AndroidHealthClinic

Videokaart

The Rock

Monstrous Giant
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
234
Lengte
1m94
Massa
118kg
Beste forum-leden,

Mijn videokaart die ik nu heb is de GForce 4600Ti 128 Mb. Hij kan nog steeds wel de meeste spellen spelen, maar ik merk dat hij het wel moeilijk heeft bij bijv. F.E.A.R. of bij de nieuwe Need for Speed, daar zijn de kleuren van de auto's allemaal heel flets e.d, ziet er niet uit.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe videokaart. Vroegâh (lees 3 jaar geleden) stonden er zo'n 5 Nvidia Gforce oid kaarten op een lijstje bij de winkel, en daar kocht je er dan 1 van. Als ik nu naar een computerzaak ga, staan er zo'n beetje 25 videokaarten pér merk. Ik hou me ook totaal niet bezig ofzo met nieuwe videokaarten of andere hardware, dus weet ook echt niet waar ik naar moet zoeken oid, of wat nieuwer/beter is. Ook zie ik bijvoorbeeld deze:
Code:
XFX GeForce 6800 GS XXX 256Mb, DVI, TVout, PCI-E
staan voor €294, maar ook deze
Code:
XFX GeForce 7800 GT XT 256Mb,2XDVI,ViVo,PCI-E,bulk
voor €409. Dat scheelt meer dan €100, maar wat is nu het verschil in kwaliteit? Ik snap dat de 7800 nieuwer is, maar ze zijn allebei 256Mb. Boeit dat GT en GS dan echt zoveel, lijkt me gewoon meer een naampje?

Mijn vraag aan mensen die een beetje verstand van hardware hebben. Wat is een goede videokaart voor mij?

Ik hoef niet:

• TV kijken op pc
  • PC aansluiten op tv
  • Video bewerking gaan doen
Of meer van dat soort ongein.

Ik wil wel:

• Nieuwste spellen goed kunnen spelen (met de hoge instellingen)

Als het mogelijk is, kunnen jullie er dan een paar opnoemen, hou maar even geen rekening met de prijs, die zoek ik zelf wel op, maar maak het niet te gek. Bijvoorbeeld deze:
Code:
XFX GeForce 7800 GTX XXX 512Mb, 2xDVI, ViVo, PCI-E = €749
Daar heb ik dus niks aan :) Ik wil best wat uitgeven, maar €749 voor een videokaartje vindt ik toch wel érg overdreven.

Nou, kom maar op met die adviesen.

Alvast bedankt!

MB's in een videokaart zeggen echt niet veel. Het gaat om de snelheid van de core en memory. Je bent vergeten om te posten wat voor systeem je hebt. Als je systeem niet snel genoeg is is het useless om voor een 7800GT(X) te gaan aangezien je dan net zo goed een 6800GT kunt kopen die evensnel is. Ik heb een AMD 64 3200+ met 2gig ram, daarop werkt een 6800GT prima, maar een 7800GTX zou het ook uitstekend doen. Ik kan alle spellen wel spelen in 1280*1024. Sommige spellen kan ik lekker hoog instellen, maar FEAR bijv niet. FEAR moet ik fijn op standaard laten staan.

• Topic Starter Topic Starter
benchMarc zei:
MB's in een videokaart zeggen echt niet veel. Het gaat om de snelheid van de core en memory. Je bent vergeten om te posten wat voor systeem je hebt. Als je systeem niet snel genoeg is is het useless om voor een 7800GT(X) te gaan aangezien je dan net zo goed een 6800GT kunt kopen die evensnel is. Ik heb een AMD 64 3200+ met 2gig ram, daarop werkt een 6800GT prima, maar een 7800GTX zou het ook uitstekend doen. Ik kan alle spellen wel spelen in 1280*1024. Sommige spellen kan ik lekker hoog instellen, maar FEAR bijv niet. FEAR moet ik fijn op standaard laten staan.

Mijn systeem is nu.

Intel Pentium 4 2.8 GHz.
512 MB RAM (gaat binnenkort uitgebreid worden naar 2GB)
Verder 320 GB HD ruimte (2 schijven)

Dus opzich is de processor wel aardig en de HD, wil ook nog het geheugen gaan uitbreiden.

Die videokaarten zijn teringduur, wilde er ook één kopen maar ik zag door het bos de bomen niet meer. Ik hoop dat ik door dit topic wat wijzer word.

Ik zat precies met hetzelfde probleem. Jij hebt nu een AGP kaart en die jij daar neerzet zijn PCI-e kaarten. Dat is dus een andere aansluiting. Nu kan je 2 dingen doen. Je kan een nieuw moederbord aanschaffen zodat je wél een PCI-e slot hebt, maar de kans is groot dat je dan ook een nieuwe processor en zelfs nieuw geheugen aan moet schaffen.

De tweede optie is een AGP kaart kopen. Hiermee moet je wel snel zijn aangezien die kaarten niet meer gemaakt worden en dus gewoon op aan het raken zijn.

