MuscleMeat

Striae

Bezoekers in dit topic

metalfreack

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
11 mei 2010
Berichten
1.987
Waardering
46
Lengte
1m80
Massa
71kg
Vetpercentage
7%
Overtlaatst keek ik na de training in de spiegel en zag dat ik striemen begon te krijgen op mijn schouders. Eerst wist ik niet wat te doen en vond het een serieuze baler. Maar toen ik thuis kwam ben ik beginnen op te zoeken. Ik heb overal een beetje informatie gevonden en heb dit uiteindenlijk in 1 topic gegoten maar ben alvast te weten gekomen dat striemen battle scars zijn van de fitness.


Wat is striae?

wat zijn striae: scheuringen van je onderhuid en je opperhuis is transparant waardoor je dat erdoor ziet. Mensen met een vreemd origini waar de huiskleur donkerder is hebben daarom ook minder kans op striae. Ook heeft aanleg hier mee te maken.
Voorbeelden hiervan zijn: het zwangerschapshormoon of mannelijk geslachtshormoon. Ook kunnen ze gemakkelijk ontstaan bij het gebruik van anabole steroïden. Deze stoffen imiteren immers de werking van het mannelijk geslachtshormoon in het lichaam. Daarnaast speelt ook aanleg een rol.
Wanneer je ze voor het eerst hebt zijn ze rood, na verloop van tijd verkleuren ze en worden ze witter(littekenweefsel)


Hoe ontstaat striae?

Striae ontstaat doorgaans door het snel aankomen in gewicht, of het snel verliezen van gewicht. Dit kan zowel spieren als vet betekenen. In het geval van bodybuilding ontstaat striae vaak doordat de bodybuilder te snel aankomt in massa. De huid kan de groei dan niet meer bijbenen en zal als gevolg hiervan (onderhuids) scheuren.

Daarnaast kunnen er ook andere factoren zoals een verhoogde cortisol spiegel (stresshormoon) een rol spelen in het ontstaan van striae. Cortisol zorgt ervoor dat de eiwitsynthese in het lichaam verlaagd wordt, en de huid dus minder rekbaar wordt.

Ook kunnen de striemen ontstaan door bepaalde oefeningen die bodybuilders uitvoeren. Bij een oefening als bijvoorbeeld 'flyes' is het mogelijk dat personen met een minder rekbare huid striae krijgen doordat hun huid de spanning niet aan kan.


Op welke plaatsen ontstaat striae?

Striae ontstaat bij de meeste bodybuilders op hun boven lichaam onder hun oksels en op hun borst bij de aanhechting tussen schouder en borst. Op het onderlichaam ontstaat het vaak op de bovenbenen.


Hoe kan ik van mijn striae afkomen?

Doorgaans is het onmogelijk om (volledig) van striae af te komen. Toch is het mogelijk om het vrijwel onzichtbaar te maken.

Middeltjes zullen niet werken voor striae omdat, zoals eerder aangegeven,striae onderhuidse scheuren zijn. Middeltjes als babyolie, vasaline, bodylotion hebben absoluut geen effect. Dit doordat deze substanties niet door kunnen dringen tot de onderste huidlaag (waar de striae zich bevindt). Verspil dus niet je geld aan deze producten!

Er is echter toch een product waar resultaat mee geboekt kan worden. Dit product heet emu olie, en wordt gemaakt van de gelijknamige australische vogel. Emu olie wordt ook gebruikt bij het behandelen van brandwonden patienten omdat het zorgt voor een wonderbaarlijk snelle genezing van wonden. Dit komt doordat emu olie de eiwit synthese versnelt.

Emu olie dringt door tot de diepste lagen van de huid, en voert hier zijn genezende werking uit. Als je het gebruikt voor striae zul je binnen een week de rood/paarse kleur zien verdwijnen. De scheuren zelf worden ook minder. De grote scheuren (bv: 1cm breed 8cm lang) zullen ongeveerd 40% minder worden. De kleine kunnen echter bijna geheel verdwijnen.
Gebruik:
Insmeren op de striae (gevoelige) plekken. 's morgens na het douchen, en 's avonds voor het slapen.
Emu olie is hypoallergeen, dus je hoeft niet bang te zijn dat je er allergisch voor bent.
Maar enige troost, in het begin zal de striae rood of paars zijn maar na verloop van tijd zullen ze verkleuren en minder opvallen. Nu kan je wel zorgen dat dit proces sneller gaat door de huis goed te verzorgen(zie meer bij voorkomen).


