MuscleMeat

Vervelend probleem met me geluid(skaart)

Vipo

Competitive Bodybuilder
Waardering
150
Bro's,

Al een paar dagen heb ik een probleem met me geluid. Kraken, haperen en soms start me PC zomaar opnieuw op vanwege dit probleem.

Het geluidsprogramma (codec!?) wat ik gebruik geeft een probleem aan, waar ik de oorzaak niet van weet. Het programma geeft weer dat er een andere toepassing is, die ik schijn aangesloten te hebben. Ik heb een screenshot gemaakt wat ik altijd in beeld krijg voordat me geluid raar gaat doen:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Voor dat probleem zich voordoet, is er nog niks aan de hand me m'n geluid. Ik luister gewoon Winamp en ik heb de laatste tijd niks veranderd. Het probleem is zich zomaar voor gaan doen.

Hier even een screen van de codec etc:

jtqlc0.jpg - 116408

Wat raden jullie aan om te doen? Alvast bedankt voor de hulp! :)

ik raad je aan om drivers opnieuw te installeren, je zal ergens iets verkeerd hebben geinstalleerd. Hoe het moet, google eens, als het ni lukt post je hier gewoon verder.
een codec is geen driver. codec staat voor codeer en decodeer dus is een soort van vertaler terwijl een driver zegt hoe gebruik te maken van de apparatuur...Is wss slecht uitgelegd maar zoek het anders eens op als je het echt wil weten.

• Topic Starter Topic Starter
Thanks voor je reply!

Ik ben drivers aan het zoeken, maar helaas weet ik niet hoe ik kan zien wat voor soort drivers ik nodig heb. Ik heb nForce 4 op het moment denk ik, maar nu weet ik niet specifiek welke drivers ik nodig heb.

Oké, dank je wel.

Ik heb drivers gevonden, maar ik ben helaas nogal een leek op dit gebied. Als ik nForce 4 series selecteer, dan kan ik uit een hele lijst kiezen kwa drivers. Nu is mijn vraag uiteraard welke ik moet kiezen. Ik ben een beetje een computer newbie en ik zou niet weten hoe ik moet vinden welke nForce ik nodig heb.

Er wordt een hele leuke functie op die site aangeboden, waar automatisch wordt gezocht op je PC welke drivers je nodig hebt. Ik heb dit aangeklikt, maar m'n Java geeft een error aan, helaas.

Nu kom ik met nog een vraag: hoe uninstall ik mijn oude drivers? :o Blah, wordt tijd voor een PC cursus ofzo. :p

/EDIT: ik heb ondertussen uitgevonden welke drivers ik moet installeren. Nu alleen nog even weten hoe ik m'n oude verwijder!? :)

Laatst bewerkt:
configuratiescherm > control panel > add/remove software
daar moet dat ergens zijn denk ik.
Staat er anders niets bij alle programmas?
Heb zelf geen nForce.

Thanks, drivers ge-uninstalled

Heb nu de drivers opnieuw geinstalleerd en alles (codecs ook etc.) er opnieuw opgezet. Toch blijft het probleem zich voordoen... Ik denk dat het probleem wat dieper ligt. Als ik nu bijvoorbeeld 5 minuten geluid afspeel, dan slaat m'n PC vast en restart ie zichzelf. Denk dat ik maar ff moet formateren en anders denk ik dat er toch wat stuk is in me PC.

ha ha ...echt weer windows users he ... als je het niet begrijpt hup meteen de format er over heen.
En je hardware is niet stuk....die het volgende:

1 : Install werderom al je snd drivers.
2 : reboot je windhoos.
3 : ga naar hardware eigenschappen
4 : daar zul je de sndcard vinden. ( nu dus zonder drivers)
5 : install niet die visual crap..maar verwijs hem alleen naar de driver dir op cd cdrom of rar file whatever.
6 : waarschijnlijk zul je nog een keer moeten rebooten...windows kennende.

Als het daarna nog niet werkt heb je waarschijnlijk sys files overgeschreven met andere versions.

Laatst bewerkt:
ha ha ...echt weer windows users he ... als je het niet begrijpt hup meteen de format er over heen.
En je hardware is niet stuk....die het volgende:

1 : Install werderom al je snd drivers.
2 : reboot je windhoos.
3 : ga naar hardware eigenschappen
4 : daar zul je de sndcard vinden. ( nu dus zonder drivers)
5 : install niet die visual crap..maar verwijs hem alleen naar de driver dir op cd cdrom of rar file whatever.
6 : waarschijnlijk zul je nog een keer moeten rebooten...windows kennende.

Als het daarna nog niet werkt heb je waarschijnlijk sys files overgeschreven met andere versions.

Haha :D.. Dat is wel de meest simpele oplossing. Ik ben gewoon een leek op PC gebied, dusja, dan zijn dit soort dingen niet de makkelijkste!

Iig bedankt voor je uitleg.. Ik ga het proberen!

