtend en kt in de avond ofzoiets?

Klopt ik haat het, joggen deed ik wel maar ben er gewoon te zwaar voor ben nu 115 kg krijg er pijn in mijn knieen van. Maar ik ga wel fietsen hoor! dus die 112 slagen is wel goed?

op onze leeftijd is rond de 115/120 slagen vetverbranding.

Is zeker goed 112 slagen.
Van hieruit kun je langzaam proberen intensiefer cardio te gaan doen.
Ik zou ook zeker niet gaan rennen als je te zwaar bent, levert alleen maar blessures op.
Crosstrainer is ook heel geschikt voor gewrichten.
Je zou kunnen overwegen om interval training te doen, zodat je hartslag fluctueert.
Hierdoor verbrandt je een stuk meer, dan dat je op een constant tempo traint op eenzelfde hartslag.
Om de 1 tot 2 minuten je weerstand veranderen.
Denk aan level 4 - 7 - 5 - 8 - 5 - 8 -6 - 9 - 6 - 9.
Ik bedoel dat je iedere keer het level verhoogt, maar ook weer een stukje terug gaat.

Ik wens je veel succes:)

Terug
Naar boven