Hallo,
Dit is mijn eerste reactie, ben helemaal nieuw hier. Hoop dat ik mee mag praten met mijn beperkte kennis.
Ik ben zojuist weer een maandje terug begonnen met trainen, na ruim een half jaar in de lappenmand te hebben gezeten. Heb wat operaties gehad en ben behoorlijk aangekomen vanwege het weinige bewegen.
Om goed mijn voortgang in de gaten te houden, las ik hier dat de fattrack (Pro) goed is. Die in de US gekocht en laten verschepen (was 39 Euro totaal kwijt via Ebay).
Eerste meting net na het sporten gedaan, beetje dom want ik kwam op 27% uit en las daarna pas goed de gebruiksaanwijzing. "Niet meten na fysieke inspanning, want dan is er veel onderhuids vocht." -woops-
Vervolgens bij de sportschool laten opmeten met deze meter met de 7 puntsmeting en het vetpercentage werd nu berekend op 21,5%.
Meteen daarna met een traditionele stalen tang de gebruikelijke 4-punts meting laten uitvoeren (triceps, biceps, buik, rug) en we kwamen op 24,8% uit.
Het vreemde is: we hebben bij beide metingen dezelfde waarden gemeten. De biceps ontbrak bij de 7 punts meting, maar die hebben we met de fattrack even toch gedaan (los van de 7 punts) en beide tangen meten dus exact hetzelfde aantal millimeters. Toch komt er bij de 4 punts een veel hoger vetpercentage uit dan bij de 7 punts.
Ik neem aan dat de 7 punts nauwkeuriger is, omdat deze best wel grote delen van het lichaam meemeet, zoals de bovenbeen, borst en buik. Ik zet vet af over mijn hele lichaam, heb geen echte appelbuik.
Ik begreep dat de 4 punts ook wel de moeder aller huidplooimetingen is. Is deze misschien een beetje achterhaald?