Iemand vertelde mij trouwens dat het misschien aan een codec lag ofzo. Ik heb deze codecs erop staan:

ru4g1w.jpg - 116501

Misschien dat ik er een paar kan verwijderen omdat ze totaal nutteloos zijn!?

Haha :D.. Dat is wel de meest simpele oplossing. Ik ben gewoon een leek op PC gebied, dusja, dan zijn dit soort dingen niet de makkelijkste!

Iig bedankt voor je uitleg.. Ik ga het proberen!

Iemand vertelde mij trouwens dat het misschien aan een codec lag ofzo. Ik heb deze codecs erop staan:

Misschien dat ik er een paar kan verwijderen omdat ze totaal nutteloos zijn!?

Eeeh foutje van mij stap 1 is UNINSTALL niet INSTALL . :)

Wat die codecs betreft gewoon laten staan for now.

Eeeh foutje van mij stap 1 is UNINSTALL niet INSTALL . :)

Wat die codecs betreft gewoon laten staan for now.

Haha, ja ik ben wel een windows user, maar dat had ik wel begrepen! ;)

Ik heb gedaan wat je zei. Ik heb alleen nog geen sound, omdat ik nog een codec moet hebben van Realtek (heb Asus moederbord). Maar ben bang dat ik dan toch weer dat probleem ga krijg, aangezien dat ook de probleemveroorzaker was. Is er eventueel een alternatief inplaats van Realtek?

download die drivers eens en installeer die:
Realtek
Dit zijn de laatste drivers van realtek.

Laatst bewerkt:
Thanks bro's!

Heb jullie adviezen allemaal opgevolgd. Ik draai nu zo ongeveer een half uurtje muziek, zonder problemen nog! Ik juich niet te vroeg, maar ik ben alweer wat vrolijker, want zonder muziek kan ik echt niet leven. ;) Velen malen dank nogmaals... En hopen dat me geluid het nu wel vol houdt!

En j3330; het beetje karma wat ik kan geven houd je nog tegoed. Ik moet ff wat meer verdelen etc. ;)

Edit: en jawel, te vroeg gejuicht. Alles werkte prima en toen liep inene me PC weer vast, rebootte zichzelf weer en toen was me geluid weer weg. Misschien kan ik beter een andere geluidskaart kopen, van Soundblaster oid. Disable ik die Realtek in me Bios...

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ligt eraan wat je doet met je geluid op de comp. heb je hem op de stereo installatie aangesloten, of een box-setje, je luistert veel muziek?
Ze zijn allebei goed maar als je veel spellen speelt kun je beter voor de X-Fi
gaan want die heeft een betere surround geluid.

Maar voor niet audiofielen kun je tegenwoordig maar weinig geluidsverschillen horen met de kaarten.
Ik denk dat je op de prijs moet letten. Wil je wel echt verschil horen?

trek dan maar een paar honderd euro uit je zak!

groet Hottecz

@j3330:

Thanks, zal eens kijken!

Hallo,

Ligt eraan wat je doet met je geluid op de comp. heb je hem op de stereo installatie aangesloten, of een box-setje, je luistert veel muziek?
Ze zijn allebei goed maar als je veel spellen speelt kun je beter voor de X-Fi
gaan want die heeft een betere surround geluid.

Maar voor niet audiofielen kun je tegenwoordig maar weinig geluidsverschillen horen met de kaarten.
Ik denk dat je op de prijs moet letten. Wil je wel echt verschil horen?

trek dan maar een paar honderd euro uit je zak!

groet Hottecz

Bedankt voor je reply.

Ik heb me geluid op een stereo aangesloten. Ik luister voornamelijk muziek op de PC en heel af en toe game ik, maar dat is zelden. Een nette geluidskaart voor een aardig prijsje lijkt me de beste keuze!

Btw, ik heb wel heel wat "verborgen" drivers. Misschien tijd om eventueel wat weg te gaan halen?

29zseuo.jpg - 416749

Als ik erop terug kijk vind ik het maar raar dat dit probleem zich voordoet. Het probleem deed zich voor nadat ik weer eens een game had geinstalleerd..

als je precies weet wanneer kun je miss eens proberen systeem herstellen te doen.

als je precies weet wanneer kun je miss eens proberen systeem herstellen te doen.

Had ik al geprobeerd.. Werkte helaas niet!

EDIT: wat me wel opvalt, is dat het geluid niet meer stoort of kraakt. Het geluid houdt er gewoon mee op, of de PC reboot zichzelf..

Heeft niks met je hardware te maken iig (niet stuk wel verkeerde config)....ik ken die geintjes van ms systems.
Die gaan idd spotaan rebooten idd als er bv een "kernel panic" op treed...maar ik kan vanaf hier niet zien wat er scheelt met je sys files maar het is je software en niet meer als dat.
Wat hardwarematig nog wel eens wil helpen ivm je IRQ adressen niet evt verkeerd staan...is de soundcard in een ander pci slot zetten.

Terug
Naar boven