XXL Nutrition

Nieuws Superbacterie maakt al één dodelijk slachtoffer in ons land

MeDieViL

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
560
Lengte
Massa
40kg
Vetpercentage
media_xl_3830191.jpg

De nieuwe "superbacterie" die resistent blijkt te zijn tegen zo goed als alle antibiotica, is dit jaar wel degelijk al op Belgisch grondgebied vastgesteld. Een Brusselaar van Pakistaanse origine overleed er in juni aan. Dat heeft dokter Denis Piérard, microbioloog aan het UZ van Brussel, meegedeeld.

De nieuwe bacterie maakt een enzym aan dat NDM-1 heet en haar oorsprong vindt op het Indiase subcontinent. Alleen "colistine", ontwikkeld in de jaren 50 maar extreem giftig voor de patiënten, kan de bacterie overwinnen.

In juni werd in het UZ van Brussel één geval van besmetting met de "superbacterie" vastgesteld. "Het ging om een diabetespatiënt uit Brussel. Op reis in Pakistan, zijn land van oorsprong, had hij een verkeersongeval gehad", vertelt dokter Piérard. De man werd in het ziekenhuis opgenomen met een grote wonde aan het been, en vervolgens naar België gerepatrieerd. Hier ontdekte het medisch korps een "verschrikkelijk resistente bacterie". Ondanks het toedienen van "colistine" overleed de man.

Alleen oplopen in India of Pakistan
In België wordt er niet gepraat over problemen voor de openbare gezondheid, maar Piérard geeft wel toe dat "behalve colistine wij heel beperkt zijn in de therapeutische behandeling". De bacterie kan urine-, buik- en longinfecties veroorzaken, evenals open wondes. Volgens de microbioloog kan men het NDM-1-enzym voorlopig wel alleen oplopen in ziekenhuizen in India of Pakistan.

In de media was er eerder vandaag sprake van twee gevallen van de nieuwe "superbacterie" in België in 2010. (belga/ka)
http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezond...al-een-dodelijk-slachtoffer-in-ons-land.dhtml

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoop dat het Joranr zijn vader was... Hij ziet er zelf wel uit als een vuile Pakistaan.

Grenzen dicht voor reizigers/immigranten uit Pakistan, België en India??

Of is dit racistisch? :windup:

......De nieuwe "superbacterie" die resistent blijkt te zijn tegen zo goed als alle antibiotica, is dit jaar wel degelijk al op Belgisch grondgebied vastgesteld.......

Toen ik dit las moest ik gelijk aan joranr denken.:scratch:

Anyway, zal wel weer bangmakerij zijn net zoals ebola destijds.

Edit: Hm, switch dus ook.

OMG ik ga in mijn kelder schuilen totdat ik 85 kg weeg en te zwaar ben voor het virus.
tot dan ben ik weg uit de allerlei sectie en zal ik met mijn ipod logs posten van mijn kelder workouts.

doei

Doei Johanr.

same (bull)shit, different year

nee hoor als het goed is alleen voor de sectie allerlei :D dus ik kan nog wel in mn log posten

heyyow attention wh*re, ik had het niet over jou. Je staat niet altijd in de spotlight hoor;) ik had het over deze bacterie (en refereerde naar de mexicaanse griep)

heyyow attention wh*re, ik had het niet over jou. Je staat niet altijd in de spotlight hoor;) ik had het over deze bacterie (en refereerde naar de mexicaanse griep)
:shame:

jongeuh doe dan alsof je deed alsof je het over mij had dan weet niet iedereen gelijk dat ik een attention wh*re ben

Wat een misleidende titel!

Dacht dat het over Nederland zou gaan :mad:! Beter roeit dit virus heel belgie uit! (en joranr, maar das logisch)

Laatst bewerkt:
het einde is nabij, dus lekker feestu nu

Terug
Naar boven