Fitness Seller

topsport

topsport is een ongezonde bezigheid.

wazzup zei:
topsport is een ongezonde bezigheid.

Idd, het sloopt je...mss niet lichamelijk maar zeker wel geestelijk!

Je moet mentaal wel heel sterk in je schoenen staan wil je alles kunnen (op)geven om je doelen te bereiken.

Het sloopt je lichamelijk ook. Topsport is gewoon niet gezond.

Topsport is waarschijnlijk even gezond als de dikz*k met de zak chips voor de tv...

"topsort" klinkt idd niet echt gezond neen ... :rolleyes: :D

ANT :dance:

Maar serieus, denk niet dat topsport gezond is.
Altijd het uiterste vragen van je lichaam, altijd de uitputting nabij.
Om nog maar te zwijgen van de zware psychische last en het eventuele doping gebruik.

Men kiné zegt altijd beweging en recreatieve sport is gezond, topsport is gewoon veel te belastend voor je lichaam. En vroeg of laat eist dat zen tol.

Wat een onzin: topsport is ongezond....

Waarom zou dat ongezond zijn? omdat je constant tot het gaatje gaat? Alleen tijdens wedstrijden hoor, meestal wordt er op verschillende intensiteit getrained afhankelijk van het seizoen. Mentaal slopend? Ach zal wel meevallen aangezien er meestal wel een soort van mental coach rond loopt en bovendien leven topsporters voor belangrijke wedstrijden daar teren ze op, dat is 1 van hun grootste drijfveren.

Topsport wordt pas ongezond als je wordt volgestopt met allerlei drugs waarvan je niet precies weet wat het doet. En dat is op wereld nivo niet te vermijden. Maar JIJ kan ook best topsport beoefenen, je zult alleen dan niet hetzelfde nivo halen als de wereldleiders in jouw sport. OMDAT jij ze simpelweg niet volstouwt met allerlei spul.

MAW als jij verstandig traint optimaal dus, een perfect dieet volgt ben je dan niet met topsport bezig? Ik vind van wel, alleen zal je waarschijnlijk nooit tot de wereldtop gaan behoren.

Laatst bewerkt:
Het uiterste vragen van je lichaam is gewoon niet gezond. Daar is je lichaam simpelweg niet op gebouwd. Wat denk je van al die duursporters? Dat hart van hun werkt weet ik hoeveel harder dan bij gewone mensen. Een wielrenner doet het echt niet het hele jaar rustig aan en gaat dan alleen tijdens wedstrijden tot extremen. Dat is het hele jaar door afzien. Elke keer verder en dieper gaan. Dat is dus gewoon erg belastend voor je lichaam en vroeg of laat zul je daar de prijs voor moeten betalen.

Hangt ook van de sport af, denk dat er nog wel sporten zijn waarin niet door iedereen op wereldtopniveau wordt gebruikt.

En tja wat is topsport ? Dat hoeft natuurlijk niet direct de absolute top te zijn, dat is zelfs met middelen maar weggelegd voor een klein groepje. Een marathon sub 2:15, een 100 meter sub 10:30 sec, 200 Kg bankdrukken. Ik noem maar wat, maar het lijkt me allemaal wel clean haalbaar en zonder al te veel echte gezondheidsrisico's.

Natuurlijk zal je in sommige sporten zonder je zelf vol te gooien niet de wereldtop halen, maar dat is ook omdat het publiek gewend is geraakt aan bepaalde prestaties in die sporten. Dat niveau is dus kunstmatig te hoog opgeschroefd wat het moeilijk maakt om ooit clean de wereldtop te halen.

Wil nog wel eens zien wie er ouder wordt, de topsporter die zijn hele leven clean heeft meegedraaid aan top of subtop of degenen die met chemische hulp een aantal medailles hebben gehaald.