Hoe kan ik striae voorkomen?

Je kunt striae voorkomen door op de eerste plaats gezond te eten. Bij de opbouw van nieuwe huidcellen zijn net als bij de opbouw van spieren voedingsstoffen nodig. Het is dus belangrijk dat je al je dagelijkse goeie vetten, vitamines en mineralen alswel eiwitten en koolhydraten binnenkrijgt.

Sommige personen die erg gevoelig zijn voor striae doen er ook goed aan om extra vitamine E en zink te slikken.

Vitamine E zorgt voor een gezonde huid en werkt ook tegen bijvoorbeeld acne.

Zink zorgt voor een verbeterde eiwitsynthese in de huid, en zorgt voor de aanmaak van collageen. Hierdoor is de huid rekbaarder en beter beschermd tegen het ontstaan van striae. Het is wel belangrijk om zink pillen zonder calcium te kopen. Calcium verminderd namelijk de opname van zink.

Daarnaast kun je preventief smeren met soorten olie(babyolie,doucheolie,…) op striae gevoelige plaatsen. Dit zal zorgen dat de huis vochtiger wordt en vochtig blijft dit is de bedoeling want wanneer je huid droog is zal deze ook minder rekken.


Kan ik iets aan mijn voeding doen?
Via je voeding kan je ook altijd je huid extra verzorgen want daar draait het eigenlijk allemaal om.
De supplementen dat je kan nemen zijn: Zink, tretinoine, vitamine E, vitamine A, vitamine C, ijzer, omega 3, selenium(als dit bestaat in supplement),…
Verder kan je ook uit je voeding heel wat halen zoals:

1.Water. Zorgt voor een mooie, gezonde huid en alle afvalstoffen worden er uit gespoeld.
2. Groene thee. Wanneer je geen water drinkt, omdat je het niet lekker vindt is dit een goed alternatief. Het heeft veel verschillende voordelen voor je gezondheid en je huid. Je kunt het warm of koud drinken. Drink het zonder suiker of melk dan is het voordeel voor je huid op zijn best.
3. Meloen – Cantaloupe. Deze vrucht vermindert antioxidanten in je lichaam waardoor vrije radicalen verminderen. De huid problemen worden minder en je krijgt een gezondere huid.
4. Tomaten. Dit is ook voedsel dat rijk is aan antioxidanten en geeft dezelfde voordelen voor je huid als cantaloupe doet.
5. Bessen. Aardbeien, blauwe bessen en zwarte bessen zijn allemaal vruchten die ook rijk zijn aan anti-oxidanten. Eet ze uit het vuistje, bij de muesli of in andere gerechten.
6. Pruimen. Deze zitten ook vol antiondidanten en daardoor goed voor je huid.
7. Zoete aardappels. Dit is een goed alternatief voor de cantaloupe en tomaat die je kunt proberen. Ook hier zitten antioxidanten in waardoor de vrije radicalen minderen in je lichaam.
8. Broccoli. Deze groente heeft verschillende gezondheid voordelen, dat is ook de reden dat je vaak hoort ‘eet broccoli’. Het bevat veel Vitamine A, een vitamine die zorgt voor het verbeteren en vernieuwen van je cellen. Dit betekent dat wanneer je broccoli eet je huid zich sneller vernieuwd en er fris uitziet.
9. Spinazie. Dit maakt je niet alleen zo sterk als Popeye, het is ook rijk aan Vitamine A en daardoor goed voor je huid.
10. Wortels. Dit is een goed alternatief wanneer je niet van groene groente houdt en toch Vitamine A naar binnen wilt krijgen.
11. Magere zuivelproducten. Zuivelproducten zijn ook een goede bron om Vitamine A binnen te krijgen en daardoor goed voor je huid. Blijf wel van de volle producten af, het vet doet je huid geen goed.
12. Omega 3. Omega 3 is een goede vet die we naar binnen willen krijgen. Een van de dingen die Omega 3 doet is het tegengaan van ontstekingen. Hierdoor is het goed voor de huid en de gezondheid. Je vindt dit in verschillende vis gerechten waar tonijn, zalm, sardine en schelpdieren in zijn verwerkt.
13. Lijnzaad. Een alternatief voor Omega 3 is lijnzaad. Dit is makkelijk toe te voegen bij verschillende gerechten. Er is ook lijnzaadolie waar mee gekookt kan worden.
14. Walnoten. Een alternatief op visgerechten of lijnzaad.
15. Grapefruit. Er rijk aan vitamine C. Vitamine C is verminderd rimpels en stelt ze uit.
16. Sinasappelen. Net als de grapefruit, goed voor de huid omdat het vol zit met Vitamine C.
17. Spruiten. De meeste mensen denken dat citrus vruchten gegeten moeten worden om Vitamine C binnen te krijgen, maar er zijn een paar groenten die dit ook in zich hebben. Spruiten zijn er zo een, erwten zijn een andere optie.
18. Volkoren. Een ander ingrediënt dat in sommige voedsel voorkomt wat goed voor je huid is, is selenium. Dit zit in brood, volkoren granen en gebak. Dit verbeterd te huid op cel niveau en houd je huid jong en soepel.
19. Mager rood vlees. Onvoldoend ijzer kan er voor zorgen dat de huid slecht eruit ziet. Het uit zich in een lichte huid of donkere kringen onder de ogen. Rood vlees is een geweldige bron voor ijzer, kijk uit dat het niet vet rood vlees is, neem magere.
20. Eieren. Voor mensen die niet veel rood vlees willen eten zijn eieren een goed alternatief om ijzer binnen te krijgen.
Een maatje van me groeit 2 x zo snel dan mij, maar heeft nergens last van. Hoe kan dat?

