Stefan8819
Novice
- Waardering
- 0
- Lengte
- 1m89
- Massa
- 86kg
- Vetpercentage
- 11%
Heey DBB's,
Ik train nu fanatiek voor ongeveer 2 jaar and loving it.
Voor zon 1,5 jaar heb ik altijd 3x per week getraind en sinds een half jaar train ik 5x per week. Sinds die tijd werd mij ook verteld dat het het beste voor de groei was als je 2x spiergroepen per week traint en dus deed ik dat. Mijn gewoonte is om altijd tot failure te gaan. Ik heb verschillende methodes gehoord, maar de 4x8, beginnend met max gewicht en langzaam afbouwend dat je steeds je 7e/8e rep eruit moet worstelen, vind ik lekker.
Alleen sinds kort is mij verteld dat ik te zwaar, oftewel overtrain. Wat mijn schema is/was is ma: 4 borst, 3 tricep. di: 4 rug, 3 bicep. wo: 4 benen, 3 schouder. do: = ma en vr: = di + 2 schouder.
Ik wil graag 5x per week blijven gaan, het licht me goed, maar wat mij wordt verteld is dat een rustdag op woensdag veel beter voor me zou zijn en dat (ik train bijv DO met dezelfde intensiteit/gewichten als MA, zelfe geld voor DI en VR) het overkill is als ik zo zwaar train op de 2e spiergroepdagen.
Nu is ondertussen 2 spiergroepen trainen voor mij mn geloof geworden en sta ik opeens onzeker of het hou eigenlijk wel goed is wat ik doe.
Pas zat ik te kijken naar 'workoutschema's' van mensen die ik als 'voorbeeld' zie als Steve Cook, Jeff Seid en Gregg Plitt (gezien fysiek dan natuurlijk
) en allen trainen ze een spiergriep uitgebreid 1 maal per week.
Nu zou ik dat over kunnen nemen, en bijv Ma: borst, Di: Rug, Wo: Schouders, Do: Benen, Vr: Armen kunnen trainen, maar ik moet eerst de logica erachter snappen. Ik weet een beetje hoe het werkt met supercompensatie en naar mijn weten treed dat op na een intensieve training en moet dat ongeveer getimed worden met je volgende training dat je die spiergroep weer pakt. Waar ik bang voor ben met het alles-1x-in-1-week-pakken-schema is dat als ik maandag bij borst bijv 5 toestellen pak dan is de herstel-supercompensatie-groeifase toch veel korter (ik neem aan rond de 48-96 uur) waar een week wachten eer je je borst weer pakt veel langer is en je dus niet op je piekmoment weer je spier pakt.
Kan iemand mij meer duidelijkheid verschaffen over dit, want voel me opeens wel in the dark.
Bedankt!
Oh en nog een vraag:
Ze zeggen vaak van triceps train je met borst en biceps met armen dus die pak je 2x in de week dan.
Maar hoeveel % belast je je biceps bijv op een rugdag t.o.v. een armdag waar je je bicep max belast?
Ik train nu fanatiek voor ongeveer 2 jaar and loving it.
Voor zon 1,5 jaar heb ik altijd 3x per week getraind en sinds een half jaar train ik 5x per week. Sinds die tijd werd mij ook verteld dat het het beste voor de groei was als je 2x spiergroepen per week traint en dus deed ik dat. Mijn gewoonte is om altijd tot failure te gaan. Ik heb verschillende methodes gehoord, maar de 4x8, beginnend met max gewicht en langzaam afbouwend dat je steeds je 7e/8e rep eruit moet worstelen, vind ik lekker.
Alleen sinds kort is mij verteld dat ik te zwaar, oftewel overtrain. Wat mijn schema is/was is ma: 4 borst, 3 tricep. di: 4 rug, 3 bicep. wo: 4 benen, 3 schouder. do: = ma en vr: = di + 2 schouder.
Ik wil graag 5x per week blijven gaan, het licht me goed, maar wat mij wordt verteld is dat een rustdag op woensdag veel beter voor me zou zijn en dat (ik train bijv DO met dezelfde intensiteit/gewichten als MA, zelfe geld voor DI en VR) het overkill is als ik zo zwaar train op de 2e spiergroepdagen.
Nu is ondertussen 2 spiergroepen trainen voor mij mn geloof geworden en sta ik opeens onzeker of het hou eigenlijk wel goed is wat ik doe.
Pas zat ik te kijken naar 'workoutschema's' van mensen die ik als 'voorbeeld' zie als Steve Cook, Jeff Seid en Gregg Plitt (gezien fysiek dan natuurlijk
) en allen trainen ze een spiergriep uitgebreid 1 maal per week. Nu zou ik dat over kunnen nemen, en bijv Ma: borst, Di: Rug, Wo: Schouders, Do: Benen, Vr: Armen kunnen trainen, maar ik moet eerst de logica erachter snappen. Ik weet een beetje hoe het werkt met supercompensatie en naar mijn weten treed dat op na een intensieve training en moet dat ongeveer getimed worden met je volgende training dat je die spiergroep weer pakt. Waar ik bang voor ben met het alles-1x-in-1-week-pakken-schema is dat als ik maandag bij borst bijv 5 toestellen pak dan is de herstel-supercompensatie-groeifase toch veel korter (ik neem aan rond de 48-96 uur) waar een week wachten eer je je borst weer pakt veel langer is en je dus niet op je piekmoment weer je spier pakt.
Kan iemand mij meer duidelijkheid verschaffen over dit, want voel me opeens wel in the dark.
Bedankt!
Oh en nog een vraag:
Ze zeggen vaak van triceps train je met borst en biceps met armen dus die pak je 2x in de week dan.
Maar hoeveel % belast je je biceps bijv op een rugdag t.o.v. een armdag waar je je bicep max belast?