Dus topsport hoeft niet per definitie ongezond te zijn, hangt ook af van de sport en van hoe hoog het niveau ooit al is opgeschroefd (vooral in de niet cleane jaren 70 en 80 door het Oostblok)

Als het goed is werkt dat dus juist NIET zo, meeste wereldatleten werken met een periodisatie schema per seizoen. Voor en Na een wedstrijd was wat rustiger om jezelf op te laden voor de wefstrijd die komen gaat of jezelf even laten herstellen van die wedstrijd. Verder wisselt het volume en intesiteit voortdurend, bijv. een wielrenner zal tijdens zijn jaartraining zich op verschillende dingen richten zo is er een periode dat hij zich moet richten op lange, langzame afstandstraining om zijn lichaam te laten wennen dat er veel zuurstof moet gebruikt worden tijdens de race en het verbeteren van het vetverbrandingsproces. Verder zal er ook getrained moeten worden op 'race tempo' dus een bepaald tempo lange tijd vol te houden zodat je tijdens de race weet hoe hard je kan gaan en hoe lang je dat kan volhouden en dan is er ook nog interval training wanneer je de zuurstofopname vergrooot en tot slot nog Repetitie training die er voor zorgt dat je sneller gaat worden en zodat je nog net even een 'sprint' kan geven op het eind van je wedstrijd.

Een wedstrijd seizoen bestaat nu eenmaal uit verschillende fases waarbij je steeds op een anders aspect de nadruk legt. Na elke fase zou je een wat rustigere periode moeten hebben om even bij te komen. Er is namelijk geen enkele wereldatleet die elke training 100% geeft, dat sloopt je inderdaad. Daarom zou je moeten periodiseren en dat gebeurt ook wel in die klasse.

Wij hebben dat toch ook? Wij gaan toch ook niet elke training voluit? En soms hebben wij ook een rustweek, en de andere week gaan we 200%... Dat doen wereldatleten dus ook maar dan volgens een gestrutureerd plan.

Tja het is maar net wat je onder topsport verstaat. Ik bedoel dus wanneer je bij de wereldtop wil horen. Wat ErikR al zegt, het ligt ook aan welke sport je beoefend. Maar om het voorbeeld van wielrenners weer aan te halen: het is toch ook zo dat door hun super conditie het hard gaat groeien (omdat het altijd zo hard moet werken). Je lichaam slijt toch ook een stuk sneller wanneer je zo veel lichamelijke beweging hebt.

Daarbij komt vaak ook nog het eenzijdige dieet wat je vaak volgt. Ok, ik eet gezonder dan de gemiddelde mens. Maar ik kan nou ook niet bepaald zeggen dat ik elke dag mijn 2 ons groente en 2 stuks fruit eet.

ten eerste ben ik het er niet mee eens dat je lichaam slijt als je flink sport. Ik zie het meer als je lichaam juist langer goed laten werken. Als je een auto elke dag stil laten staan gaat ie ook roesten en kapot, als je hem regelmatig onderhoudt en je rijdt er regelmatig mee dan gaat ie een stuk langer mee.

En 2 ons groenten en 2x fruit hoeft niet eenzijdig te zijn hoor! Dan weer een appel en een banaan, de dag erop een kiwi en een peer. :P Verder donder je altijd wel wat groenten in je rijst gerechten en pasta gerechten en dan nu weer eens aardappelen...

Zoals ik mijn log boek al vermelde ik heb net 2 sportkookboeken gehad, goed voor 90 gerechten! Dat is 4x in het jaar hetzelfde gerecht!! Het gaat er ook met dieeten om dat de verhoudingen kloppen en het aantal KCal klopt op het eind van de dag, wat je dan wilt eten is aan jou....

frietbakker zei:
ten eerste ben ik het er niet mee eens dat je lichaam slijt als je flink sport. Ik zie het meer als je lichaam juist langer goed laten werken. Als je een auto elke dag stil laten staan gaat ie ook roesten en kapot, als je hem regelmatig onderhoudt en je rijdt er regelmatig mee dan gaat ie een stuk langer mee.

