XXL Nutrition

Vet op buik

Jasper81

Novice
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
86kg
Vetpercentage
12%
Hey!

Zal me om te beginnen even voorstellen. Ben Jasper, woon in Alphen en ben 24.

Excuses als dit in het verkeerde forumgedeelte staat.

Mijn probleem is het volgende:

Ik ben nu zo'n anderhalve maand bezig met KT, op de gym is er een fullbody schema voor me gemaakt en dit doe ik 3 keer per week.
Echter is het zo dat ik redelijk licht ben, 1.89m en 79 kilo. Graag zou ik dus wat aan willen komen in spieren en wil om deze reden het liefst geen cardio doen.

Alleen het is zo dat er op mijn buik wel wat vet zit en ik dit graag kwijt zou willen, hoe kan ik dit het beste oplossen?

Op je voeding letten en Cardio doen!

• Topic Starter Topic Starter
Maar ik ben bang dat ik met cardio juist ook het vet verbrand wat ik nodig heb om spiermassa op te bouwen?

vet zet je niet om in spieren dus je hebt geen vet nodig om spieren op te bouwen.

Spieren bouw je met de juiste trainingsschema's, juiste voeding en voldoende rust.

vet kan niet omgezet worden in spier /facepalm, dit zijn 2 heel verschillende cellen, kan nooit 1 worden .. lees het maar is in (stickies op forum ook)

verder spiermassa bouw je op met goeie voeding+train schema, succes met lezen :)

Laatst bewerkt:
Heb wat stickies gelezen, en dat is het mij dus gewoon verkeerd uitgelegd. Ik kan dus zonder het risico te lopen alleen maar massa kwijt te raken cardioen? Wel is het handiger om dit na de KT te doen lees ik ?

Hmm, zo zwart-wit is het niet helemaal. Vetcellen kunnen je indirect wel degelijk spieren geven. Naast ATP die je normaal uit suiker krijgt, kan het ook uit vet. Vet wordt in de citroenzuurcyclus via beta-oxidatie gebruikt voor je energiestof, ATP. In die citroenzuurcyclus worden naast ATP ook stoffen gemaakt die aminozuren worden, die kunnen dus ook uit vet komen. Met een goéde vetverbranding zul je uiteindelijk gewoon je spieren behouden, mits je genoeg eiwitten binnenkrijgt.
Een misvatting van velen is: je een uur lang kapotmaken op een crosstrainer of fiets, met een constante hartslag van 180+. Aan het eind geeft die machine wel mooi 900kcl verbrand aan, maar dat zijn naast een beetje vet dan wel suikers en wat aminozuren die je gebruikt hebt. 60 a 70% van je maximale hartslag minstens 20 minuten bezig zijn. Dat wordt door de wetenschap als optimaal gezien. Langer mag natuurlijk ook.
Als na die 20 minuten je vetverbranding echt op gang is, gaat deze zo'n 15 uur lang door.
Het is dus niet per definitie zo dat cardio je spieren verkracht. Echter, wil je spieren krijgen moet je nog wel gewoon trainen met je schema. En inderdaad na je krachttraining pas, anders zit je te trainen op energie van je vetverbranding, welke erg langzaam gaat.

Laatst bewerkt:
Hmm, zo zwart-wit is het niet helemaal. Vetcellen kunnen je indirect wel degelijk spieren geven. Naast ATP die je normaal uit suiker krijgt, kan het ook uit vet. Vet wordt in de citroenzuurcyclus via *-oxidatie gebruikt voor je energiestof, ATP. In die citroenzuurcyclus worden ook stoffen gemaakt die aminozuren worden, die kunnen dus ook uit vetzuren komen. Met een goéde vetverbranding zul je uiteindelijk gewoon je spieren behouden, mits je genoeg eiwitten binnenkrijgt.
Een misvatting van velen is: je een uur lang kapotmaken op een crosstrainer of fiets, met een constante hartslag van 180+. Aan het eind geeft die machine wel mooi 900kcl verbrand aan, maar dat zijn naast een beetje vet dan wel suikers en wat aminozuren die je gebruikt hebt. 60 a 70% van je maximale hartslag minstens 20 minuten bezig zijn. Dat wordt door de wetenschap als optimaal gezien. Langer mag natuurlijk ook.
Als na die 20 minuten je vetverbranding echt op gang is, gaat deze zo'n 15 uur lang door.
Het is dus niet per definitie zo dat cardio je spieren verkracht. Echter, wil je spieren krijgen moet je nog wel gewoon trainen met je schema.
Mooie uitleg, jammer genoeg snap ik er geen drol van.

Maar, de afterburn (je zegt hier 15h), heeft toch te maken met de intensiteit en die de duur van de cardio?

Hmm, zo zwart-wit is het niet helemaal. Vetcellen kunnen je indirect wel degelijk spieren geven. Naast ATP die je normaal uit suiker krijgt, kan het ook uit vet. Vet wordt in de citroenzuurcyclus via beta-oxidatie gebruikt voor je energiestof, ATP. In die citroenzuurcyclus worden ook stoffen gemaakt die aminozuren worden, die kunnen dus ook uit vetzuren komen. Met een goéde vetverbranding zul je uiteindelijk gewoon je spieren behouden, mits je genoeg eiwitten binnenkrijgt.
Het is dus niet per definitie zo dat cardio je spieren verkracht. Echter, wil je spieren krijgen moet je nog wel gewoon trainen met je schema. En inderdaad na je krachttraining pas, anders zit je te trainen op energie van je vetverbranding, welke erg langzaam gaat.

Nice first post :D, mogen er meer van komen!

Mooie uitleg, jammer genoeg snap ik er geen drol van.

Maar, de afterburn (je zegt hier 15h), heeft toch te maken met de intensiteit en die de duur van de cardio?

Ja, het wisselt wel, maar niet gek veel zoveel. De publicatie die ik erover las, zo'n drie jaar geleden, daar waren sporters volgens mij zo'n 40 a 50 minuten aan het fietsen op 65% van hun maximale hartslag. Na wat onderzoekerij bleek het dus 15 uur te werken. Vlak na de inspanning draaide de verbranding natuurlijk op volle toeren, maar dat ebt in 15 uur weer langzaam weg naar 0. Het is dus niet zo dat de verbranding 15 uur plankgas werkt. En duur van die afterburn, dat verschilt allereerst per persoon met zo'n drie uur afwijking. Bij de ene dus 12, bij de ander 17 en bij nog een ander misschien 18 uur.
Hoe lang de duur afhangt van de intensiteit en de duur van de vetverbranding weet ik niet exact, maar verwacht wordt dat de vetverbranding na 20 minuten op volle toeren draait en ook niet harder kan draaien.

En als nog kortere samenvatting van mijn eerste post:
Wil je vet kwijt, maar je spieren behouden?
- Ga in de gym fietsen na je training en zorg dat je hartslag rond de 140 zit, niet hoger.
- Doe dit minstens 20 minuten, maar een half uur of 40 min is altijd meegenomen.
- Zorg dat je die calorieen die je verbrand hebt weer terug eet als je thuis bent. Door middel van eiwitten en koolhydraten naast je standaard after-workout voer. Maar watch it, eet niet teveel. Ongeveer zoveel als dat apparaat aangaf dat je verbrand had. Meer dan nodig eten = gain fat.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden, zal voortaan maar is na de KT op de fiets stappen.

Terug
Naar boven