XXL Nutrition

Verschil oefeningen losse barbell of geleiders

Qali77

Novice
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
94kg
Vetpercentage
29%
Is er een wezenlijk verschil tussen oefeningen met een losse barbell en oefeningen waarbij deze barbell gebeurd via geleiders?
Bv: squat met een losse barbell of met iets gelijksaardigs aan de Multipower trainingsbank van technogym?

Laatst bewerkt:
Met apparaten en/of smith machine sluit je stabiliserende spiertjes uit.

het is niet gelijkwaardig, waaschijnlijk proberen die instructeurs je dat wijs te maken zodat je er een abonnement neemt.

Heb weleens squats in smith machine gedaan, maar toen las ik dat het veel beter is om los te doen deed ik dat.
Met hetzelfde gewicht en ik ging van geen spierpijn naar vijf dagen volle spierpijn.
Nou zegt spierpijn niet direct wat over het verschil, maar was voor mij wel een sterke indicator.

Ik train voornamelijk met losse gewichten, maar af en toe pak ik ook een machine of de Smith om lekker bloed te pompen in mijn spier zonder dat ik rekening moet houden met stabilisatoren.

ik kan me uberhaupt niet voorstellen hoe ik een squat in smither zou moeten doen.. voelt erg onaangenaam en beperkt.
free weights baby

De smith machine is erg handig voor bijvoorbeeld standing calf raises, of andere oefeningen waar je anders stabiliteitsproblemen kan ondervinden.

Verder kan het gebruikt worden als ondersteuning/afwisseling, je kan best bankdrukken in de smith, of shrugs of rows.. Ik zou sowieso op de losse stang focussen maar als afwisseling kan je best een keertje in de smith gaan. Maar als je de keus hebt: Duidelijk losse stang ;)!

Mensen zeggen wel dat het schadelijk en niet handig is om in de smith oefeningen te doen, maar het kan best. Niet als basis, maar als je uiteindelijk wat afwisseling wilt is er niks mis mee. Alleen bij bijvoorbeeld squats moet je een hele andere houding aannemen in de smith, om je onderrug niet helemaal naar de klote te helpen vanwege de rechte bewegingsbaan.

Conclusie: losse gewichten > machines

enige voordeel van een smith machine is dat door dat apparaat mensen uit het squat rek blijven

Terug
Naar boven