MuscleMeat

Veel dunne mensen zijn toch gevaarlijk dik

wolter

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
Las dit net op Nu.nl

Vond het zelf wel een interessant stukje, en het brengt ook weer een leuke nieuwe term mee: tofi's "thin outside fat inside".

ARNHEM - Slecht nieuws voor alle mensen die slank of zelfs uitgesproken dun zijn. Van hen is 40 tot 50 procent aan de binnenkant toch te dik.
En wat erger is: hun interne vetmassa is levensbedreigend, terwijl dikkerds met zwembandjes heel gezond kunnen zijn.

Met die boodschap heeft de Britse professor Jimmy Bell woensdagmiddag in Arnhem zijn gehoor laten schrikken.

Bell sprak op de eerste dag van een symposium van de 40-jarige vakgroep Humane Voeding van de Wageningen Universiteit.

Obesitas

Bell doet aan het Imperial College in Londen al jaren onderzoek naar obesitas (ziekelijk overgewicht).

Het viel hem op dat mensen met een gezond gewicht toch te vaak last hadden van klachten die typisch horen bij overgewicht, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 of hoge bloeddruk.

Pas na onderzoek met de scanner bij vele honderden dunne mensen kon hij vaststellen wat er aan de hand is: bijna de helft van de slanke mensen ''zit van binnen vol vet, vooral rond de lever'', zo kenschetste Bell.

Tofi's

Aan de buitenkant is niets te zien aan de 'tofi's' (thin outside, fat inside), zoals Bell ze noemt. Alleen een MRI-scan of een biopsie kan het opgeslagen orgaanvet aantonen.

De sprieten kunnen dus niet zomaar aannemen dat zij gezonder zijn dan de door Bell genoemde 'lothi's' (large outside, thin inside).

Er zit volgens de professor ook voor magere mensen maar één ding op om gezond te blijven: regelmatig bewegen. Beweging maakt namelijk niet alleen van buiten slank, maar doet ook opgeslagen vet rond de organen afnemen.

Oefenen

Driemaal per week een uur intensief oefenen lijkt nodig voor een goede gezondheid, aldus de Britse professor.

Bell had nog wel een troost voor alle teleurgestelde slanke toehoorders in de zaal. Hij is bezig met een onderzoek naar de minimale inspanning die nodig is om maximaal gezond te blijven.

Minimum

Aan het eind van dit jaar verwacht de professor te kunnen zeggen wat het absolute minimum aan beweging is waarmee een gezond mens toe kan.

''Hopelijk wordt dat geen tegenvaller. Want de meeste mensen hebben gewoon een hekel aan langdurig, regelmatig en intensief bewegen.''

Ecto's opgelet! Dit artikel verbaasd mij wel om eerlijk te zijn!

Ecto: "hey ik ken eten wat ik wil. aankomen doe ik toch niet"

Hierdoor ga je vaak ongezonder eten, omdat je toch niet aankomt. Je ziet het niet in de spiegel dus het is er niet.

Zo zie ik het dan.

binnenvetters ?

vind het helemaal niet zo vreemd eigenlijk, ik ben ook altijd zeer mager uitziend geweest maar heb best wel veel vet

• Topic Starter Topic Starter
Het zelfde geldt voor Morgan Spurlock van de film "super size me". Nadat hij 30 dagen fastfood had gegeten bij de Mac Donalds, was hij van 11% naar 18% lichaamsvet gegaan.

Toch zag hij er niet direct veel dikker uit, wel was het gevolg dat er dusdanig veel vet om zijn organen zat, wat levensbedreigend was. Ook een typisch geval van een "tovi"

wolte je hebt helemaal gelijk, van binnen raak je gevuld met vet, en dat hangt dan niet aan je buik of op een andere zichtbare plek

Dit is gewoon een goor plan van endo's omdat ze jaloers zijn dat ecto's de hele dag troep kunnen eten zonder vet te worden.

ALsof dat de oplossing is voor het grote obesitas probleem. Helaas niet.

At least its a start.... Natuurlijk moet er ook gewoon meer voorlichting komen over gezond eten... En dan niet van die sonja-bakker wijsheden als "Alle rooie saus mag je onbeperkt eten, dat is niet slecht"... YEAH RIGHT... Heinz ketchup vol met suiker...

