AndroidHealthClinic

Stronglifts met aaneengelosten dagen?

Raid3r

Novice
Waardering
0
Lengte
1m92
Massa
83kg
Vetpercentage
12%
hey,

Ik wil binnenkort weer beginnen met trainen. Om weer snel op kracht te komen wil ik stronglifts gaan doen, heb hier veel goede dingen over gehoord.
Maar trainen gaat eigenlijk alleen lukken op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag. Een constructie waarbij ik dus telkens een dag rust heb gaat niet lukken en dat is wel een vereiste voor stronglifts.

Wat adviseren jullie als oplossing:
- Gewoon toch stronglifts gebruiken zonder rustdagen?
- De oefeningen anders indelen, zo ja hoe?
- Een heel ander schema, zo ja welk? (Wel iets met het zelfde principe, veel compounds)
- anders?

Ik wil wel graag drie keer in de week trainen. Het liefst dus met een schema waarbij ik ook ABxABxx zou kunnen doen als ik een rustige periode heb of AxxBxxx bij een drukkere week.

Bedankt!:D

Stickyinfo:
-Ik train 1,5 jaar. Maar ben een paar maanden gestopt. Kan de oefeningen technisch goed uitvoeren maar qua kracht ben ik weer een beginner.
-Me doel is sterker en groter worden.
-prioriteiten liggen bij het boven lichaam. (Van nature al geen kippenpootjes)

De versie van stronglifts die ik in gedachte had:
A: Squat , Bench , Rows
B: Deadlift , Chin/pullups , military press

Je gaat je snel overtrainen op deze manier ben ik bang. Zou dan eerder 3 dagen UB/LB doen, dan kan je nog een dag rust pakken.

UB/LB zou ik dan inderdaad eerder doen, aangezien de Stronglift niet voor niets met rustdag aangeschreven wordt.

Probeer het gewoon uit. Overtrainen obv die drie oefeningen per training is onzin, het enige wat je in de gaten moet houden is je herstelvermogen en desnoods een deload inlassen als je je constant vermoeid voelt. Ik doe zelf elke dag fullbody en deload één week per drie weken. Is prima vol te houden zolang je je af en toe een beetje afremt.

Probeer het uit. Het enige kortetermijn probleem wat ik aan zie komen is het herstel van je onderrug. DL en SQ twee dagen na elkaar heeft een zware werking op je onderrug, waardoor ook je BOR/MP zal lijden. Misschien is het daarom verstandiger om front squat/deadlift/rust/squat/romanian deadlift te doen. Ik herhaal: probeer het uit en evalueer.

• Topic Starter Topic Starter
UB/LB zou ik dan inderdaad eerder doen, aangezien de Stronglift niet voor niets met rustdag aangeschreven wordt.

Je gaat je snel overtrainen op deze manier ben ik bang. Zou dan eerder 3 dagen UB/LB doen, dan kan je nog een dag rust pakken.
Wat is dat voor schema? Waar kan ik het vinden?

Probeer het gewoon uit. Overtrainen obv die drie oefeningen per training is onzin, het enige wat je in de gaten moet houden is je herstelvermogen en desnoods een deload inlassen als je je constant vermoeid voelt. Ik doe zelf elke dag fullbody en deload één week per drie weken. Is prima vol te houden zolang je je af en toe een beetje afremt.

Probeer het uit. Het enige kortetermijn probleem wat ik aan zie komen is het herstel van je onderrug. DL en SQ twee dagen na elkaar heeft een zware werking op je onderrug, waardoor ook je BOR/MP zal lijden. Misschien is het daarom verstandiger om front squat/deadlift/rust/squat/romanian deadlift te doen. Ik herhaal: probeer het uit en evalueer.
Maar hebben je spieren die dag herstel niet nodig?

Hangt af van je balans tussen volume/frequentie. Doe je één oefening per spiergroep, heeft ie een kortere hersteltijd nodig dan wanneer je twee oefeningen per spiergroep doet. Hoger volume = lagere frequentie en vice versa.

U heeft zojuist een fan gewonnen:p

1. Upperbody
2. Lowerbody
3. Rust
HERHAAL

Onderrug hoort bij lowerbody, de rest kan je denk ik zelf wel bedenken.

Bedankt!
Had het ook gevonden. Lijkt me wel een heel onprettige manier van trainen. Omdat je in je bovenlichaam toch meer aandacht stopt, omdat hier veel meer spiergroepen zitten. (of klopt het niet dat je een heel lang en heel kort schema overhoud)

Is een push/pull schema misschien een goed plan, Of is dit voor een beginner gericht op kracht niet ideaal?

En gewoon een 2-way split is dit aan te raden?

Je gaat niet voor elke spiergroep 4 oefeningen doen, omdat je de spiergroep elke 3 dagen traint ;)

Daarnaast, voor LB kan ik genoeg bedenken om een uurtje zoet te zijn...

Ik bedoel meer dat je eerder te weinig oefeningen voor de spiergroepen in je bovenlichaam zou doen. Een uurtje zoet zijn met benen is het probleem niet haha.

Terug
Naar boven