XXL Nutrition

Touwspringen, wie doet het?

Corleoné

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.271
Lengte
1m77
Massa
82kg
Vetpercentage
20%
Touwspringen positief effect op stofwisseling

Touwtje springen (rope skipping) is goed voor je conditie en zal bovendien je metabolisme flink verhogen .. Naast het verkrijgen van platte buik is het ook goed voor spieropbouw van armen, kuiten en je buikspieren. Het is dus zeker niet alleen goed voor kinderen maar ook voor volwassenen, met name ook een ideale sport bij boxers voor explosieve kracht en beweegelijkheid. ...

Door het hoog energieverbruik bij de springbeweging verbrand 20min touwtjespringen al snel 220 Kcal. Hoewel wanneer je een slechte conditie hebt is het goed om een 10min te gaan touwtje springen met tussenpauzes. Touwtjespringen is vrij vermoeiend, bouw het langzaam op.

Touwspringen voorkomt overgewicht en doet vet verbranden.

Wanneer je wekelijks 3 x een springsessie doet zal je ook metabolisme in rust stijgen waardoor dit een gunstig effect geeft om gewicht in vet te verliezen.

Tips:

* Zorg steeds voor goede schoenen om evt. blessures te voorkomen. Drink nadien voldoende water.
* Solo touwtjespringen gebeurt met een touw van ongeveer 2 meter lang.
* Spring in groep om jezelf en anderen te motiveren, je zult er nog meer plezier aan beleven en nog meer vet mee verbranden.

Kracht en lenigheid met plyometrische oefeningen

Je ontwikkelt naast conditie ook explosieve kracht, snelle krachtproductie, spierontwikkeling en dynamische lenigheid mee. Met behulp van plyometrische oefeningen kun je bewegingen als springen, gooien, slaan en starten verbeteren. Het goede ervan is dat je een programma kunt samenstellen aan jouw sport of wensen. Een hardloper zal zich bijvoorbeeld meer op zijn onderlichaam willen richten, een basketballer meer op de verticale sprongkracht en gooivaardigheden.

Verschillende manieren voor touwspringen

* Voeten bij elkaar zonder tussenstapje.
* Voeten bij elkaar met tussenstapje.
* Lopen en dan touwtje springen.
* Huppelend touwtje springen.
* Langzaam en dan in een keer snel.
* Handstand en dan springen.
* Op je hurken.
* Voet voor voet touwtje springend naar de zijkant
* Touwtjespringen met gekruist touw
* Achteruit touwtje springen
* Met zijn tweeën
* Met een hele groep touwtjespringen

[Link niet meer beschikbaar]

http://www.youtube.com/watch?v=epZjMuRRXLo&feature=player_embedded

Zou dit graag ook kunnen, alleen staat m'n record slechts op 18 x na elkaar.:(

+1 voor het filmpje :D

Leuk filmpje !

Altijd als deel van opwarming bij het thaiboksen, 15-20 mins lang

ik ben er ook zo beroerd in.
maar het is inderdaad wel goed voor je.

de training zelf duurt 1.5-2 uur :roflol:

Leuk filmpje :)
Vroeger toen ik nog op vechtsport zat, heb ik wel veel aan touwtje springen gedaan.
Tegenwoordig niet meer, alhoewel ik nog steeds springtouw heb liggen. Misschien maar weer eens een keertje proberen - is weer eens wat anders dan de normale cardio /grin

Heb in mn kickboksperiode veel gespringtouwd. :D Ging heel goed na een tijdje. Kon wel veel trucjes etc, maar blijft teringzwaar. Geschikt voor HIIT denk ik.

Ik ben er deze week mee begonnen.
Maar doe het als volgt op maandag en woensdag:
100x touwspringen, 10 burpees en 10 sit ups als circuit.
Na elk circuit 60-90sec rust. 5keer het circuit doorlopen.