En 2 ons groenten en 2x fruit hoeft niet eenzijdig te zijn hoor! Dan weer een appel en een banaan, de dag erop een kiwi en een peer. :P Verder donder je altijd wel wat groenten in je rijst gerechten en pasta gerechten en dan nu weer eens aardappelen...

Zoals ik mijn log boek al vermelde ik heb net 2 sportkookboeken gehad, goed voor 90 gerechten! Dat is 4x in het jaar hetzelfde gerecht!! Het gaat er ook met dieeten om dat de verhoudingen kloppen en het aantal KCal klopt op het eind van de dag, wat je dan wilt eten is aan jou....
Dat is juist het punt: je auto onderhouden is 1 ding. Maar de auto uitbouwen, opvoeren en fine-tunen om r vervolgens dag in dag uit volle bak mee te gassen is wat anders. Dan zullen de onderdelen sneller slijten en zal hij minder lang mee gaan.
Ik ben ook van mening dat flink sporten erg gezond voor je is. Maar r is gewoon een verschil tussen sport op hoog niveau en TOPsport.

En ik wil zeggen dat ik meestal helemaal GEEN groente of fruit eet op een dag. Ik probeer het zo veel mogelijk te doen maar het komt r gewoon niet elke dag van. En helemaal tijdens de cut is je voedingspatroon gewoon erg eenzijdig. En het is sowieso niet echt gezond om met een vet% van 4 % rond te lopen (voor bb'ers die tot de TOP behoren).

Je moet een onderscheid maken tussen voor je hobby sporten en topsport beoefenen. Ik denk dat de gemiddelde (top)wielrenner niet echt ouder dan 70 jaar wordt gewoon omdat zijn lichaam helemaal op is.

Rob G zei:
Dat is juist het punt: je auto onderhouden is 1 ding. Maar de auto uitbouwen, opvoeren en fine-tunen om r vervolgens dag in dag uit volle bak mee te gassen is wat anders. Dan zullen de onderdelen sneller slijten en zal hij minder lang mee gaan.
Ik ben ook van mening dat flink sporten erg gezond voor je is. Maar r is gewoon een verschil tussen sport op hoog niveau en TOPsport.

En ik wil zeggen dat ik meestal helemaal GEEN groente of fruit eet op een dag. Ik probeer het zo veel mogelijk te doen maar het komt r gewoon niet elke dag van. En helemaal tijdens de cut is je voedingspatroon gewoon erg eenzijdig. En het is sowieso niet echt gezond om met een vet% van 4 % rond te lopen (voor bb'ers die tot de TOP behoren).

Je moet een onderscheid maken tussen voor je hobby sporten en topsport beoefenen. Ik denk dat de gemiddelde (top)wielrenner niet echt ouder dan 70 jaar wordt gewoon omdat zijn lichaam helemaal op is.

Ah zo, jij vindt het pas topsport als je tot de wereldtop behoort of doet zoals zij doen. Ik vind het namelijk al topsport als jij je training,rust en voedingspatroon het hele jaar (nagenoeg) optimaal weet te houden. DAT is topsport in mijn ogen.

topsport kan niet zonder stimulerende middelen.en topsport kan ongezond zijn.

frietbakker zei:
Ah zo, jij vindt het pas topsport als je tot de wereldtop behoort of doet zoals zij doen. Ik vind het namelijk al topsport als jij je training,rust en voedingspatroon het hele jaar (nagenoeg) optimaal weet te houden. DAT is topsport in mijn ogen.

Eigenlijk wel ja. Ik train 4 keer per week hard en strikt, ik houd me zo goed als 24/7 aan mijn voedingsschema (of improviseer, maar ik eet iig alleen bb-voer) en ik zorg dat ik altijd goed rust. Ik ben dus erg intensief bezig met de sport. Op mijn niveau zie ik de sport ook nog als gezond. Ik denk dat ik lichamelijk wel fit en gezond ben. Maar ik zie mezelf dus ook niet als top-sporter.

Terug
Naar boven