Fitness Seller

Te zwaar trainen?

vinnycognitti

Novice
Waardering
0
Lengte
1m95
Massa
87kg
Beste allen,

ik vraag me af of ik niet te zwaar train. Mijn trainingsschema ziet er min of meer als volgt uit:

maandag biceps en triceps
dinsdag schouders en borst
woensdag buik- en rugspieren
donderdag biceps en triceps
vrijdag schouders en borst
zaterdag buik- en rugspieren
zondag: rust

Ik train nu al twee maanden aan dit tempo en het gaat me goed af, op een kleine blessure na: ik heb namelijk last van mijn elleboog als ik mijn triceps train. Heb hier al wat rondgekeken op de fora en zo te zien moet ik het even rustig aandoen voor triceps en borstspieren.

Train ik te zwaar?

Mvg,

Vinny

teveel

ik zou ub/lb gaan doen 4 trainingen per week.

Sowieso rare verdeling. De ene dag biceps en triceps, de andere dag schouder en borst. Die tweede dag is wel even een stukje zwaarder dan de eerste.
Ik weet niet of ik voor ub lb zou gaan. Zelf vind ik dat niet zo fijn. 4 daagse split ofzo zou ik doen. met benen

Squatten jonge.

op dag 1 train je armen
volgende dag je borst + schouders, dus die training zal niet uitstekend verlopen

dan train je op dag 3 de rugspieren
en op dag 4 terug de armen waardoor je bicepstraining niet optimaal is

verder belast jij je armen 4x per week
4x triceps (2x triceps + 2x borst/schouders)
4x biceps (2x biceps + 2x rug)

maandag biceps en rug
dinsdag schouders en borst ,triceps
woensdag buik- en been
donderdag biceps en rug
vrijdag schouders en borst, triceps
zaterdag buik- en been

Dit is beter

• Topic Starter Topic Starter
maandag biceps en rug
dinsdag schouders en borst ,triceps
woensdag buik- en been
donderdag biceps en rug
vrijdag schouders en borst, triceps
zaterdag buik- en been

Dit is beter

Ok, ik zal het op deze manier eens proberen. Bedankt voor de reacties en ik hou jullie op de hoogte.

Na nog wat rondgekeken te hebben tussen de trainingsschemas op het forum, is mijn oog uiteindelijk op een vierdaagse split gevallen. Dit lijkt me beter als het vorige schema, zeker omdat ik toch wel wat vrees mijn lichaam te overbelasten. Het volgende schema denk ik te volgen:

dag 1: borst en triceps
dag 2: rug en biceps
dag 3: rust
dag 4: schouders en buik
dag 5: benen
dag 6: rust.

Nog twee vraagjes die ik hier bij heb:

- Als je in de bulkfase zit moet je toch extra hard trainen om groter en breder te worden... is dit schema niet te laks? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de bicepsspier: zou deze niet op zijn minst tweemaal getraind kunnen worden? Of slaag ik de bal nu helemaal mis?

- Hetzelfde had ik gelezen over buisspieren: om deze te verkrijgen volstaat het niet om slechts één keer per 6 dagen te trainen, waar of niet?

Alvast bedankt!

Ik vind niet dat je kunt zeggen dat dit teveel is zonder aantal sets, reps en belasting. Als hij maar 1 setje op 80% doet bij elke spiergroep is dit absoluut niet teveel.
Daarentegen is een 3daysplit met 5 oefeningen per spiergroep 4x8 alles tot failure hoe dan ook teveel.
Maar UB/LB 4x per week, 3daysplit (alles 1x per week) of 3x FB is vaak meer dan genoeg.

Ziet er iig beter uit.

Je moet opletten met niet te overtrainen, je spieren bouwen op wanneer ze in rust zijn. Om een spiergroep te laten Volledig te laten herstellen na een zware intensieve training kan je toch wel 5 dage rekenen. Deze tijd hangt natuurlijk ook van de spiergroep af.
Kies hoeveel dagen je wilt fitnessen en bepaal door dat je schema

Je moet opletten met niet te overtrainen, je spieren bouwen op wanneer ze in rust zijn. Om een spiergroep te laten Volledig te laten herstellen na een zware intensieve training kan je toch wel 5 dage rekenen. Deze tijd hangt natuurlijk ook van de spiergroep af.
Kies hoeveel dagen je wilt fitnessen en bepaal door dat je schema
Overtrainen duurt maanden, zoniet jaren. Overtraining vs overreaching.

Overtrainen duurt maanden, zoniet jaren. Overtraining vs overreaching.

Juist, maar als je net begint en je gaat 6 keer naar de fitness heb je dan mss in jou termen niet "overtraining" maar het is algemeen gewete dat rust belangrijk is om dit tegen te gaan

Ok ben nu met vierdaagse split bezig en het bevalt me erg.

Nog een vraagje:

daar ik ook begonnen ben met squatten (wat doet mijn kont zeer joh! :) en deadliften, vroeg ik me af: op welke dag doe ik de deadlift? Want het is een oefening voor benen maar ook voor onderrug, niet? Ik had gedacht om die te doen gewoon als ik benen doe, omdat deze dag ver weg zit van de dag wanneer ik rug doe, dus dan kan mijn onderrug recupereren voor dat ik begin met bovenrug.

Goed of niet?

Alvast bedankt!

Ok ben nu met vierdaagse split bezig en het bevalt me erg.

Nog een vraagje:

daar ik ook begonnen ben met squatten (wat doet mijn kont zeer joh! :) en deadliften, vroeg ik me af: op welke dag doe ik de deadlift? Want het is een oefening voor benen maar ook voor onderrug, niet? Ik had gedacht om die te doen gewoon als ik benen doe, omdat deze dag ver weg zit van de dag wanneer ik rug doe, dus dan kan mijn onderrug recupereren voor dat ik begin met bovenrug.

Goed of niet?

Alvast bedankt!

Squat op Squat dag, Deadlift op Deadlift dag.

Deadlift is een aparte beweging en pakt beide aan, maar ik zou hem op de dag nemen waar je hamstrings traint :D

Terug
Naar boven