Hi y'all!
Ik ben inmiddels zelf al jaren vegetarisch (lacto-ovo-variant, dus wel zuivel en ei, maar geen vis en vlees) en ik sluit mij aan bij Mr. O.;
eiwitbronnen voor een vegetariër kunnen zijn:
- sojaproducten (tofu, tempé etc, maar ook sojamelk, yofu, soja-eiwit (handig voor shakes enz!))
- vleesvervangers (deze bevatten helaas vaak erg veel caloriëen!, dus niet in elke fase van je voeding geschikt (niet bij cutten, wel bij bulken)
- peulvruchten (bij voorkeur combineren met granen/zilvervliesrijst voor een maximale opname en benutting van de beschikbare aminozuren)
- zuivel (neem bij voorkeur 'zure' melkproducten, zoals karnemelk, kwark etc; over 'zoete melk' zijn namelijk veel tegenstrijdige berichten aangaande de effecten op je gezondheid op lange termijn, maar vorm hier je eigen mening over, zou ik zeggen)
- ei (let hierbij wel op de totale inname van ei(geel); hier zit nl nog vrij veel cholesterol in!)
- mocht je een pesco-vegetariër zijn (dus vis eten), dan is vis natuurlijk een belangrijke eiwitbron
in tegenstelling tot wat werd gemeld bevat pasta (ik neem aan dat er macaroni e.d. wordt bedoeld) nagenoeg geen eiwit.
de belangrijkste eiwitbronnen heb ik net hierboven genoemd; in andere voedingsmiddelen zal heus wel een zweempje eiwit voorkomen, maar dat is zo goed als te verwaarlozen.
Veganisten (die dus GEEN ENKEL dierlijk product gebruiken!) zullen het inderdaad heel erg moeilijk vinden om de dagelijkse eiwitten binnen te krijgen en omdat de benutting van plantaardige eiwitten nooit 100% is, zal het moeilijk zijn om hiermee een doeltreffende voeding bij bodybuilding te krijgen.
Voor een vegetariër zal dit hoogstwaarschijnlijk wel haalbaar zijn, net zo goed als een voeding met vlees en/of vis, maar het is wel meer eentonig. (zoals gezegd; ik ben zelf ook vegetariër en actief sporter, dus ik weet er alles van!)
Zowel vegetariërs, als veganisten raad ik overigens wel aan om (dit hoeft niet dagelijks maar wel eens per week bijvoorbeeld) een voedingssupplement met vitamine B12 en ijzer te nemen, aangezien deze 2 stoffen lastiger te winnen zijn uit een (volledig) plantaardige voeding. (een vitamineB12-tekort geeft ongeveer dezelfde symptomen als een ijzertekort en zijn beide alleen aantoonbaar dmv een bloedonderzoek. voor de zekerheid dus altijd beide stoffen aanvullen, zeker bij maximaal trainen (dit verhoogt namelijk je vitaminen- & mineralenbehoefte)
ik hoop dat ik hiermee weer wat vragen heb beantwoord?
groetjes en veel succes weer!