MuscleMeat

To bulk or not to bulk.

FREAKJAM

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
2.472
Lengte
1m78
Massa
71kg
Vetpercentage
10%
Ik ben op dit moment bezig met mijn eerste bulk, maar ik heb een klein beetje mijn twijfels of dit wel de juiste aanpak is. Eerst even wat background info: Ik ben in juni 2015 begonnen met een flinke cut en krachttraining wat mij het volgende heeft opgeleverd:

stats:
leeftijd: 32 jaar
lengte: 178cm
gewicht 91kg -> 74kg
buikomtrek 101cm -> 81cm
vetpercentage (grove schatting, heb geen huidplooimeter) 30% -> 17%

eindresultaat cut: (links op de foto woog ik 88kg, rechts ongeveer 74.5kg)

w4hOjBj.jpg

macro's bulk:
rustdag: ~2750kcal (KVE ~350/~65/~180)
trainingsdag: ~3000kcal (KVE ~400/~75/~220)

Ik ben nu (media januari 2016) begonnen met mijn eerste bulk en ik ben in 2 maanden tijd 2.5kg aangekomen (ik weeg nu 76.5kg). Mijn buikomtrek is inmiddels 84cm (toename 3cm). Ik ben bang wanneer ik deze bulk nog een paar maanden ga doorzetten (bijv 4 maanden) dat ik ga eindigen op een gewicht van rond de 82kg met een buikomtrek van 90cm wat voor mijn gevoel te veel is. Doorcutten was destijds geen optie, omdat ik amper spiermassa had en ik had er eigenlijk ook wel genoeg van na 7 maanden.

Qua kracht is er nog erg veel ruimte om te groeien: Ik benchpress bijvoorbeeld "slechts" 4x6x55kg. Ik sport 4x per week, 2xub/lb.

Mijn uiteindelijke doel?
  • spiermassa aanzetten
  • sterker worden
  • vetpercentage weer omlaag (aangezien die nu weer op ~18% zit, wat wederom een schatting is).
Lang verhaal kort:
Moet ik mijn aanpak wijzigen of moet ik niet zeuren en gewoon even lekker door bulken?

Tips zijn meer dan welkom.

Laatst bewerkt:
Als je te snel aankomt, verlaag je kcal met 100. Misschien cardio toevoegen?

Mooie progressie trouwens!

• Topic Starter Topic Starter
Als je te snel aankomt, verlaag je kcal met 100. Misschien cardio toevoegen?
Het is niet dat ik te snel aankom, ik denk dat ~1,25kg per maand wel decent is voor een eerste bulk. Misschien eerder de vraag of het verstandig is flink door te bulken omdat ik ben gaan bulken op een nog steeds redelijk hoog vetpercentage. Van de andere kant kan een eerst bulk juist goed voor je zijn omdat je daar wellicht het meeste spiermassa wint, maar ik zit ook niet te wachten op teveel vet gains en een te grote buikomtrek.

Thanks voor je compliment :)

Het is niet dat ik te snel aankom, ik denk dat ~1,25kg per maand wel decent is voor een eerste bulk. Misschien eerder de vraag of het verstandig is flink door te bulken omdat ik ben gaan bulken op een nog steeds redelijk hoog vetpercentage. Van de andere kant kan een eerst bulk juist goed voor je zijn omdat je daar wellicht het meeste spiermassa wint, maar ik zit ook niet te wachten op teveel vet gains en een te grote buikomtrek.

Thanks voor je compliment :)
In dat geval is het iets wat je zelf moet beslissen. Als jij deze zomer shredded er bij wil staan is het misschien handig te gaan cutten. Als jij toch meer spiermassa wilt, en de zomer daarop top uit wilt zien moet je nu gewoon bulken. Moeilijke mentale keus, had ik vorig jaar ook :p

Mwah het gaat er meer om of het verstandig is om nu door te bulken en hoe lang nog. Minibulk, nieuwe cut naar fatsoenlijk laag vp en weer bulken is ook optie. Komt er uiteindelijk op neer hoe en wanneer ik het beste die spiermassa kan pakken.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Probeer het eens op onderhoud te eten en gelijdelijk aan per 100 calorieën naar boven te gaan.
Kijk wel wekelijks hoe goed je er op reageert zodat je nodige aanpassingen kunt maken als het de verkeerde kant op gaat.
Kijk ook eens voor een huidplooimeter zodat je dan zeker bent of je spieren aant winnen bent of niet.

Herkenbaar dit. Wel goede progressie idd!

Ik ben nagenoeg op een zelfde punt begonnen (184 cm, 84 kg 15-16% vet).

Moest eerst behoorlijk omhoog qua calorieën (bleef een hele tijd op 84,5 kg met een dalend vp naar zo'n 13%) maar nu begin ik zwaarder te worden 0,5 kg p/w en laatste week zelfs 1 kg op 3100kcal.

Maar blijft nu wel even spannend wat te doen. Door bulken (zie zeker effect qua spiermassa) of zorgen dat VP niet te hoog wordt.

Persoonlijk probeer ik, na veel lezen hier, wekelijks 100kcal bij te stellen zodat ik rond de 0,5 kg gewicht win per week en monitor ik verder het VP.
Logisch geredeneerd kan je hiermee vooruitgang blijven boeken qua kracht en daarmee spieren wat de cut straks ook makkelijker maakt.

Een huidplooimeter is overigens echt een aanraden. Je hebt ook digitale die alle berekeningen doet. Misschien niet exact qua percentage maar prima om je vorderingen bij te houden (meten is weten).

Wat ik me wel nog afvraag (en denk ik ook relevant is voor dit topic) is tot welk VP of verhouding toename gewicht en VP blijf je door bulken (in een eerste bulk)?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Thanks voor jullie posts heren. Misschien inderdaad een huidplooimeter aanschaffen en periodiek de boel laten opmeten. Ik zit nu op ongeveer 0,3kg per week dat ik er bij kom en dat vind ik eigenlijk wel best zo, maar van de andere kant vind ik 3cm toename bij de buikomtrek weer redelijk veel. Ik wil graag bulken, maar dan liefst met zo min mogelijk vet. Ik weet dat de verhouding spier/vet ongeveer 50/50 ligt, maar dat weet ik nu dus niet omdat ik de boel niet opmeet.

Ik ga vanaf deze week ook hypertrofie trainingen toevoegen aan mijn schema waardoor ik hopelijk ook meer spiermassa ga pakken.

Maat ik heb toch een huidplooi meter:)

Wat heb je voor uitstekende bobbel zitten vlak onder je navel? Lijkt net op een geslachtsdeel bobbel die normaal in je broek zit maar dan 50 cm hoger, of is dat puur de hoek van de foto?

Wat heb je voor uitstekende bobbel zitten vlak onder je navel? Lijkt net op een geslachtsdeel bobbel die normaal in je broek zit maar dan 50 cm hoger, of is dat puur de hoek van de foto?
Dat noemen ze buikvet, maar zal ook aan de angle liggen. [emoji12]

Terug
Naar boven