Hoe gevoelig je bent voor striae verschilt per persoon. De een kan 2 kg per maand aankomen en nergens last van hebben, en de ander kan bij 5 kg per jaar al open scheuren. Er zijn zelfs ecto's op het forum van bodybuilding.com te vinden met striae op zeer ongebruikelijke plaatsen. Zoals hun onderarmen.


Ik begin erg last te krijgen van striae, kan ik nu niet beter even stoppen met trainen?

Over het algemeen is het zo dat wanneer je begint met trainen, en je dus snel veel aankomt, last kunt krijgen van striae. Meestal is dit slechts een periode waar je even doorheen moet. Als je langer dan een jaar traint, zul je niet zo snel meer aankomen en zal het probleem vaak opgelost zijn.

Als je stopt met trainen, en later weer begint, zul je er waarschijnlijk toch weer last van krijgen. Bij sommige is het nou eenmaal: groeien = meer striae.


Gebaseerd op: FAQ: Striae / Huidstriemen
 
Emu olie is heel duur, ik heb dit vervangen door macadamia olie en dan gemengd met sheabutter.

En gebruik een dermaroller, begon met 2mm nu een 3mm.
Je zal sowieso je moeten verdiepen in peelings of zo'n roller, want diepe littekens smeer je niet weg, ook niet met emu olie. :D
 
Goed topic!
 
Misschien even een sticky ofzo van laten maken?
zodat er niet steeds van die help ik heb striae topics komen?
 
Misschien even een sticky ofzo van laten maken?
zodat er niet steeds van die help ik heb striae topics komen?

Dan wel 1 met juiste informatie en die is niet makkelijk te vinden.
 
Mijn moeder werkt in de gezondheidszorg, en heeft een nieuw middel tegen zwangerschaps strepen, siliconen behandeling ofzo.

Tijdens de voorlichting ervan heeft ze een pakket voor mij geregeld om te testen of het ook op groeistrepen werkt.

Wanneer het pakket binnen is zal ik indien er intresse is mijn bevindingen posten. en kijken of mijn huge groeistreep van voorkantschouder/oksel/bicep er van weggaat. (:

De vrouw die de voorlichting gaf wist ook niet of het zou werken. Ben de eerste voor zover bekend is :rolleyes:
 
Mijn moeder werkt in de gezondheidszorg, en heeft een nieuw middel tegen zwangerschaps strepen, siliconen behandeling ofzo.