Vies sterven hiervan, ik zuig ook in touwtjespringen trouwens, na 70keer lag ik al bijna plat:D
Conditie is dan ook niet echt top, maar komt wel verbetering in nu met men huidig schema :thumb:

lekker filmpje maar ik heb de schurft aan touwtjespringen

Hele goede vorm van cardio, denk door vele zeer onderschat

OT: ik heb het altijd al gedaan.
Wel opletten voor shin splints ;)
En best niet doen vlak na een maaltijd... Wordt lastig dan :D

Ook een leuke vorm van cardio samen met een leuk muziekje

Touwspringen positief effect op stofwisseling

Touwtje springen (rope skipping) is goed voor je conditie en zal bovendien je metabolisme flink verhogen .. Naast het verkrijgen van platte buik is het ook goed voor spieropbouw van armen, kuiten en je buikspieren. Het is dus zeker niet alleen goed voor kinderen maar ook voor volwassenen, met name ook een ideale sport bij boxers voor explosieve kracht en beweegelijkheid. ...

Door het hoog energieverbruik bij de springbeweging verbrand 20min touwtjespringen al snel 220 Kcal. Hoewel wanneer je een slechte conditie hebt is het goed om een 10min te gaan touwtje springen met tussenpauzes. Touwtjespringen is vrij vermoeiend, bouw het langzaam op.

Touwspringen voorkomt overgewicht en doet vet verbranden.

Wanneer je wekelijks 3 x een springsessie doet zal je ook metabolisme in rust stijgen waardoor dit een gunstig effect geeft om gewicht in vet te verliezen.

Tips:

* Zorg steeds voor goede schoenen om evt. blessures te voorkomen. Drink nadien voldoende water.
* Solo touwtjespringen gebeurt met een touw van ongeveer 2 meter lang.
* Spring in groep om jezelf en anderen te motiveren, je zult er nog meer plezier aan beleven en nog meer vet mee verbranden.

Kracht en lenigheid met plyometrische oefeningen

Je ontwikkelt naast conditie ook explosieve kracht, snelle krachtproductie, spierontwikkeling en dynamische lenigheid mee. Met behulp van plyometrische oefeningen kun je bewegingen als springen, gooien, slaan en starten verbeteren. Het goede ervan is dat je een programma kunt samenstellen aan jouw sport of wensen. Een hardloper zal zich bijvoorbeeld meer op zijn onderlichaam willen richten, een basketballer meer op de verticale sprongkracht en gooivaardigheden.

Verschillende manieren voor touwspringen

* Voeten bij elkaar zonder tussenstapje.
* Voeten bij elkaar met tussenstapje.
* Lopen en dan touwtje springen.
* Huppelend touwtje springen.
* Langzaam en dan in een keer snel.
* Handstand en dan springen.
* Op je hurken.
* Voet voor voet touwtje springend naar de zijkant
* Touwtjespringen met gekruist touw
* Achteruit touwtje springen
* Met zijn tweeën
* Met een hele groep touwtjespringen

[Link niet meer beschikbaar]

http://www.youtube.com/watch?v=epZjMuRRXLo&feature=player_embedded

Zou dit graag ook kunnen, alleen staat m'n record slechts op 18 x na elkaar.:(
Dat springen kun je natuurlijk met touwtjespringen trainen en jumpsquats, maar slaan en gooien? Wat moet je je daar bij voorstellen als oefening dan? Met gewichten gaan uitstoten? (lijkt me nogal blessuregevoelig???)

ik vond het wel OK altijd, alleen deed ik het altijd binnen in een hok dat eigenlijk net 10cm te laag was dus dan zat je om de haverklap tegen het plafond als je niet uitkijkt :) weer eens doen binnenkort

Je kunt er wel heel goed je conditie mee opbouwen, nouja, hardlopen is ook goed maar dat moet je veel langer doen volgens mij :D

Het is wel een goede cardio dat je thuis kan doen. Muziek en springen..

Liever touwtjespringen dan op die rollende band staan :D

Terug
Naar boven