AndroidHealthClinic

Teveel aan vitamine E?

Xtince

Novice
Waardering
0
Hallo,

Ik slik dagelijks 1x multivitamine en 2x omega 3. Ze zijn allebei van XXL Nutrition.

Maar nu heb ik gelezen dat teveel aan vitamine E niet echt goed voor je is. En in de pillen die ik slik heb je respectievelijk 300% en 113% vitamine E in. Is dit niet schadelijk op lange termijn?

Alvast bedankt.

In theorie zal een teveel aan vitamine E een stapeling in verschillende weefsels veroorzaken en hierdoor kan het de processen in die weefsels nadelig beïnvloeden. In de praktijk zijn er tot nu toe echter geen nadelige effecten bekend.

Een teveel aan vitaminen kan idd even schadelijk zijn als een tekort.
Voor vitamine E ligt de Tollerable Upper Intake Limit (UL) op 1 g per dag.

In men excel sheet (zie handtekening) vind je de UL's van alle vitaminen en mineralen.

Ik zit op 208 milligram aan vitamine E supplementen per dag. De vitamine E in de visoliecapsules die ik slik, dat zijn er twee, niet meegerekend. Dat is meer dan het twintigvoudige van wat het voedingscentrum adviseert en 5x zoveel als Xtince slikt. Daarnaast eet ik veel vitamine E houdende producten als plantaardige oliën, broccoli, spinazie, noten, volkorenproducten en eieren. Volgens de Gezondheidsraad overschrijdt ik de maximale veilige dosis, die hij gesteld heeft op 300 milligram per dag. The National Academy of Sciences houdt de maximale dagelijkse dosis op 1 gram per dag.

Uit onderzoeken is gebleken dat vitamine E bij doses hoger dan 3.000 IU toxisch is. Dat is meer dan 2 gram per dag. Zo'n 50x de dagelijkse dosis van Xtince. Ik zou me absoluut geen zorgen maken. Sterker nog: ik zou de vitamine E opvoeren en er extra vitamine C bij nemen.

• Topic Starter Topic Starter
OK mannen bedankt voor jullie reacties. Ik kan gewoon doorgaan met zowel multi als omega 3 ;).

Terug
Naar boven