Zelf heb ik vandaag de Asus V9999 GT/TD gekocht. Dat is een Geforce 6800 mét AGP aansluiting en hij is voor 150 euro verkrijgbaar (een erg goede prijs/qualiteit verhouding). Met een beetje geluk kan je nog een paar extra pipelines openzetten en je kaart iets overclocken. Op die manier komt hij qua prestaties in de buurt komt van zn meer dan twee keer zo dure snellere broertje de GeForce 6800 GT.

heb je zowiezo een pci express slot. Anders valt die hele mik al weg ;)

Zou een 7800 GT kopen en die kan je voor € 350,- vinden in Duitsland. Heb je wel een processor nodig die niet de limiterende factor is, maar dat lukt al met een 2,8 Ghz Pentium of met een 3000+ 64 bits AMD proccie. Zoals bench zegt, een beetje geheugen kan ook geen kwaad. F.E.A.R. en Battleground draaien het beste met 2 Gb.

superrr irritant die fonts die moeten worden geinstalleerd op elke pagina die ik op dit forum laad :( :( EricR ik heb al 2 keer topic hierover geopend in de bug sectie maar hij komt nooit ter discussie. Zou je er aub naar willen kijken

:D

Fear is wel een uitzondering qua prestaties, draait niet echt lekker met nieuwe kaarten. Wat voor moederbord heb je trouwens?

Je hebt geen PCI-e slot, simpelweg omdat de Geforce 4 serie AGP zijn.

eq_909 zei:
Je hebt geen PCI-e slot, simpelweg omdat de Geforce 4 serie AGP zijn.

En dit houdt in? Om een nieuwe videokaart dus te kunnen kopen, zoals de 7800GT die Eric zegt, zou ik eerst een ander moederbord moeten kopen?

ee kheb ook nog die 4600titanium...die video heb ik al best wel lang en draait tot nu toe nog wel redelijk. Ik zou voor de 7800 pci express gaan...

High end videokaarten zijn altijd onevenredig duur. Daarom ga ik meestal voor een midrange kaart die ik dan met wat trucs een stuk sneller laat lopen. Zo heb ik een tijd lang een van de snelste ti4200 kaarten van Nederland gehad:

Waterchilled & voltmodded 8)
http://img269.imageshack.us/my.php?image=00004967pi.jpg

The Rock zei:
En dit houdt in? Om een nieuwe videokaart dus te kunnen kopen, zoals de 7800GT die Eric zegt, zou ik eerst een ander moederbord moeten kopen?

Ja, je kunt een nieuw mobo kopen, maar dan moet je ws ook een nieuwe CPU kopen want volgens mij zijn er geen PCI-express mobos met 478 socket (correct me if i'm wrong). Dus dat wordt een dure grap.

Je kunt ook in fases upgraden. Bijv, je koopt nu een 6800gt of ultra. Je kunt weer een tijdje vooruit. Na een tijdje worden de x2 3800+ cpus van AMD lekker goedkoop en hebben spellen dual core ondersteuning. (nu al trouwens zie je dat de nieuwe spellen zoals Sam II het veel beter doet op een amd dual core cpu!).

Later wil je zo'n dikke cpu en koop je bijv een ASrock 939Dual-SATA2 , hier kan een 8x AGP of PCI-express 16x kaart op. Hup nog even door draaien met je 6800 ultra en 3800+ cpu. Na een tijdje wordt een 7800gtx goedkoop (of de nieuwe X1800 van ati) en ram je die oude 6800 ultra eruit en vervangt die voor een dikke PCI express 16x kaart.

Voila.

Disclaimer: Heb zelf de 3800+ en ASrock mobo, dus ben enigzins bevooroordeeld. Neemt niet weg dat deze combi ontzettend snel is en (AS)rock stable!

ik had vorige week toevallig voor 40 euro een ati radeon 9250 gekocht, niet voor spellen maar voor DVI uitgang en voor films ed. maar heb ook ff wat games gedownload en hij gaat toch goed mee tot 2004. Met een paar uitzonderingen.
Als je games speelt dan kun je toch beter een console halen, want het is niet bij te benen met de pc, de specs worden steeds gigantischer

je bent beperkt tot een AGP kaartje.. 1 gig erbij prikken en een 6800 GT kopen moet een verschil maken :) maar of je de nieuwste spellen op hoge instellingen kunt spelen? Ik denk dat je met je 2,8 Ghz P4 toch wel blij moet zijn met 1028*1024 op 16 bits met de nieuwste spellen of misschien zelfs maar 1024*786 als je pech hebt.

iig zullen je chipset op je moederbord en je processor de bottleneck worden :)

Ati Radeon 9250 256 mb is een zwaar bagger kaart voor games. Khad em in mn pc standaard zitten, meteen vervangen door een GeForce 6600 GT 128 mb met gDDR3 geheugen (snelste geheugen).
Beste prijs/kwaliteit verhouding. Onder de 170 euro heb je zo'n kaart.

Als je een PCIe uitgang hebt is de GeForce 7800 GT een zeer goede keus. Presteert zeer goed, met overclocken kom je in de buurt van de GTX en volgend jaar kan je ook nog de nieuwste games op high settings spelen (oa. CineFX 4).

Terug
Naar boven