XXL Nutrition

Trainen slecht voor je

wwe

Colossal Veteran
10.000 berichten
Waardering
1.154
Lengte
1m71
Massa
83kg
Vetpercentage
15%
Ik weet dat hierover al veel gezegt is maar toch wil ik het er nog een keer over hebben.
Ik ben 17 en ga nu al een tijdje een maand of 9 naar de sportschool. De eerste paar maanden trainde ik met kindergewicht, en sinds 5-6 maanden train ik met al mijn kracht. De baas van mijn sportschool zegt vaak tegen mij dat ik niet te zwaar moet trainen. Ook de wat oudere mensen in mijn sportschool zeggen dat. Naar hun luisterde ik eigenlijk niet echt.
De vader van mijn trainingsmaat zij dat nu ook tegen ons. Hij heeft veel ervaring want hij deed vroeger wedstrijden en was er goed. (200 benchen,300 squatten enz...). Bv bij het squatten doe ik 8x70kg. Dit kost mij erg veel kracht. Volgens hem moeten we dat niet doen omdat we dan later erg veel last krijgen van onze spieren. Ook is het volgens hem slecht voor onze pezen, omdat die nog niet sterk genoeg zijn. Hij zegt hier ook last van te hebben omdat hij vroeg begon met zwaar trainen. Wat denken jullie??

je bent 17 man.

btw als je gaat hardlopen krijgt je gestel ook 2 tot 3 x je lichaamsgewicht te verstouwen elke stap die je zet.

gewicht gewoon goed opbouwen. bewegingen beheerst uitvoeren dan zou ik niet weten waarom het slecht voor je is.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb dus gehoort dat je spieren sneller groeien dan je pezen. Dus dat je spieren een bepaald gewicht aankunnen mar je pezen niet en dat daar het probleem ligt.

Het is vrij simpel, je kan wel zwaar trainen maar doe het met beleid, begeleiding en doet het niet TE zwaar.

Je mag zwaartrainen maar niet te zwaar...

Je moet idd je pezen de tijd geven..

Dat je later last van je spieren gaat krijgen is BS...

Laatst bewerkt door een moderator:
Let gewoon op je uitvoering en techniek. Ga niet zo zwaar dat ze eronder lijden, voor de rest geen enkel probleem lijkt mij

Ik heb het met me knieen gehad op mijn 12e (17e is natuurlijk al weer een stuk ouder), zat op atletiek en kreeg last van me pezen die opzwollen. Spieren groeide te snel en pezen konden het ook niet bijhouden.

Ik heb het met me knieen gehad op mijn 12e (17e is natuurlijk al weer een stuk ouder), zat op atletiek en kreeg last van me pezen die opzwollen. Spieren groeide te snel en pezen konden het ook niet bijhouden.

Dat is wat ik bedoel. Maar op je 17e kan dit ook gebeuren. Je kan hier dan zeker op latere leeftijd erg veel last van krijgen.

Dat iemand groot is en wedstrijd ervaring heeft wil niet zeggen dattie verder ook maar iets weet van krachttraining voor jongeren. Overigens heeft zowat iedere 300kg squatter last van allerlei pijntjes en blessure's, dus dat zegt verder ook niks.

Neem dit eens door:
[Link niet meer beschikbaar]

Toen ik zeventien was kreeg ik altijd te horen dat mijn lichaam nog niet volgroeid was en dat het daarom slecht was voor mijn pezen en mijn kraakbeen. Een enkeling wilde nog wel eens een moeilijk verhaal afsteken over mijn hormonale huishouding als ik op zeer jonge leeftijd zwaar zou gaan trainen.

Het lijkt me het meest verstandig dat je het een keer overlegt met een persoon van je Gym die je kan helpen met het opstellen van een schema. Dan kunnen jullie van te voren kijken naar je (huidige) kracht en de doelen die je voor ogen hebt. En op basis daarvan kan je op een verantwoorde manier gaan bouwen, lijkt me.
Op die manier heb ik het destijds aangepakt en dat is me redelijk bevallen: Ik zeg redelijk omdat ik jong en gretig was. Het kon me allemaal niet snel genoeg gaan. Wees voorzichtig en luister goed naar je eigen lichaam MBT pijntjes. Da's het enige wat ik je mee kan geven.

Succes!

Nee het is niet slecht , het zal juist ervoor zorgen dat je later sterkere pezen, botten en spieren hebt en behoudt. Opnieuw een fabeltje dus.

Ik moet er wel bij zeggen dat je alles rustig aan moet opbouwen, zorgen dat je je lichaam de tijd geeft zich te versterken, ipv dat jij meer wilt dan je lichaam aankan. Want dan krijg je natuurlijk wel een verhoogt risico op blessures en andere schadelijke bijwerkingen.

Terug
Naar boven