Little Me zei:
Welke producten zijn er volgens u nog ongezond en een beetje aanvulling op dat antwoord aub . Is wel interesante wetenschap volgens mij .
Dat is een goede vraag. Ik heb niet veel tijd vandaag, dus ik probeer het e.e.a. in een notendop weer te geven:
Zelf hanteer ik de regel dat alles in eerste instantie verdacht is.
Je kan supplementen indelen in verschillende categorieën. Van weinig verdacht (1) naar meer verdacht (2,3,4).
1) Komt van nature in de voeding* voor + dosering supplement wijkt niet veel af van voeding.
(voorbeeld: eiwit supplement, omega3/visolie, ijzersupplement)
2) Komt van nature in de voeding voor + dosering is wat hoger dan wat in voeding voorkomt
(voorbeeld: creatine** 3 gram/dag, visolie monsterdosering, milde multivitamine, ijzersupplement)
3) Komt van nature in de voeding voor + dosering is ruim hoger dan wat in voeding voorkomt
Voorbeeld: creatine 20 gram/dag, zware B-complex
4) Komt van nature in de voeding voor + dosering is extreem veel hoger dan wat in voeding voorkomt
Voorbeeld: Vanadyl sulfaat***, monsterdosering B-12 (0.5-5mg)
(Je kan nog onderscheid maken in stoffen die wel of niet door het lichaam zelf gemaakt kunnen worden zoals creatine. Bij deze supplementen kan je jezelf de vraag stellen of de lichaamseigen productie geremd zou worden door suppletie).
Wat zegt het onderzoek over bovenstaande?
Voor de volgende supplementen lijkt de indeling te kloppen:
- Creatine lijkt veilig te zijn (voor gezonde mensen).
- Eiwit lijkt veilig te zijn (voor gezonde mensen).
- Omega 3 uit visolie blijkt supergezond
- Monsterdoseringen visolie zijn volgens de ‘lijst’ wat meer verdacht en kunnen volgens onderzoek inderdaad de stollingstijd van het bloed verlengen. Dat geeft een verhoogd risico op bloedingen.
Voor de volgende supplementen lijkt de indeling onterecht:- Hoge doseringen vitamine B zouden meer verdacht zijn maar lijken relatief onschuldig.
- B12 is zeer verdacht maar volgens de EU directive behoeft deze vitamine geen upper limit. Er zijn nooit problemen gevonden.
- Een ijzersupplement zou niet verdacht zijn. Maar het blijkt dat extra ijzer vanuit een supplement (of voeding) al slecht kan zijn voor je bloedvaten. Alleen bij een tekort zou je dit moeten supplementeren. Voor mineralen geldt overigens dat deze al snel te hoog gedoseerd zijn. Ook is er een onderlinge samenhang tussen mineralen die verstoord kan worden door deze te supplementeren.
Behalve de supplementen die van nature in de voeding voorkomen, is er de categorie stoffen die door de mens gefabriceerd is. Deze stoffen passen waarschijnlijk niet zo goed in onze stofwisseling. Het lichaam is er evolutionair gezien niet op ingesteld.
Enkele voorbeelden:
- Chroompicolinaat (de picolinaatverbinding is door mensen bedacht)
- Creatine ethyl ester (ik vermoed dat dit een vorm is die niet in de voeding voorkomt).
- Foliumzuur /vitamine B11 (de variant in pillen schijnt toch net even anders van structuur te zijn dan de natuurlijke vorm)
Wat zegt onderzoek over de genoemde supplementen?
De synthetische variant van foliumzuur kwam onlangs in opspraak omdat het toch ook minder gunstige effecten zou geven.
Chroompicolinaat wordt door sommige experts ervan verdacht DNA te beschadigen.
Over creatine ethyl ester heb ik nog geen toxicologische rapporten gelezen.
En dan zijn er stoffen die door de natuur gemaakt zijn, maar die niet in onze natuurlijke voeding voorkomen. Ook dit type stoffen is verdacht. Ze kunnen immers giftig zijn.
Voorbeelden:
- Tribulus terrestris
- Zo’n suf algenextract dat myostatine in het lichaam zou moeten binden (omdat het dat ook deed in een reagreebuis)
Wat zegt onderzoek?
Tribulus veroorzaakt leverproblemen bij schapen. Toxicologische studies die bij mensen gedaan zijn heb ik nog niet gezien.
Het suffe algenextract was het niet waard onderzocht te worden denk ik. Maar dat weerhield een supplementenbedrijf er niet van om het op de markt te brengen.
Samenvattend:
Je kan een indeling maken om globaal de risico’s in te schatten zonder nog maar een toxicologisch onderzoek nagelezen te hebben. Mits voorhanden, kan je de studies gebruiken om je ideeën te toetsen en eventueel bij te stellen. Uiteindelijke kan je op basis hiervan beslissen of je een supplement gebruikt of niet. (Overigens, als een studie niet aangetoond heeft dat een stof onveilig is, wil dat nog niet per definitie zeggen dat daarmee aangetoond is dat het veilig is).
Mijn advies: Bij twijfel NIET gebruiken. Het feit dat een supplementenbedrijf# iets verkoopt wil zeker niet zeggen dat het veilig is.
Power Supplements kiest ervoor om alleen supplementen aan te bieden die zeer waarschijnlijk veilig zijn in gebruik. Bij sommige supplementen kiezen we ervoor om zekerheidshalve lager doseringen aan te bevelen dan gebruikelijk.
Kris
* Dit is niet hetzelfde als ‘komt in de natuur voor’ of ‘is een natuurlijk product’. De natuur bevat immers veel giftige stoffen.
** Ik verwacht dat creatine base evt gebonden aan water (monohydraat) en creatine fosfaat de vormen van creatine zijn zoals deze in de voeding voorkomen.
*** Ik weet niet of dit zout de vorm is zoals deze in de voeding voorkomt.
# Ik doel hiermee niet op de boardsponsors, maar met name op veelal amerikaanse 'innovators'.