- Waardering
- 119
- Lengte
- 1m99
- Massa
- 122kg
Wel of niet supplementeren, eventueel zelfs tot 50.000 IU per week?
Jep er is een oud topic hierover, maar ik vraag me af wie zich - wellicht op basis van vastgestelde Vit D. deficientie - heeft blootgesteld aan voornoemd buitensporig gebruik.
Ik hoor positieve geluiden, maar zou het alleen gaan om een deficientie die je aanvult, waarmee testosteron levels weer op 'voormalig' niveau komen of kun je zelfs een aanvullende 'rise' toeschrijven aan vitamine D?
Ik ken iemand die met 2000 IU al over de veilige geachte bloedwaarde van 100 nmol/l ging. Dat was toen hij van een droge pil overging op een softgel met olie-emulsie. Vitamine D in een olie-emulsie neemt bij hem blijkbaar veel beter op!
Ik heb geen vitamine D tekort. Dat is niet de discussie die ik op het oog heb.
De vraag is of Vitamine D - als prohormoon, want dat is het - de testosteron aanmaak kan aanzwengelen boven enig 'threshold' niveau.
Heren met een Vitamine D deficiëntie krijgen vaak een testosterongel voorgeschreven (of zelfs injects) en 50.000 IU Vitamine D per week. Dat gebeurt om de test. spiegel weer op te krikken. Sommigen krijgen zelfs alleen de Vitamine D.
Wat je je dus kunt afvragen, is of je met Vitamine D je testosteronspiegel verder kunt verhogen dan voor een 'normaal, gezond' lichaam mogelijk zou zijn.
Overigens staat 20 minuutjes zonnebank niet gelijk aan 50.000IUhehe
20 minuutjes zonlicht midden op dag kan wel 20.000 IU opleveren. En je kan het zonder gevaar voor een overdosering blijven herhalen.
Je lichaam topt het niveau af en de overproductie wordt omgezet in stoffen waarvan de werking nog niet bekend is!!
Het is (uit onderzoek) bekend dat UVB bestraling leidt tot betere progressie bij krachtsport. Ik las onlangs een post van 'Isdatzo' dat dit effect met vitamine D pillen nog niet is aangetoond. (Misschien een te lage dosering?)
Is het niet zo dat vrijwel alle zonnebanken geen tot weinig UVB uitstralen? Die zenden volgens mij juist alleen UVA straling uit, terwijl UVB straling nodig is om 7-dehydrocholesterol in de huid om te zetten naar previtamine D3. Er zijn wel zonnebanken die UVB uitstralen maar die zijn een aantal malen duurder dan de standaard zonnebank in het solarium.
Dat klopt. De bekende philips HPA lampen zijn 0,9% UVB. Ik heb cleo natural lampen met 4,4% UVB. Dit is het hoogste wat ik kon vinden (voor de consumentenmarkt). Ik geloof dat ze niet meer gemaakt worden. Helaas!!
In de winter ja, in de zomer gewoon 15min - half uurtje buiten onder middagzon.
Inderdaad. De zon rules. En je gaat er nog beter van uitzien ook. De veroudering komt vooral van veel UVA (lang in de zon met een UVB blokkende crème) en van de hitte. Dus houd je huid koel en doe na 15 minuten een breed spectrum zonnebrandcrème op (UVA + UVB). Of je gaat uit de zon

Dat is wel erg makkelijk gezegd. Ik kan me niet voorstellen dat daarmee het deficiet dat zelfs wordt geclaimd onder de bevolking die dichterbij de evenaar woont, wordt opgeheven.
Ik heb twee jaar geleden mijn vitamine D laten meten halverwege oktober. Was toen nog een goede 85 nmol/l. Ik had de zomer ervoor regelmatig buiten gelegen op het midden van de dag. Maar niet excessief! Ik was geen enkele keer verbrand en had zelfs weinig kleur gekregen.
Nog een tip mbt vitamine D die je uit de huid opneemt. Het doet er zo'n 48 uur over om volledig opgenomen te worden vanuit het vetlaagje op de huid.
Dat betekent twee dingen:
1) De opname is heel anders dan van vitamine D in een pil. Misschien is de verwerking door het lichaam ook wel anders. (Hoge doseringen in pilvorm zijn in feite niet natuurlijk)
2) als je na het zonnebaden je huid afzeept, raak je een groot deel van je vitamine D kwijt. Dus niet te heet douchen en geen zeep gebruiken over je hele lijf maar alleen de kritische zones.
Nog een ander weetje: UV straling op de huid zorgt voor de aanmaak van endorfinen. Je wordt er happier van!
Aanbevolen literatuur: The UV Advantage van Michael Holick.
Ik ben nu voor de 3de keer begonnen met 2000 IU per dag, en ik krijg weer lichtelijk huiduitslag. Kleine rode plekjes hier en daar, lijkende op puisten. Is iemand bekend hiermee?
Misschien slechte hulpstoffen in de pil?
Kris

Laatst bewerkt:

vaag...