Er wordt vanuit de Europese Unie gewerkt aan een nieuwe standaard voor het gezondsheidlogo.

Dus niet dat stomme "ik kies bewust" logo of het klavertje waar niets van klopt en deze producten vaak toch te veel vetten, suikers, of koolhydraten bevatten.

Maar één standaart die aangeeft wat wel en wat niet goed is in het product. Hieronder een voorbeeldje:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Goede ingrediënten krijgen een groene stempel, foute ingrediënten een rode. Een 'beetje foute' ingrediënten mogen in het oranje

Veel duidelijker en eerlijker, toch?

[Link niet meer beschikbaar]

Uizending Netwerk 6 maart 2009

Niet de weegschaal maar een MRI-scan vertelt of je ongezond vet bent. Driehonderd voedseldeskundigen kwamen deze week tijdens een symposium van de vakgroep Humane Voeding van de Wageningen Universiteit in Arnhem tot het inzicht dat ook slanke mensen een gevaarlijke hoeveelheid vet kunnen herbergen. De Britse professor Jimmy Bell deed namelijk onderzoek naar obesitas en stelde vast dat de helft van de slanke onderzochte mensen van binnen vol met vet zitten.

Bell noemt deze slanke mensen met vanbinnen veel vet tofi’s. Deze zogenaamde tofi’s (thin outside, fat inside) lopen soms meer gezondheidsrisico’s dan te dikke mensen die lothi’s (large outside, thin inside) worden genoemd. Het draait allemaal om de vetverdeling in het lichaam, die door een MRI-scan zichtbaar kan worden gemaakt.

[Link niet meer beschikbaar]

Uizending Netwerk 6 maart 2009

Niet de weegschaal maar een MRI-scan vertelt of je ongezond vet bent. Driehonderd voedseldeskundigen kwamen deze week tijdens een symposium van de vakgroep Humane Voeding van de Wageningen Universiteit in Arnhem tot het inzicht dat ook slanke mensen een gevaarlijke hoeveelheid vet kunnen herbergen. De Britse professor Jimmy Bell deed namelijk onderzoek naar obesitas en stelde vast dat de helft van de slanke onderzochte mensen van binnen vol met vet zitten.

Bell noemt deze slanke mensen met vanbinnen veel vet tofi’s. Deze zogenaamde tofi’s (thin outside, fat inside) lopen soms meer gezondheidsrisico’s dan te dikke mensen die lothi’s (large outside, thin inside) worden genoemd. Het draait allemaal om de vetverdeling in het lichaam, die door een MRI-scan zichtbaar kan worden gemaakt.

Ah mooi dankjewel

Ik zag het al op tv. Heeft allemaal te maken met te weinig bewegen en ongezond eten natuurlijk. En dan maar interessant lopen doen dat ze kunnen eten wat ze willen en toch geen dikkere speklaag krijgen, die ecto's toch he :no:

Ik vind het bericht wat opgeblazen. Iedereen, dik en dun weet ondertussen wat gezond eten is en wat niet gezond eten is. Dat je dikker of dunner bent is voor een groot deel erfelijk.

Het is wel zeker waarheid ivm vet rond de organen. Het gevaarlijkst lijkt me idd die mensen met relatief dunnen benen, armen maar rond hun buik zijn ze als een opgeblazen ballon.

Veel kan men al in je bloed zien over de status van je lichaam, zonder daarvoor onder scanners te moeten gaan liggen.

Het verschil ligt hem hierin in het feit dat er dus sprake is van twee soorten vet;

- Subcutaan vet(vet vlak onder de huid)
- Visceraal vet(vet tegen de organen aan)

Volgens de recente onderzoeken schijnt visceraal vet ook metabolisch actief te zijn. Dat wil zeggen dat het een invloed kan hebben op bijvoorbeeld atherosclerose of nog belangrijker; (LDL)cholesterolproductie. Tevens kan visceraal vet druk uitoefenen op organen waardoor ze slechter kunnen functioneren.

De meting van je buikomtrek als indicatie voor een gezond gewicht is voornamelijk hierop gebaseerd.

Terug
Naar boven