Tijdens de voorlichting ervan heeft ze een pakket voor mij geregeld om te testen of het ook op groeistrepen werkt.

Wanneer het pakket binnen is zal ik indien er intresse is mijn bevindingen posten. en kijken of mijn huge groeistreep van voorkantschouder/oksel/bicep er van weggaat. (:

De vrouw die de voorlichting gaf wist ook niet of het zou werken. Ben de eerste voor zover bekend is :rolleyes:

Ben wel benieuwd man. Bij mij zitten mijn hele dijbenen er vol mee waardoor ik zomers altijd van die schuurplekken krijg :S
 
Ben zelf ook heel benieuwd!
 
Dan wel 1 met juiste informatie en die is niet makkelijk te vinden.

Heb je hier dan veel fouten ingevonden? Ik heb alles wel ergens gevonden en heb geprobeerd de bronnen wat te controleren maar als er fouten in staan mag je me gerust op de hoogte brengen en dan zal ik het dubbel controleren en ook aanpassen;) en het kan mischien nog veel beter kwa info maar het is mischien weer een basis voor de volgende persoon die een document over striae wilt maken:rolleyes:
 
ik heb hier zelf ook aardig last van, smeer al langere tijd bio olie enzo maar helpt maar heel licht. vind het wel jammer maar heb me er uiteindelijk bij neergelegd. no pain no gain :D liever wat striemen dan een ecto lichaam!
 
Battlescars (:
 
Heb je hier dan veel fouten ingevonden? Ik heb alles wel ergens gevonden en heb geprobeerd de bronnen wat te controleren maar als er fouten in staan mag je me gerust op de hoogte brengen en dan zal ik het dubbel controleren en ook aanpassen;) en het kan mischien nog veel beter kwa info maar het is mischien weer een basis voor de volgende persoon die een document over striae wilt maken:rolleyes:

Zeer incompleet qua behandelingsmethodes die een (kleine) bijdrage kunnen leveren.
En dat er nog geen 1 perfecte behandelmethode is gevonden betekent niet dat striae niet te genezen is.
Dat striae vermindert kan worden betekent dat er celvernieuwing plaats vind en dat zou oneindig moeten zijn en zich niet beperken tot een deel van de cellen.

Dan zou genezing dus mogelijk moeten zijn.
Zelf ook mooie resultaten geboekt met bepaalde routines, maar het gaat langzaam.
 
ik heb hier zelf ook aardig last van, smeer al langere tijd bio olie enzo maar helpt maar heel licht. vind het wel jammer maar heb me er uiteindelijk bij neergelegd. no pain no gain :D liever wat striemen dan een ecto lichaam!
idd. na een tijdje worden ze wit en zie je het minder+ zonnebank nog minder
 
Mijn moeder werkt in de gezondheidszorg, en heeft een nieuw middel tegen zwangerschaps strepen, siliconen behandeling ofzo.

Tijdens de voorlichting ervan heeft ze een pakket voor mij geregeld om te testen of het ook op groeistrepen werkt.

Wanneer het pakket binnen is zal ik indien er intresse is mijn bevindingen posten. en kijken of mijn huge groeistreep van voorkantschouder/oksel/bicep er van weggaat. (:

De vrouw die de voorlichting gaf wist ook niet of het zou werken. Ben de eerste voor zover bekend is :rolleyes:

Zwangerschaps strepen zijn groei strepen. Wat maakt het nou uit of je buik of je schouder groeit?
 
Als het idd werkt ja. M'n vrouw heeft al die middeltjes geprobeerd maar niet werkt echt zoals er op de verpakking belooft wordt.
 
Hmm, nja het was een totaal nieuw product, nog nergens verkrijgbaar in ziekenhuizen/apotheken dus (:

Krijg het deze week of volgende week :)
 
Hmm, nja het was een totaal nieuw product, nog nergens verkrijgbaar in ziekenhuizen/apotheken dus (:

Krijg het deze week of volgende week :)

Ok Nice, post je bevindingen maar hier dan :p
 
yup, logje zou handig zijn.
 
Zal ik doen! show ik meteen mn battlescar met pics.
 
Back
Naar boven