XXL Nutrition

trillende spieren

groentje

Novice
Waardering
0
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over spieren.
Waarom trillen mijn spieren bij inspanning.
Is dit pure adrenaline? of wat anders.
Als ik aan het trainen ben, dan merk ik dat mijn spieren gaan trillen.
Ook bij plotselinge stress situaties, tril ik als de neten.
Dit is heel erg storend en lastig.
Niemand heeft mij er tot nog toe een antwoord op kunnen geven.
Weet iemand van julie hoe dat kan?
En wat ik er uitteraard aan kan doen.
Ik hoop dat er iemand is die mij daar een antwoord op kan geven.

Groetjes en alvast bedankt voor de moeite, Linda

Ik tril na het trainen wel eens en als ik dan gegeten heb is het over.

bij inspanning ? als in als je 150 kilo boven je hoofd houdt ?
of na afloop als je in de kleedkamer zit bij te komen ?

groentje zei:
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over spieren.
Waarom trillen mijn spieren bij inspanning.
Is dit pure adrenaline? of wat anders.
Als ik aan het trainen ben, dan merk ik dat mijn spieren gaan trillen.
Ook bij plotselinge stress situaties, tril ik als de neten.
Dit is heel erg storend en lastig.
Niemand heeft mij er tot nog toe een antwoord op kunnen geven.
Weet iemand van julie hoe dat kan?
En wat ik er uitteraard aan kan doen.
Ik hoop dat er iemand is die mij daar een antwoord op kan geven.

Groetjes en alvast bedankt voor de moeite, Linda

kan jij niks aan doen
je bent namelijk niet echt stressbestendig
dat zijn gewoon de zenuwen want je geeft aan dat ze gaan trillen in een stress sitauties dat dan bv je knikken of andere delen gaan trillen

• Topic Starter Topic Starter
wazzup zei:
bij inspanning ? als in als je 150 kilo boven je hoofd houdt ?
of na afloop als je in de kleedkamer zit bij te komen ?

tijdens het tillen (van bv.150 kilo:D )
vrijwel niet na afloop.

groetjes linda

Q: Why do my muscles sometimes shake near the end of a heavy set?

A: You may be training to salsa music. If so, switch to metal and continue. Otherwise, it's just a sign of fatigue in your central nervous system (your muscles' command center). "Muscles have to contract for a longer period of time when you're lifting," says Bill Hartman, C.S.C.S., a physical therapist in Indianapolis, Ind. "And that means your CNS has to generate more electrical energy for a longer period of time to stimulate those contractions." During this time, certain motor units (a nerve and the muscle fibers it controls) fatigue and stop working while others "switch on" to maintain the force needed to complete the lift. "The result is a change in the electrical current--like when your lights flicker during a thunderstorm," says Hartman, and that's what causes the shakes you feel toward the end of a set. It's normal and isn't dangerous--nothing earth-shaking.

trillen tijdens stress is iets anders (maar uiteraard ook aangestuurd door je zenuwstelsel). Dan is het wel een overdosis stimulerende middelen die door je lichaam worden vrijgegeven (adrenaline). Dit kan ook gebeuren als je erg opgefokt bent voordat je begint.

Tijdens een stress-situatie gaat ons lichaam adrenaline produceren. Onze hersenen maken hun eigen soort adrenaline: noradrenaline. Door het vrijkomen van deze stoffen ontstaat de klassieke vlucht/vecht reaktie. Het meeste bloed komt ter beschikking van onze spieren. We kunnen niet meer helder denken. We beginnen te trillen en te zweten. Dit alles komt goed van pas wanneer we de 100 meter moeten sprinten.

En dan is er nog trillen NA een set, ook dit is een gevolg van (over)belasting van je zenuwstelsel (alsof er beestjes onder je huid kruipen)

En dan kun je nog trillen van honger en van kou.

kortom: .... shake it baby :D

Dus met andere woorden: gewoon accepteren dat het zo is?:(

groetje linda

Waarschijnlijk wordt het wel (iets) beter als je lang traint, dus gewoon accepteren en doorgaan met zwaar trainen.

spiertje16 zei:
kan jij niks aan doen
je bent namelijk niet echt stressbestendig
dat zijn gewoon de zenuwen want je geeft aan dat ze gaan trillen in een stress sitauties dat dan bv je knikken of andere delen gaan trillen

overigens is DAAR wel iets aan te doen: propanolol

Propranolol is een medicijn dat ons intellectueel functioneren verbetert in situaties van stress. Propranolol kan in deze hoedanigheid incidenteel gebruikt worden om (be)angstigende situaties toch aan te kunnen. Langdurig en/of regelmatig gebruik van propranolol is niet aan te raden.
...
Propranolol nu blokkeeert de werking van (nor)adrenaline waardoor deze hele vlucht/vecht reaktie niet onstaat. Propranolol wordt bv door violisten gebruikt om te voorkomen dat hun handen gaan trillen tijdens een belangrijk concert
[Link niet meer beschikbaar]

nogmaals bedankt voor je reactie.
dat voorstel over pro-nogwat is wel intressant, maar ik kan dat niet gebruiken.
juist in mijn werk (hondengeleider beveiliging) is een stress situatie altijd onverwachts en daar kun je je niet echt op voorbereiden, om dat je nooit weet wanneer er iets gebeurd. snappie?
ben pas begonnen met trainen en ga nu zo'n 3a4 keer in de week trainen en (jeetje, wat is dat lekker zeg! :D ) en hoop dat het dan minder word.

toch lijkt die pro-nogwat wel geschikt tegen plankenkoort en examevrees, ook zoiets waar ik altijd last van had,( hoezo onzeker! :o )

groetjes, linda

:D :D :D heb jij dat nodig?;)

Terug
Naar boven